Domov Elektromobilita TEST – Hyundai IONIQ Electric

TEST – Hyundai IONIQ Electric

Ponúkol Hyundai dostupný elektromobil alebo jeho debut v tomto segmente skončil fiaskom?

V našej ankete sa väčšina z vás vyjadrila v prospech elektromobility, no rozdiel nebol až tak razantný 58% za 42% proti. Na test čisto elektrického Ioniqu sme sa veľmi tešili, no bohužiaľ chrípková vlna zasiahla aj našu redakciu a tak vám neprinesieme tentokrát žiadne video. O to viac sme ale zarezávali na zbieraní rôznych faktov a v praxi sme si odskúšali každodenný život s elektromotorom, nielen na Slovensku ale aj v zahraničí.

Hyundai urobil rozumné rozhodnutie keď priviedol na trh Hybrid, Plug-in hybrid aj čistý Electric naraz! Nami testovaná plne elektrická verzia stoji po odpočítaní štátnej dotácie 29 999€ čo je len o 1 000€ viac ako pri verzií Plug-in Hybrid a o 7 000€ viac ako pri bežnej Hybridnej verzií. Výška štátnej dotácie je 5 000€ pri čisto elektrickom aute a 3 000€ pri plug-in hybridných vozidlách. Verziu electric si prakticky kupujete v plnej výbave, jediný možný príplatok sú kožené ventilované sedadlá za ktoré zaplatíte 1 500€. IONIQ tak v konečnom dôsledku môžme nazvať dostupným elektromobilom.

Prejdime k tomu ako vyzerá každodenný život s elektromobilom. Pokiaľ bývate v rodinnom dome máte dve možnosti, nabíjať klasicky z bežnej zásuvky čo trvá cca. 6-7 hodín. Alebo si zakúpite WallBox čo je niečo ako domáca rýchlonabíjačka, ich cena sa pohybuje od 500€ do 1 500€ od čoho sa samozrejme odvíja aj rýchlosť nabíjania. Pokiaľ bývate v byte podobne ako ja, musíte sa spoľahnúť na nabíjanie počas nákupov v nákupných centrách. Ak máte to šťastie že developer vašej novostavby myslel aj na prítomnosť elektromobilov alebo prípadne váš zamestnávateľ rozmýšľa ekologicky a nechal vybudovať zopár staníc, tak ste vyhrali.

Ioniq Electric ponúka čistý a reálny dojazd 220 km, to je dojazd ktorý máme otestovaný za bežných okolnosti. Výrobca v brožúrkach uvádza hodnotu 280 km čo je podľa nás hodnota aj z rezerovou ktorú vám palubný počítač neukáže. S nabíjaním sme nemali zásadnejší problém, na počkanie sme si vybavili kartu ZSE ktorá je jedinou podmienkou na bezplatné nabíjanie v ich sieti. ZSE plánuje postaviť celkovo 50 rýchlo-nabíjacích staníc naprieč Slovenskom. Zatiaľ nemajú v pláne spoplatniť nabíjanie na rozdiel od spoločnosti Greenway ktorá aktuálne disponuje najväčšou sieťou nabíjacích staníc na Slovensku. Nabíjanie v ich sieti stojí v rozmedzí 4-10 centov za minútu.

Navštívili sme aj susedné Rakúsko a ostali sme prekvapený, počet nabíjacích staníc je neporovnateľne vyšší, v okolí 2 km sme mali k dispozícií minimálne 6 až 10 nabíjacích staníc. Systém nabíjania funguje obdobne ako u nás niektoré sú zadarmo niektoré nie. Pre cudzinca je najnepríjemnejší fakt že navigácia v Ioniq vám síce prehľadne ukáže všetky nabíjacie stanice ale neukáže vám ktorá je bezplatná prípadne rýchlejšia alebo pomalšia. My sme vďaka tomuto nedostatku obehali 6 nabíjačiek a nebolo nám zrovna všetko jedno keď nám svietil dojazd 20 km. Doba nabíjania na rýchlo nabíjačke trvá cca. 30 min a nabijete ním vozidlo na 96%.

Interiér Ioniqu nám zásadne pripomínal menši hatchback i30, vypracovanie je totožne, posed za volantom hodnotíme taktiež pozitívne miesta vzadu je dostatok aj pre vyšších pasažierov no Octaviu nečakajte. Odkladacích priestorov je dostatok. S batožinovým priestorom to vôbec nieje zlé jeho základná hodnota sa pohybuje na úrovni 455l. Vo výbave nechýbajú prvky ako dažďový a svetelný senzor, adaptívny tempomat, aktívne sledovanie jazdných pruhov, automatické núdzové brzdenie, vyhrievanie zadných sedadiel a vyhrievanie a ventilácia predných sedadiel alebo bezkontaktná nabíjačka na telefón.

Výkon elektromotora dosahuje 88 kW a 120 koní ktoré sú k dispozícií spolu s maximálnym krútiacim momentom 295 Nm kedykoľvek v ktoromkoľvek momente. Tento fakt je veľmi návykový čo vám reálne znižuje dojazd. Maximálna rýchlosť je 165 km/h čo mi pripomína neopísateľný pocit absolútneho ticha pri vysokej rýchlosti, skutočne sa cítite akoby ste leteli vzduchom.

Dĺžka (mm) 4 470
Šírka (mm) 1 820
Výška (mm) 1 450
Rázvor (mm) 2 700
Objem batožinového priestoru 455/1 410 l
Spotreba (test) (kWh/100km) 12kWh
Cena testovaného modelu 34 990€
FOTO: Remmy Photo

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokMaťo Homola nám prezradil podrobnosti o jeho škole pretekárskej jazdy na SlovakiaRingu VIDEOROZHOVOR
Nasledujúci článokVeľká cena Brazílie