Domov SPRÁVY News Šupky patria do kufra. Ako prví začali používať ryžu v autách

Šupky patria do kufra. Ako prví začali používať ryžu v autách

Seat Arona
Foto: Seat

Je to najkonzumovanejšia potravina na planéte. A teraz nájde využitie aj vo vozidle Seat Arona. Reč je o ryži, respektíve o jej šupke. Tá väčšinou končí ako odpad, no teraz konečne nájde aj svoje praktické využitie. 

Seat sa stal prvou značkou automobilov, ktorá do batožinového priestoru jedného zo svojich sériových modelov začlenila nosné diely vyrobené z materiálu Oryzite. Ide o inovatívny, obnoviteľný materiál na prírodnej báze vyrobený z vedľajších produktov ryže. Tento projekt bol spustený v roku 2020 ako pilotný test v rámci inovačných dní spoločnosti a po niekoľkých rokoch spoločného výskumu a vývoja medzi značkou Seat a spoločnosťami Oryzite a Sigit je teraz plne integrovaný do sériovej produkcie vozidla Seat Arona.

Foto: Seat

Lepšie ako plast

Keď otvoríte batožinový priestor všestranného mestského SUV, nič nenasvedčuje, že v tomto priestore došlo k nejakej zmene. Ale v skutočnosti to, čo bolo kedysi 100 % polypropylénom a sklolaminátom, teraz obsahuje aj 15% Oryzite, biologickej alternatívy plastu. “V súčasnosti sa v každom modeli Seat Arona, ktorý opustí výrobnú linku, používa 60 gramov ryžových šupiek, čo znamená, že každý rok spotrebujeme až 5 ton tohto vedľajšieho produktu z ryžových polí z delty rieky Ebro, biosférickej rezervácii na východnom pobreží Španielska,” vysvetľuje Gerard Suriol z oddelenia vývoja interiéru z technického centra Seat S.A.

Úspešne sa nám podarilo začleniť tento obnoviteľný materiál, podporiť obehové hospodárstvo a zároveň znížiť používanie ropných produktov,” dopĺňa Suriol. Výhody však presahujú udržateľnosť – hmotnosť dielu sa zníži o 5,8 % a výrobné náklady o 2 %.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokObrovský prepadák. Toto auto nikto nechce, končí už po roku
Nasledujúci článokVeľká automobilka v panike: Vypukol airbagový škandál, hrozí niečo extrémne nepríjemné
Vo svete motorizmu sa pohybujem približne 20 rokov. Hlavnou náplňou je online priestor www.startstop.sk a printový magazín Stop. Okrem áut sa rád venujem mojim dvom deťom, rád sledujem hokej a futbal.