Domov Recenzie Test Mitsubishi L200 Black Edition, keď cestu hľadať nemusíte

Test Mitsubishi L200 Black Edition, keď cestu hľadať nemusíte

Zákazníci kupujúci pracovné pick-upy začínajú čoraz viac vyhľadávať niečo, s čím sa nebudú musieť hanbiť ísť do mesta. Na druhej strane rovnice však stojí pracovná využiteľnosť a jazdné vlastnosti v teréne. Dá sa u nás kúpiť auto, ktoré spája oboje?

Áno, dá. Je ním Mitsubishi L200 Black Edition. Táto limitovaná edícia prišla na trh po tom, čo sa vo vedení automobilky rozhodlo, že koncom tohto kalendárneho roku príde facelift. L200 tak, ako ho poznáme je na európskom trhu už od konca roku 2015 a Black Edition tvorí akúsi rozlúčku s pred-faceliftovou verziou. Počas toho, ako tento pick-up prešiel piatimi generáciami sa doposiaľ predalo vyše 40 miliónov kusov. Celosvetovo veľkej obľube sa teší vďaka svojim pracovným schopnostiam, spoľahlivosti a komfortom na palube aj tam, kde by ste cestu hľadali len márne.

Japonec prerobený na Slovensku

Čo však môže byť lepšie než legendárny pick-up obľúbený po celom svete? No predsa jeho upravená verzia! Táto L200-ka prešla rukami šikovných mechanikov nie v Rakúsku, Nemecku či akejkoľvek zahraničnej firme. Za verziu Black Edition stojí slovenský úpravca C.B.ONE so sídlom v malom meste Handlová na strednom Slovensku. Aj keď ste o tejto firme možno ešte nepočuli, verte mi, že mechanici v nej dokážu urobiť offroadovú beštiu z takmer akéhokoľvek auta. Poďme ale priamo k autu. Testovaná L200-ka dostala v prvom rade kvalitné značkové duralové kryty, ktoré chránia motor, olejovú vaňu, prevodovku a palivovú nádrž. V tvrdom teréne sa totiž občas stane, že tieto časti čelia rôznym nárazom a v prípade ich poškodenia by sa vozidlo mohlo na istý čas stať imobilným. Navyše, oprava prevodovky či palivovej nádrže, ktorú prerazila skala určite nebude lacná.

Úpravou prešiel aj podvozok vozidla. Pôvodné plužiny a listové perá boli nahradené zdvihnutým podvozkom najvyššej kvality a bezpečnosti od austrálskej firmy ARB. Podvozok s označením OLD MAN EMU prešiel najvyššou kontrolou organizácie ANCAP. Najlepšie na celej veci je to, že Mitsubishi nejako neobmedzuje záručnú dobu na tento ponúkaný model. Všetky úpravy na aute sú robené veľmi kvalitne a tak, aby ho nejako neobmedzovali na ceste či v teréne.

Štýlový, no zároveň účelný

Rád by som začal recenziu o tomto impozantnom kúsku práve jeho exteriérom. Zo základných línií a dizajnu svetlometov je cítiť, že auto nevyšlo tento ani minulý rok. Vozidlo našťastie neprešlo len mechanickými úpravami, ale aj estetickými. Predajca vám ho môže ponúknuť v troch rôznych farbách – bielej, čiernej a sivej. Nezávisle od farby vozidla disponuje Black Edition výraznejšími čiernymi lemami kolies, štýlovými 17 palcovými diskami a čiernou maskou chladiča. Je to trochu škoda, že je v ponuke len jedna farba týchto doplnkov, lebo na sivom či čiernom vozidle veľmi ľahko zaniknú. Na druhej strane, ak by ste zvolili bielu farbu, všetky doplnky by krásne vynikli a vy by ste priťahovali ešte viac pohľadov.

Jedným dychom musím dodať, že aj tieto optické úpravy sú z veľkej časti účelné. Dodávajú vozidlu totiž to, čo chýba veľkej časti jeho konkurentom, menovite Navare či Hiluxu. Black Edition je v bežnej premávke až nečakane veľkým pútačom pozornosti. Za svoje „pracovné auto“ sa tak nebudete hanbiť ani na rodinnej oslave či akejkoľvek inej spoločenskej akcii. Prednú masku tvorí čierna mriežka chladiča spolu s nezameniteľnými xenónovými svetlometmi typickými pre L200. Osobne sa mi veľmi nepáči tvar a umiestnenie hmlových svetlometov – takéto riešenie by som očakával na pick-upe vyrobenom pred 20 rokmi. Okoloidúci určite neprehliadnu ani sivý duralový plech značky RIVAL zakrývajúci motor.

