Domov Recenzie TEST BMW X5M Competition, pripútajte svoje deti prichádza Superšport SUV!

TEST BMW X5M Competition, pripútajte svoje deti prichádza Superšport SUV!

{"key":"fs16"}

SUV s výkonom 625 koní v sériovej podobe sa nedá nazvať inak, než šialené! BMW X5 M Competition je neuveriteľným počinom konštruktérov. Konkurenciu musíte hľadať jedine v superšportoch.

Ak by nám niekto v roku 1999 tvrdil, že práve predstavený model X5 bude mať jedného dňa výkon zhodný ako superšporty, asi by sme si zaťukali na hlavu. Nuž, za posledné dve dekády sa veľa zmenilo a dnes si skôr kladieme otázku, ako také auto mohlo pri súčasných normách vôbec vzniknúť?

SUV ovládajú trh a množstvo automobiliek sa muselo vzdať svojich legendárnych modelov na úkor prerastených mastodontov. Na poli športových, respektíve luxusných značiek túto cestu započalo práve Porsche, keď v roku 2002 predstavilo svoje prvé SUV. Cayenne sa stal natoľko obľúbeným, že automobilku vo svojej podstate zachránil pred krachom.

V súčasnosti svoje SUV predstavili aj superšportové značky, ktoré sa im vyhýbali ako čert krížu. Lamborghini Urus, Aston Martin DBX či luxusný Rolls Royce Cullinan alebo Bentley Bentayga. Cieľ je jasný, vyhovieť stále rastúcemu dopytu po autách tejto kategórie, a to aj za cenu straty hodnôt.

Môže byť SUV športové?

To je tá správna otázka. Nemyslime tým ale športový charakter, ten vám sľubuje takmer každý nový SUV model s prívlastkom zvučných písmen. Dokonca tu máme aj Kodiaq RS ktorý stále žije v naivnom domnení športového SUV. My máme na mysli ostré, brutálne, športové auto ktoré vám v zákrutách vyrazí dych. Ono šprint na rovinke je krásny údaj, obzvlášť pri pohľade do tabuliek nášho respondenta svieti 3,7. To je moment kedy si položíte jednoduchú otázku, ako? Ale nie je to len o rovinkách, veď predsa športová jazda je o presnej stope v zákrutách.

Pri pohľade pod kapotu sa vám naskytne pohľad na čiastočné vysvetlenie. Vidlicový osemvalec BMW N63 s objemom 4,4 litra a výkonom 460 kW. Pričom turbá sú umiestnené v priestore medzi V uložením hláv valcov. Ten je mimochodom zakrytý príplatkovým krytom z karbónových vlákien v cene 1 240€. Automobilka tento motor používa už od roku 2002, v súčasnosti je naladený na vôbec najvyšší výkon. Je vysoko pravdepodobné že ďalšia generácia respektíve facelift už bude doplnený o plug-in hybridnú sústavu. Aktuálne tak máte asi poslednú možnosť si zakúpiť plnoštíhly osemvalec.

Bez ohľadu na ohromujúce údaje tabuľky som sadal za volant s najväčším skepticizmom vôbec. Auto je síce krásne, výkon ohromný, ale spojenie s SUV predsa nemôže dávať zmysel. Bude to skvelý šprintér, vravel som si.

Vzhľad len trochu napovedá

Úprimne, naživo, obzvlášť v tejto modrej metalíze zanikajú masívne proporcie X5 M. Dokorán otvorená maska chladiča či nasávanie interkulera, rozderavili prednú časť ako ementál. Pri pohľade na zadné partie tušíte, že to asi nebude obyčajná X5, štyri koncovky výfuku pripomínajú divoký Mustang.

Aj napriek značnej nenápadnosti, vzbudzuje obrovský rešpekt pri pohľade do spätného zrkadla. Na diaľnici funguje ako snežný pluh pre ľavý jazdný pruh. Len škoda že ešte nikto nevymyslel nič na povestných stredopruhárov na D1. Tam pomôže jedine čierny Superb s majákmi a blokovou pokutou. Po naštartovaní vás osemvalec príjemne prekvapí, aj keď veríme že kedysi by to znelo lepšie. Zvuk výfukovej sústavy je možné ovládať prostredníctvom klapky v dvoch úrovniach, podľa toho či chcete zobudiť susedov.

Niečo viac o skutočnom charaktere auta prezrádza obutie, najmä netradičná veľkosť diskov. Vpredu sú 21 a vzadu 22 palcové disky kolies, doplnené pneumatikami Michelin Pilot Sport 4 S o rozmeroch 315/30 v prípade zadnej nápravy a 295/35 na tej prednej. Pýtate sa prečo, odpoveď je jednoduchá, kvôli lepšej trakcií.

Samotný interiér už nič neskrýva a ide s kožou na trh a to doslova, pretože kožou je potiahnutá ešte aj palubná doska. Samozrejme táto opcia nie je vôbec nutná ale keď už, tak už. Rovnako ako stropnica či stĺpiky potiahnuté alcantarou a karobonový dekor všade tam, kde ešte ostalo miesto. Volant s červenými tykadlami, podobne ako volič automatickej prevodovky, naznačujú silný emocionálny zážitok.

