Japonský ostrý hatchback prešiel medzigeneračnou zmenou. A teda naozaj veľkou. Atmosféra bola nahradená turbom a cena nie je takisto najnižšia. Sú to však faktory, ktoré viete zanedbať, nakoľko za volantom sa budete stále cítiť dobre.

Suzuki Swift bývalo vždy akýmsi špeciálnym autom. Svojimi výkonovými parametrami sa nikdy neradilo medzi elitu ostrých hatchbackov, no úžasný motor, dobre naladený podvozok a hlavne cena, ktorá nemala konkurenciu lákala nielen začínajúcich šoférov, ktorí sa chceli vymaniť z tieňa štandardných vozidiel.

Ďalšia generácia tohto warm-hatchu však prichádza s radikálnou zmenou, ktorá chce začať oslovovať širšie spektrum ľudí a chce sa aj svetu viac páčiť. Cena môže o čosi človeka odradiť, no Svišť sa pomaličky ale isto približuje ku svojej právoplatnej konkurencii a ponúka aj bohatú výbavu, či revolúciu pod kapotou v podobe turbo-motora. Oproti predchodcovi nemá ten „náš“ petrol-headový atmosférický motor, no všetko je vyvážené vynikajúcim podvozkom.

Agresívna včela unikla z úľu

Ak vedľa seba postavíte štandardný Swift a Swift Sport, na prvý pohľad ani nespoznáte rozdiel. V tých častiach, kde „základ“ vyzerá priateľsky a príčetne, tam táto žltá včela pôsobí agresívnejšie, športovejšie a.. ale áno, môžeme to povedať – elegantnejšie. Zmenou prešiel takisto aj zadný nárazník, ktorý končí dvojicou veľkých koncoviek výfuku. Ak chcete, aby bol počuť nejaký zvuk z nich, tak sa musíte naozaj snažiť a zatvoriť všetky oči, aby to tam bolo. Žiaľ, je to škoda, ale snáď to ešte raz dôjde do módy.

Okrem obnovenej prednej a zadnej časti dostal Swift aj obnovené nadstavce prahov. Tie sú z imitácie karbónových vlákien. Kolesá sú „sedemnástky“ a ako už je štandardom u väčšine áut, tak aj tu sú čierne s vybrúsenou grafikou.

Žltá metalická farba, ktorá zakotvila u nás v redakcii je jednou zo siedmych dostupných pre verziu Sport. K dispozícií je aj červená, modrá a odtiene sivej zo štandardného Swifta. Žltá pôsobí elegantne a vábivo a svišťovi sa naozaj hodí. Nebudete mať teda problém, že zapadnete medzi fádne farby, ktoré je bežne vídavať na našich cestách.

Strohý, no zaujímavý

Interiér Swiftu Sport môže pôsobiť veľmi stroho, no zato je veľmi príjemný a prehľadný. Šofér a spolujazdec sedia v úplne nových sedadlách, ktoré Vás krásne držia v zákrutách, no sú pre osoby so štíhlejšou postavou. V novom Swifte sedíte o čosi vyššie, než v predošlej generácií, no pozícia sedačky oproti volantu, pedálom a riadiacej páky je úžasná. Pedále sú pri sebe „tak akurát“, vďaka čomu dokážu skúsení šoféri ľahko radiť s medziplynom.

V interiéri som však nepochopil jednej veci. Prečo je vnútri červený dekor na dverách, palubovke, či na sedačkách, keď je auto zvonku žlté? Je to tak trocha proti mojej logike, ale po pár dňoch si na to človek aj zvykne. Červené sú aj ciferníky na prístrojovke. Medzi nimi sa nachádza farebný displej, ktorý dokáže ukazovať aj tlak turba, či teplotu oleja.

Keď to zoberieme zo širšieho spektra, tak práve táto červená farba dokáže oživiť kabínu. Kvalitou sa možno Swift nemôže rovnať svojim vyšším konkurentom, ale to je to posledné, čo človeka zaujíma, keď stojí niekedy aj o 10.000€ menej. Dotyková plocha v strede taktiež nie je najrýchlejšia a najprehľadnejšia, ale všetky potrebné funkcie dokáže spraviť.

Swift takisto ťaží zo svojej priestrannej kabíny a hlavne toho, ako vysoko sa nachádza strop. Vďaka tomu je na pomery triedy vysoký a cestujúci vpredu ale aj vzadu majú dostatok miesta na hlavu. Na rozdiel od predchádzajúcej verzie, tento svišť je dostupný iba v päť-dverovej verzii. Kufor je primeraný tejto triede vozidiel – 265 litrov, po sklopení sedadiel 579 litrov.

Naozaj skvelý podvozok

Poddajný, mäkký, zábavný. To sú aspekty, ktoré robia Swift Sport skvelým autom. Určite ste sa stretli s tým, že automobilka Vám povedala, že čím tvrdší podvozok, tým lepšie jazdné vlastnosti a viac športovosti. Swift je úplným opakom. Swift stojí na tlmičoch značky Monroe, ktoré sú prevažne mäkké, takže sa auto na rozbitej ceste z Vás nesnaží vytriasť dušu.

