Domov Recenzie TEST Toyota Yaris Cross 1,5 Hybrid FWD – výborný pohon, ale čo...

TEST Toyota Yaris Cross 1,5 Hybrid FWD – výborný pohon, ale čo ten interiér?!

Toyota Yaris Cross

Toyota ako jedna z posledných významných automobilových značiek nasadzuje model Toyota Yaris Cross ako svoje želiezko do ohňa kompaktných mestských crossoverov segmentu B. Čím je výnimočný? 

Toyota Yaris Cross je nepochybne jedným z najterénnejších mestských crossoverov, aké sú momentálne na trhu. Nejde len o verziu s pohonom všetkých kolies (ktorá je taktiež dostupná ako hybrid), ale najmä o poriadnu porciu svetlej výšky. V oficiálnych údajoch sa uvádza svetlá výška 17 cm, ale už aj laické oko vidí, že Yaris Cross stojaci na 18-palcových kolesách má tie opätky podstatne dlhšie. Zobral som preto meter a predný spojler je 22 cm nad zemou, bočné prahy 27 cm nad zemou a zadný nárazník dokonca 40 cm nad zemou!

To už stačí aj na bezproblémové prejdenie absolútne neudržiavanej poľnej cesty, samozrejme, pokiaľ predné kolesá chytia dostatok trakcie. Aj podvozok je pripravený vydať sa na nespevnené cesty, pretože všetky jeho dôležité časti sú chránené krytmi. Mohutný a svalnatý vzhľad podporujú vertikálne LED svetlá na denné svietenie a hranaté blatníky. Zadné svetlá s dynamickými smerovkami sú spojené odrazovým sklom, všimnúť si však treba aj veľký strešný spojler. Sklo pod ním dokonalo vyčistíte len ručne alebo na bezdotykovej umyvárni.

Toyota Yaris CrossToyota Yaris Cross

Po nastúpení

Interiér je prísne zameraný na funkčnosť. Prístrojový štít je typicky japonský – vychrlí na vás more informácií a musíte v ňom plávať bez záchranného kolesa. Vyzdvihnúť však musím head-up displej, ktorý zobrazuje najdôležitejšie údaje vrátane otáčok motora na čelné sklo – to je prvok, ktorý v tejto triede ešte stále nie je samozrejmý. Rozmanitosť a farebnosť materiálov v kabíne je malá, rolu ozdobného prvku tu hrá obohraný čierny klavírny lak, ktorý sa nachádza napríklad aj na volante. Špeciálne látkové poťahy sa nachádzajú na obloženiach dverí, ale sú tak tenké, že to pôsobí veľmi lacným dojmom.

Odkladacích miest je tu dostatok – mobil si môžete položiť do priečinka pod obrazovkou na palubnej doske alebo do hlbokého priečinka pred volič automatickej prevodovky. V stredovom tuneli sa nachádzajú 2 držiaky na poháre (škoda, že sa do nich nezmestia väčšie PET fľaše).

Toyota Yaris Cross

Toyota Yaris Cross

Hra na slepú babu

Volant je multifunkčný, má pekný tvar a hrúbka venca bude vyhovovať aj dámam. Volič automatickej prevodovky má klasický dizajn. Toyota stavila na osvedčenú istotu, podobne ako aj v prípade analógových tlačidiel ovládania klimatizácie. Čo sa týka konektivity, tu Yaris Cross zaostáva najmä za kórejskou konkurenciou. Ponúka síce bezdrôtové pripojenie Apple Car Play/Android Auto, ale v celom aute sa nachádza iba 1 USB port. Ten je navyše neosvetlený, takže v prípade, že si počas jazdy v tme chcete nabiť mobil, zahráte sa s ním na slepú babu. Táto hra vás čaká aj s tlačidlami vľavo na palubnej doske, kde sa nachádza napríklad tlačidlo vyhrievania volantu, pretože bez toho, aby ste sklonili hlavu od diania na ceste, doň netrafíte.

Toyota Yaris Cross Toyota Yaris Cross

Dobre riešený batožinový priestor, no vzadu sa budete tlačiť

Yaris Cross je vhodný skôr pre jednotlivcov alebo bezdetné páry. Zadné dvere sa otvárajú do mizerného uhla, manipulácia s dieťaťom či nebodaj vajíčkom je tu dosť krkolomná. Nehovoriac o tom, že v Yarise Cross (podobne ako v mnohých iných autách B-segmentu) absentuje strešná lampička nad zadnými sedadlami, takže pokiaľ máte po tme manipulovať s bezpečnostnými pásmi či vyberať rozhádzané hračky a oblečenie, je to skúška nervov. Ja som si jednou takouto skúškou prešiel a vyšiel zo mňa podobný motivačný príhovor, akým sa blysol Merčiak na olympiáde. Na zadných sedadlách ani nie je veľa priestoru na pohodlné sedenie, krátke cesty sa tu dajú vydržať, ale na dovolenku k moru to veru nie je. Niet sa ani čomu čudovať, Yaris Cross síce je rozmerovo podstatne väčší ako Yaris hatchback, ale rázvor osí náprav zostal totožný.

Toyota Yaris Cross

Batožinový priestor má objem 397 litrov a ponúka dvojité dno, ktoré je dokonca rozdelené v pomere 60:40. Oceniť treba delenie sedadiel v pomere 40:20:40, takže bez problémov dokážete v aute odviesť aj dlhé a úzke predmety ako napríklad lyže či bežky. Veko batožinového priestoru sa otvára elektricky a aj bezdotykovo pohybom nohou pod zadným nárazníkom či tlačidlom spoza volantu. Veľmi praktická je možnosť zavretia kufra tlačidlom, ktoré zároveň uzamkne celé auto.

