Ďalšia rana pre jedného z najväčších automobilových výrobcov v Európe. Taliansky civilný súd v Turíne uznal hromadnú žalobu proti automobilke Stellantis kvôli chybným airbagom od japonského dodávateľa Takata. Toto rozhodnutie môže mať pre automobilový koncern katastrofálne finančné následky – hovorí sa až o 285 miliónoch eur ako pokute za airbagový škandál, uvádza krone.at.
Spotrebiteľské organizácie Codacons a Altroconsumo, ktoré žalobu podporujú, oznámili, že postihnutí majitelia vozidiel majú 150 dní na to, aby sa do konania zapojili. Prvé súdne pojednávanie naplánovali na 21. november. Vtedy sa airbagový škandál dostane oficiálne na súd.
Stellantis uviedol, že rozhodnutie súdu berie na vedomie a údajne naďalej naplno pracuje na prebiehajúcej zvolávacej akcii áut do servisov. Zároveň si spoločnosť podľa oficiálneho stanoviska vyhradzuje právo podniknúť obranné právne kroky. Aké presne, zostáva otvorené.
Treba však zdôrazniť, že súd zatiaľ rozhodol iba o prípustnosti hromadnej žaloby – o vine spoločnosti a výške prípadného odškodného sa rozhodne až neskôr. Ak by však k plateniu takejto formy pokuty naozaj došlo, pre Stellantis by išlo o nepríjemnú situáciu vo veľmi zlý čas. Trhové podmienky nehrajú koncernu ani náhodou do karát a nateraz to nevyzerá na skorú zmenu.
Hrozí prehĺbenie krízy
Stellantis už minulý rok zvolával státisíce vozidiel značiek Citroën a DS, vyrobených medzi rokmi 2009 a 2019. Stalo sa tak práve kvôli potenciálne nebezpečným airbagom značky Takata. Tie sú známe svojou chybovosťou, ktorá môže viesť k vážnym zraneniam či dokonca úmrtiam.
Finančná situácia spoločnosti už dlhší čas nie je priaznivá. Koncern Stellantis, pod ktorý patria značky ako Opel, Peugeot, Fiat, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo a Maserati, čelí nielen poklesu dopytu, ale aj tvrdej konkurencii z Číny a politickej nestabilite v Európe.
V Taliansku klesla produkcia automobilky na najnižšiu úroveň od roku 1956. K tomu sa pridávajú problémy v Severnej Amerike, kde zisky spoločnosti dramaticky klesli – až o 70 %. Čísla jasne potvrdzujú, že scenáre najbližšej budúcnosti nie sú pre globálny automobilový koncern dvakrát priaznivé.