Výkon auta v tomto prípade nie je smerodajnou hodnotou výkon 140 koní je síce pekný, no základom je pohotovostná hmotnosť 975 kilogramov! Swift je tak v niektorých prípadoch až o 300 kíl ľahší, než rovnako veľké autá. Vďaka dobre nastavenému podvozku je svišť dobre ovládateľný a má úžasný grip na prednej náprave. Tam, kde si myslíte, že s iným autom by ste to nevytočili, Swift dokázal pravý opak. Nie väčšina ľudí má rada športové autá s prednou nápravou skrz ich chronickú nedotáčavosť, no Swift vie naozaj prekvapiť.

Riadenie je presné, ostré, nie je mu čo vytknúť. Kontrolu trakcie viete vypnúť a potom Vás aj auto dá do jemného šmyku. Pomer váha – výkon zaručujú ozajstnú zábavu.

Atmosféra ostane vždy atmosférou

V čase turbo motorov je atmosféra niečím nevídaným. Ale ten pocit.. ten pocit, keď ste po troch dňoch zvyknutí jazdiť s turbo motorom a následne na to presadnete do atmosférického je neopísateľný. Samozrejme, turbo-efekt robí svoje pri zrýchlení, no tá točivosť atmosférického agregátu je neuveriteľná a dokáže človeku vyčariť úsmev na tvári. Úprimne sa dá povedať, že tam, kde turbo končí, atmosféra začína. Pri 5000 ot./min. sa na novom Swifte ozval obmedzovač, no na klasickej atmosfére motor krásne tlačil do 6500 ot./min. A to je presne to, čo od auta chcete. Žiadne obmedzenia, iba úsmev na tvári.

Pre porovnanie oproti predchádzajúcej generácií, je to akoby sa stretli dvaja bratia, ktorí sa roky nevideli. Jeden má necelých 18 rokov a druhý 28. Poviete si, veď tam nemôže byť až taký skok. Ale je. Riadenie v staršom Sporte sa riadi naozaj tou „starou školou“, kde musíte byť v strehu, auto sa s vami hrá. Nové – nenechá si skákať po hlave, správa sa ako nevychovanec, no potom sa ako-tak spriatelíte a idete na rovnakej vlne. Bolo krásne vidieť medzigeneračný pokrok, či už zvonka ale aj zvnútra. Samozrejme sa nezhodneme všetci na jednom, no mne osobne viac sedí predchádzajúca generácia, aj keď má o 4 kone menej (136 koní), no ten ťah motora v červených číslach sa nedá ničím oklamať.

Pod kapotou Swiftu Sport sa nachádza 1,4-litrový štvorvalec doplnený o turbo s výkonom 140 koní. Nesie označenie Boosterjet a nachádza sa aj v dvojici SUV – Vitara a S-Cross. Ako som už spomenul, predchádzajúca generácia disponovala takmer totožným výkonom, no objem motora bol 1,6-litra. Turbo malo lepšie karty aj v krútiacom momente, ktorý je 230 Nm naproti 160 Nm v atmosférickom motore. Šesťstupňová manuálna prevodovka mala pekné krátke dráhy, spojka sa takisto dokázala podvoliť.

Neváhajte s kúpou

Nový Swift Sport môžem odporučiť všetkými desiatimi. Nielen preto, že som prívržencom malých hravých áut, ale toto auto je naozaj stvorené pre sobotné popoludnia napríklad na Pezinskej Babe, či na inom kopci, kde sú krásne ostré alebo aj tiahle zákruty. Takisto Vás bude baviť aj naháňačka za najvyššou prípustnou rýchlosťou.

Pokiaľ sa radíte do druhej skupiny ľudí – ktorí akurát začínajú s jazdením a chceli by ste o čosi výkonnejšie auto, neváhajte, kupujte. Swift nie je nebezpečný, viete sa krásne sústrediť na cestu a chápať všetko, čo sa deje okolo Vás.

V čase, keď konkurencia v podobe Renault Clio R.S., Ford Fiesta ST, či Peugeot 208 GTi ponúkne o tretinu vyšší výkon dokázal Swift príjemne prekvapiť a potvrdiť to, že výkon nie je všetko ale je to aj o tom, ako sa dokážete s autom zžiť.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 373 cm3
Max. výkon 103 kW/ 140 k
Max. krútiaci moment 230 Nm
Palivo benzín
Pohon predných kolies
Prevodovka 6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 3 890 mm
Šírka 1 750 mm
Výška 1 480 mm
Rázvor náprav 2 450 mm
Rozmer pneumatík 195 / 45 R17
Objem palivovej nádrže 37 l
Objem batožinového priestoru 265 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,1 s
SPOTREBA
Mesto 4,2 l/100 km
Diaľnica 6,8 l/100 km
Okresky 5,1 l/100 km
Priemer 6,0 l/100 km
CENA
Základná cena modelu od 10 399 €
Cena testovanej verzie 18 600 €

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNa oslavu storočnice Citroënu prišlo 10 000 gratulantov!
Nasledujúci článokAktuálne z Frankfurtu 2019: Mercedes-Benz predstavil súčasnosť aj budúcnosť