17 palcov mu nestačí

Pohľad na auto zboku prezradí asi najviac. V prvom rade vám udrú do očí ohromne veľké priestory na kolesá. Pre ne boli naše A/T-čkové Nokiany s rozmerom 245/65 R17 jednoducho príliš malé. Oveľa viac by autu pristali poriadne 33 palcové agresívne M/T pneumatiky na offroad diskoch. V prípade, že by som si L200 Black Edition mohol dovoliť, určite by som zložil čierne nášľapy. Sú síce pekné a pomáhajú pri nastupovaní, no v teréne mierne obmedzujú prejazdové vlastnosti auta.

Osobne sa mi auto páči najviac zozadu. Neviem na to nájsť nejaký objektívny dôvod. Kombinácia čiernej farby krytu korby, sivej farby auta a žltých tlmičov je jednoducho skvelá! Oceňujem umiestnenie záhradky na kryte korby rovnako ako aj brzdové svetlo na piatych dverách. Pri starších pickupoch sa totiž stávalo, že brzdové svetlo bolo umiestnené na kabíne a pri naložení objemného materiálu ho nebolo vidno. Okienka na korbe sú samostatne uzamykateľné, dokonca aj tie na stranách. Musím však vytknúť to, že po približne 16 000 kilometroch, ktoré toto auto spravilo sa začala šúpať farba na jednej z kľučiek.

Príjemné pracovisko

Interiér L200-ky je v prvom rade účelným. Nehľadajte športové sedadlá, luxusné materiály či veľké množstvo asistentov. Je to jednoducho pracant. Začal by som však vecami, ktoré mi prekážali. Pri dlhšej jazde na diaľnici som si nevedel nájsť pohodlnú pozíciu pre svoje ruky. Nech som akokoľvek nastavoval výšku volantu, jednoducho to nešlo. Ďalšou slabou stránkou sú tvrdé plasty kam až oko dovidí. Vo vodičovi to budí dojem, že sedí v nejakom lacnom aute. No a zlatým klincom večera je veľmi zastaralé riešenie ovládača palubného počítaču. Je totiž umiestnený na budíkoch. Počas jazdy to znamená komplikovanú manipuláciu a často-krát až neschopnosť prepínať ukazovateľ spotreby paliva. Našťastie tu nájdeme veľa vecí, ktorými L200 tieto nedostatky kompenzuje.

Predné sedadlá sú pohodlné a vhodné aj na dlhšie cesty. V prednej časti kabíny nájdete veľa odkladacích priestorov solídnej veľkosti, čo platí aj pre priehradku pod lakťovou opierkou. Všetky ovládače sú jednoduché a po ruke, nič nevŕzga a je cítiť, že auto je dané dokopy naozaj kvalitne. Na zadnej lavici je dosť miesta pre dvoch dospelých a úchytné body ISOFIX pridávajú na každodennej využiteľnosti auta.

Mimo cesty ako doma

Auto v teréne nemá jediný problém. Či už idete cez vodu, hlboké blato alebo piesok, L200 Black Edition vás rozhodne nikde nenechá. Pre bežné jazdenie po poli a ceste stačí režim 2WD, v ktorom je sila posielaná iba na zadný diferenciál. Okrem neho ponúka pohon Super Select režimy 4H, 4HLc a 4LLc. V režime 4H auto zapne pohon štyroch kolies a podľa potreby prerozdeľuje krútiaci moment medzi nápravy. Tento režim je vhodný aj do bežnej premávky, rátajte však s mierne vyššou spotrebou. Keď zvolíte režim 4HLc, auto uzamkne stredový diferenciál a krútiaci moment pôjde medzi obe nápravy v stálom pomere 50/50. Štvorkolka s uzamknutým „stredom“ je vhodná len do ťažšieho terénu, kde trakcie nie je na rozdávanie.

Do najtvrdších podmienok je tu režim pohonu 4LLc. Aby sa aktivoval, musíte zatlačiť ovládač Super Select-u a až potom ním otočiť. Následne systém zapojí redukčnú prevodovku a tým auto spomalí. Odporúča sa využívať v tvrdom teréne, ktorý zahŕňa kopce a náklony. Keď sa dostanete do naozaj zložitej situácie a myslíte si, že už vás nič nezachráni pred tým, aby vás niekto musel prísť vytiahnuť, nezúfajte. Ak nie je auto „na bruchu“, pomôže vám uzávierka zadného diferenciálu. Keď je zapnutá, diferenciál sa uzamkne a obe poloosi sa začnú otáčať rovnakou rýchlosťou. V kombinácií so zvýšenou svetlou výškou a terénnymi pneumatikami vás mimo cesty nič nezastaví! Osobne ma najviac auto prekvapilo, keď som s ním zastal v strede ostrého pieskového kopca, zaradil spiatočku a s uzavretým zadným diferenciálom auto bez väčších komplikácií vycúvalo opäť na vrchol.

