Oslavovať sto rokov v plnej kondícií sa nepodarí každému, no Citroën sa tohto významného jubilea dožil vo výbornej kondícii. Na oslave, ktorá sa uskutočnila na letisku v Letňanoch, sa napriek upršanému počasiu stretlo 140 krásavcov a 10 000 návštevníkov. A bolo sa na čo pozerať.

Hoci sa autám venujem už dlho, niektoré z vystavených krásavcov som videl prvý krát. A očarili ma. Až keď ich vidíte takto zoradené uvedomíte si, čo všetko z dielní tejto tradičnej automobilovej značky vyšlo. Jasné, prvé čo vás napadne, je kultové autíčko Citroën 2CV. Na ploche ich bolo neúrekom. Niektoré v tak dokonalom stave, ako keby práve zišli z výrobnej linky. Legenda si zaslúži úctu a špeciálne zaobchádzanie, a tak si organizátori pre návštevníkov pripravili zaujímavú prezentáciu. Práve táto prezentácia a emotívny komentár moderátora podčiarkli previazanosť človeka a auta. Ktoré z plejády vystavených automobilov ma zaujali najviac?

Citroën 2CV 4×4 Sahara

Tak toto je priatelia lahôdka. Čo myslíte, ako bol riešený pohon oboch náprav? Tak, ako to dnes rieši napríklad aj slávna Tesla. Každá má vlastný motor. Vozidlo vzniklo v roku 1958 a vyrábalo sa od roku 1960 do roku 1967. Z výrobného pásu zišlo 694 kusov. Motory mali vlastné prevodovky, nádrže aj štartovacie kľúčiky. Ovládanie motorov a prevodoviek však bolo spojené. Mali teda spoločnú páku radenia aj spoločnú súpravu pedálov. Toto ale samozrejme nie je jediná technická lahôdka, ktorú svetu značka Citroën predstavila. Aby sme ich našli, nemuseli sme chodiť príliš ďaleko.

Tri nápravy?

Automobilka hľadala spôsob, ako zvýšiť užitočné zaťaženie auta a prišla so skutočne originálnym nápadom. Model CX 25 Loadrunner má vzadu dve nápravy. Tieto autá slúžili na rozvoz tlačovín po Európe. Konkrétny model CX 25 TD TURBO II. Bol vyrobený v roku 1990.

Predný pohon

Áno, v čase vzniku modelu Traction Avant, to bolo revolučné riešenie. Auto sa vyrábalo v rokoch 1934 až 1953, pričom sa vyrobilo na tú dobu priam neuveriteľných 759 123 kusov. Na stretnutí ich bolo viacero, popri klasických kúskoch aj mimoriadne elegantné kabriolety.

Sedan s veľkým kufrom

Opäť niečo, čo sa len tak nevidí. Citroën Ami6 s negatívne sklonených zadným oknom by asi súťaž krásy nevyhral, no stačí sa pozrieť lepšie a zistíte, že to bolo veľmi pragmatické riešenie. Na to, že sa jednalo o sedan, mal totiž kufor Ami6 neskutočne veľké veko, vďaka čomu sa doňho batožina nakladala veľmi pohodlne. Dnes už vieme, že hoci to bolo skutočne zaujímavé riešenie, neujalo sa.

Legenda DS

V roku 1955 Citroën predstavil legendu, ikonu a dnes už aj otca novej automobilovej značky. Stvorili ju Flaminio Bertoni (dizajn), André Lefébvre (konštrukcia) a Paul Magés (hydropneumatický podvozok). Na svoju dobu to bolo revolučné auto. Vyrábalo sa s karosériami sedan, kombi aj mimoriadne elegantný kabriolet. Na výrobných linkách vydržal úctyhodných dvadsať rokov.

Natáčacie svetlá

Automobilky dnes riešia, ako optimálne nasvietiť cestu pred vozidlom. A Citroën nám v Letňanoch ukázal, že toto riešili už v roku 1967, teda pred viac ako polstoročím! Model DS mal pod spoločným krycím sklom dvojicu reflektorov, pričom diaľkové sa vedeli natáčať do zákruty. Natáčanie zabezpečovali mechanické tiahla a reagovali na pohyb volantu. Znalci vedia, že to nebola jediná technická lahôdka, ktorú model DS priniesol do sveta automobilov.

Pohladili dušu

Samozrejme, okrem spomenutých technických špecialít bolo možné vidieť množstvo zaujímavých automobilov. Spomeňme hasičské auto Citroën 350 Belphegor (1971), ktoré malo doteraz iba dvoch majiteľov, nákladiaky Citroën C6 (1928) a Citroën 23RU (1946), pretekársky špeciál BX4 TC (1985-1986), či Citroën LN (196), ktorý bol prvým výsledkom spolupráce so značkou Peugeot. Význam podujatia podčiarkla aj účasť absolútnej celebrity takmer nevyčísliteľnej hodnoty. Model SM Opera, ktorý vznikol zo spolupráce značiek Citroën a Maserati. Auto dostalo pokrokovú techniku modelu DS, Maserati dodalo motor. Vyrobených bolo iba osem kusov. Len ťažko bolo nezastaviť sa pri elegantnej limuzíne XM v úprave Musketier (1989), krásne zreštaurovaných modeloch Traction 15 six D (1952), modrom švihákovi Citroën 118 Roadster (1939), či veselými farbami pomaľované modely Méhari (1979). Na záver môjho zoznamu snov som si nechal mojej cestovateľskej duši veľmi blízku kultovú dodávku z vlnitého plechu HY. Okrem klasických verzií tu bol detailne zreštaurovaný autobus, obytný karavan aj stále aktívne používané predajné stánky. Autá, ktoré sa na podujatí zúčastnili, by som vymenovával dlho. Tie, ktoré som spomenul, sú ale pre mňa viac, ako iba pekné veterány. Sú autami, ktoré tvorili históriu nielen značky Citroën, ale históriu celej automobilovej výroby.

A na záver mám pre vás ešte informáciu, ktorú ste určite nevedeli.  20. februára 1921 Citroën predstavil prvé smaltované dopravné značky určené na uľahčenie orientácie automobilistov na francúzskych cestách. Citroën je spolutvorcom dejín automobilizmu už sto rokov.

 

Pridaj komentár