Neverím pokiaľ neuvidím

Pre potreby našej zaťažkávacej skúšky, dokonale poslúžila horská cesta v dolnom rakúsky, plná serpentín v stúpaní ale aj klesaní. Počas celého týždňa dával o sebe majestátny osemvalec patrične vedieť. K veľkému SUV ako X5 sa jednoducho hodí, je celkom sympatické ako si nežne pradie pri diaľničnom tempe. Nahnevaný klokotavý zvuk sa ozve pri predbiehaní, len škoda že je celé auto tak dobre odhlučnené. Skvelá práca podvozku v komfortnom režime sa prejaví aj pri vysokej diaľničnej rýchlosti. Limit 200, vlastne ani nie je limitom a vo vnútri máte skôr pocit že idete 130 tempomat. Toto je výsada kvalitne spravených áut, perličkou bude že rovnaký pocit máte aj pri Mazde 6.

Celkovo, vôbec nemáte pocit že šoférujete premotivovaný superšport, X5M Competition vás doslova rozmaznáva. Dokonca aj spotreba vie klesnúť na prijateľných 11 litrov. Obrat o sto-osemdestiat stupňov nastáva v momente ako prepnete do jedného zo športových režimov. Ale do ktorého? Modrý buldozér totiž ponúka toľko nastavení, že mu začínam veriť to písmeno M. Okrem bežne prispôsobiteľného podvozku, riadenia, motora, stabilizácie či pohonu sa nezabudlo ani na brzdy a prevodovku. Zmysel v prispôsobení bŕzd síce nevidíme, ale možnosť nastaviť si výšku požadovaných otáčok pri preradení, to už áno! Oproti M5 či M8 je však jeden zásadný rozdiel, nemáte možnosť odpojenia prednej nápravy. V prípade BMW X5M tak dostávate štvorkolku, ktorá vám vie ponúknuť maximálne preferenciu zadku. To však bohato stačí a kopec zábavy si pri vypnutej stabilizácií užijete tak či tak.

Pripútajte sa prosím!

Skutočné prekvapenie nastalo v zákrutách pod plynom na horskom priesmyku. X5M ide sebaisto hore až do šialeného spektra otáčok, nádherný zvuk osemvalca preniká už aj do kabíny. Obe ruky na volante, polovičný plyn, jemné ubratie, ostrá do prava a plná podlaha. Cítite ako sa predok nadvihol, zadná náprava jemne vybočila a vychádzate zo zákruty s doprovodom orchestra. Nasleduje šikana, presná odozva na volante a dokonalé kopírovanie pohybov podvozku znamenajú presnú stopu. Plné brzdy pred ľavotočivou dole za horizontom aaa treba ešte trochu povoliť, lebo reakcia predčila očakávania. Šesťpiestikové brzdy brzdia skvelo, neunavujú sa ani pri druhom kole. Čo sa už o zimný pneumatikách povedať nedá, cítiť ako mäknú.

Uwau, to bola jazda! Beriem späť, jediné čoho som sa obával, že X5M dá vedieť o svojej hmotnosti a budeme sa gúľať buď po predku alebo po zadku. Obavy sa nenaplnili a tento modrý unikát je skvelým autom. Na hmotnosť zabudnete v priebehu troch zákrut, auto ju jednoducho schová, neohrabané správanie veľkého SUV neprichádza do úvahy.

Praktický detail na záver

SUV si ale kupujete predsa kvôli priestoru, toho v X5 síce je dostatok, ale že by bol na rozdávanie, to sa nedá povedať. Na zadných sedadlách je miesta tak akurát, o poznanie lepšie je na tom batožinový priestor, ten má objem 650 litrov. Čo je poznať už na prvý pohľad, ale skrýva jednu vychytávku navyše. Tou je elektrické plató, ktoré sa automaticky roluje podľa toho ako otvoríte batožinový priestor. Okrem toho, sa dokáže kompletne celé schovať do dvojitého dna. Nemusíte sa tak trápiť z odklikávaním veľkej rolky kdesi vzadu v kufri.

 

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov V8
Zdvihový objem 4 395 ccm3
Max. výkon 460 kW / 625 k
Max. krútiaci moment 750 Nm
Palivo Benzín
Pohon AWD
Prevodovka 8-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 938 mm
Šírka 2 015 mm
Výška 1 748 mm
Rázvor náprav 2 972 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 385 kg
Objem batožinového priestoru 650 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 3,7 s
Rozmer pneumatík R21 295/35 vpredu, R22 315/30 vzadu
SPOTREBA (počas testu)
Kombinovaná 15 l/100km
CENA
Základná cena modelu 126 600 eur
Základná cena testovanej verzie 164 941 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokEuro NCAP – ktoré sú tie najbezpečnejšie vozidlá roka 2020?
Nasledujúci článokAutá z centra Bratislavy by mohli zmiznúť, prvoradí budú chodci, cyklisti, MHD či CARSHARING