Na cestách je lepšie než si myslíte

Po prvom nasadnutí do auta si uvedomíte, že je extrémne dlhé. Preto v mestskej premávke nejako neexceluje a manipulácia s autom v malých priestoroch, akými sú napríklad parkoviská nákupných centier je naozaj zložitá. Na druhej strane však určite musím pozdvihnúť skvelú ovládateľnosť, ktorú dosahuje vďaka polomeru otáčania menšiemu ako 6 metrov. Čo sa týka celkovej atmosféry za volantom, prišla mi veľmi podobná ako tá v Mitsubishi Outlander. V čom presne? Výhľad vpred a do strán je úplne bezchybný a zvýšený posed vám dáva pocit, že ste kráľom vozovky. Naopak pri parkovaní zabudnite na spätné zrkadlo, lebo v ňom nič neuvidíte. Tu vám pomôže iba parkovacia kamera.

Podobne dobrý je aj 2,4 litrový turbodiesel. Jeho 133 kW a 430 Nm mu s ľahkosťou vystačí na to, aby utiahol príves s hmotnosťou vyše troch ton či s vypnutým ESP mierne odlepil zadok auta pri rýchlom výjazde zo zákruty. Pri rozjazde je ale cítiť turbodieru, kvôli ktorej si na výkon po stlačení plynu na podlahu musíte chvíľku počkať. Kameňom úrazu je v tomto prípade automatická prevodovka s hydromeničom.

Kameňom úrazu je prevodovka

Prvou vecou, ktorú si na nej všimnete je, že pri každej zmene prevodového stupňu vám uštedrí mierny buchnát do chrbta. Snažil som sa to eliminovať manuálnym radením s tým, že pred preradením som dal nohu úplne dole z plynu, no nepríjemných preradení som sa nezbavil. Ďalším faktorom je spotreba. Prevodovka má dosť krátke prevody, lebo bola navrhnutá skôr na ťahanie ťažkého nákladu ako efektívnu jazdu. 5 stupňov je v dnešnej dobe jednoducho nepostačujúcich, najmä pri tom, keď automat zaradí piaty stupeň už pri rýchlosti 60 km/h. Áno, treba uznať, že na pracovné účely viac nepotrebujete, no pri jazde na diaľnici sa reálne nedostanete pod 10 litrov na 100 kilometrov ani pri rýchlosti 110. 130-ka na tempomate si vypýta skoro 12 litrov.

Zvláštne správanie prevodovky som zaregistroval aj pri zjazde z kopca. Akonáhle som sa začal spúšťať a pribrzďovať si, prevodovka vyradila do neutrálu a nechala dvojtonový pick-up na pospas brzdám, ktoré čoskoro začali mäknúť. Dá sa to vyriešiť zvolením manuálneho radenia, no pravdu povediac, toto som nečakal.

Test Suzuki Swift Sport, malý bojovník s dušou dravca

Kto chce opicu, musí mať na banány

Týmto porekadlom by som ukončil recenziu na doposiaľ najkrajší a najvyužiteľnejší pracovný pick-up, aký sa mi ocitol v rukách. L200 Black Edition zvláda akýkoľvek terén ľavou zadnou, pohodlne odvezie štyroch dospelích, ktorým ponúkne nečakaný komfort. Pre lepšiu využiteľnosť v teréne by som uvítal napríklad príplatkový naviják či pevnostný nárazník. Druhou stranou mince je vysoká spotreba spôsobená 5 stupňovou prevodovkou, nižšie pohodlie na diaľnici a pár nie najnovších riešení v kabíne. Ak ste však ochotní tieto nedostatky autu odpustiť, budete odmenení naozaj štýlovým vzhľadom a dobrou dávkou každodennej využiteľnosti bez ohľadu na to, kde jazdíte.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 2 442 cm3
Max. výkon 133 kW (181 koní)
Max. krútiaci moment 430 Nm
Palivona nafta
Pohon všetky kolesá
Prevodovka 5-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 5 285 mm
Šírka 1 815 mm
Výška 1 775 mm
Rázvor náprav 3 000 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 950 kg
Objem nádrže 75 l
Rozmer nákladového priestoru (mm) 1 520 x 1 470 x 475
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,8 s
SPOTREBA
Mesto 13,2 l / 100 km
Diaľnica 11,5 l / 100 km
Okresky 9,6 l / 100 km
Priemer 11 l / 100 km
CENA
Základná cena modelu od 22 250 €
Cena testovanej verzie cca 33 300 €

Foto: startstop.sk

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokŠkandály, ktoré otriasli automobilizmom, 2. časť: Pedále, ktoré zabíjali
Nasledujúci článokKtorý elektromobil je ten najpredávanejší na Slovensku?