Je to najkonzumovanejšia potravina na planéte. A teraz nájde využitie aj vo vozidle Seat Arona. Reč je o ryži, respektíve o jej šupke. Tá väčšinou končí ako odpad, no teraz konečne nájde aj svoje praktické využitie.
Seat sa stal prvou značkou automobilov, ktorá do batožinového priestoru jedného zo svojich sériových modelov začlenila nosné diely vyrobené z materiálu Oryzite. Ide o inovatívny, obnoviteľný materiál na prírodnej báze vyrobený z vedľajších produktov ryže. Tento projekt bol spustený v roku 2020 ako pilotný test v rámci inovačných dní spoločnosti a po niekoľkých rokoch spoločného výskumu a vývoja medzi značkou Seat a spoločnosťami Oryzite a Sigit je teraz plne integrovaný do sériovej produkcie vozidla Seat Arona.

Lepšie ako plast
Keď otvoríte batožinový priestor všestranného mestského SUV, nič nenasvedčuje, že v tomto priestore došlo k nejakej zmene. Ale v skutočnosti to, čo bolo kedysi 100 % polypropylénom a sklolaminátom, teraz obsahuje aj 15% Oryzite, biologickej alternatívy plastu. “V súčasnosti sa v každom modeli Seat Arona, ktorý opustí výrobnú linku, používa 60 gramov ryžových šupiek, čo znamená, že každý rok spotrebujeme až 5 ton tohto vedľajšieho produktu z ryžových polí z delty rieky Ebro, biosférickej rezervácii na východnom pobreží Španielska,” vysvetľuje Gerard Suriol z oddelenia vývoja interiéru z technického centra Seat S.A.
“Úspešne sa nám podarilo začleniť tento obnoviteľný materiál, podporiť obehové hospodárstvo a zároveň znížiť používanie ropných produktov,” dopĺňa Suriol. Výhody však presahujú udržateľnosť – hmotnosť dielu sa zníži o 5,8 % a výrobné náklady o 2 %.