Toyota Yaris Cross

Antiradar v navigácii

Navigačný systém je permanentne pripojený on-line ku cloudovým službám. Dokáže tak poskytovať aktuálne informácie o dopravnej situácii na zadanej trase prostredníctvom živého sledovania dopravných udalostí na základe komunitnej spätnej väzby. To znamená, že systém vodiča vopred upozorní napríklad na policajné hliadky či radary. Po prejdení daného úseku vás systém vyzve na potvrdenie toho, či sa daná okolnosť na trase ešte nachádzala alebo už nie.

Toyota Yaris Cross

Najlepší pohon v segmente

Toyota Yaris Cross má pohon, ktorý bez diskusie môžem označiť za najlepší v celom segmente. Hovorím o kombinácii trojvalcového benzínového motora s objemom 1,5 litra (obchodne nazývaným Hybrid Dynamic Force), elektromotora a 0,76 kWh batérie, ktorú dobíja spaľovací motor alebo energia rekuperovaná počas brzdenia. Táto kombinácia vám zabezpečí nízku spotrebu paliva, použiteľnú každodennú dynamiku, dlhý dojazd, rýchle tankovanie a absenciu starostí s nabíjaním v elektrickej sieti. Základná konštrukcia trojvalcového motora vychádza z dvojlitrovej benzínovej jednotky používanej v modeloch C-HR a Corolla. No neustálym vývojom spaľovacích motorov sa konštruktérom v Toyote podarilo dosiahnuť až 40-percentnú tepelnú účinnosť, čo znamená, že z každej kvapky paliva dokáže motor využiť viac energie na pohon auta. Toto je jasný príklad toho, že vývoj spaľovacích motorov ešte nemusí byť úplne mŕtvy a nízke emisie sa dajú dosiahnuť aj so spaľovacím agregátom.

Toyota Yaris Cross

Pohonná jednotka pracujúca v Atkinsonovom cykle má veľký zdvih piestov a vysoký kompresný pomer 14:1. Motor dosahuje najvyšší výkon 92 koní pri 5500 ot./min a najvyšší krútiaci moment 120 Nm medzi 3600 až 4800 ot./min. Elektromotor s napätím 580 V zakomponovaný do hybridného systému typu transaxle má výkon 80 koní a 141 Nm. Celkový výkon pohonnej sústavy je 116 koní.

Toyota Yaris Cross

V meste exceluje, nestratí sa ani mimo neho

Nikelmetalhydridovú batériu z predchádzajúcej generácie Yarisu Hybrid nahradila len 27 kg vážiaca lítiovo-iónová batéria so zníženým vnútorným odporom článkov, ktorá teraz dokáže pri brzdení nasať dvojnásobné množstvo energie a pri akcelerácii dodať o polovicu vyšší výkon. V praxi to znamená, že najmä v mestskej premávke jazdí automobil na elektrinu veľmi často. Tie vzdialenosti síce nie sú veľké, podobne ako v prípade napríklad takej Hondy Jazz sa bavíme o niekoľkých stovkách metrov, potom sa opäť musí zapnúť spaľovací motor, ale ten dobije batérie relatívne rýchlo, takže Toyota sa môže opäť prepnúť do elektrického režimu. Takýmto spôsobom sa spotreba pohybuje v meste na úrovni 4 až 4,5 l/100 km, podľa hustoty premávky. To je suverénne najnižšia spotreba zo všetkých mestských crossoverov, ktoré nie sú elektromobilmi. Je to dokonca menej, ako sme namerali plug-in hybridnému Capturu v hybridnom režime jazdy.

Toyota Yaris Cross

Na okreskách je to podobné, aj keď tu už spotreba z pochopiteľných dôvodov vzrastie k piatim litrom. Toyota uvádza, že Yaris Cross dokáže na čisto elektrický pohon jazdiť do rýchlosti 130 km/h, mne sa však auto v rýchlostiach nad 90 km/h do elektrického režimu nepreplo ani raz. Paradoxne, s Yarisom Cross som jazdil mimo mesta viac ako v mestskej premávke. Absolvoval som s ním jednu 700 km dlhú trasu cez pol Slovenska.

Na diaľnici pri zachovaní zákonných rýchlostných limitov vzrastie spotreba takmer k 7 l/100 km, ale akonáhle sa dostanete na rýchlostné cesty s obmedzenou rýchlosťou jazdy alebo na okresné cesty pretínané obcami, spotreba začne rapídne klesať. Priemerná spotreba počas celej trasy bola 5,6 l/100 km. Nádrž má objem 36 litrov, to je však údaj aj s rezervou, takže pokiaľ nezvyknete jazdiť úplne nadoraz, tak tankovanie plnej bude pre vás znamenať iba objem 25-30 litrov, čo subjektívne neznamená príliš vysoké jednorazové finančné náklady na palivo.

Toyota Yaris Cross

Kouč ekonomickej jazdy

Napriek vyššej stavbe karosérie je Yaris Cross na diaľnici dobre odhlučnený, výraznejší hluk som však zaznamenal od B-stĺpikov a bočných dverí. Brzdy majú veľmi ostrý nástup, takmer až športový charakter, riadenie je príjemne neutrálne a to isté sa dá povedať aj o jazdných vlastnostiach. Aj na 18-palcových kolesách a so zadnou nápravou spojenou torznou tyčou je Yaris Cross komfortným autom. Opäť treba zopakovať, že malé rozmery karosérie a nižšia cena neznamenajú žiadne kompromisy v oblasti komfortu jazdy či výbavy.

Športová jazda s prevodovkou CVT, ktorá nemá manuálny režim simulujúci jednotlivé prevodové stupne (ako má napríklad Honda Civic), ma nikdy nejako zvlášť nevzrušovala, pretože  monotónne vrešťajúci motor v otáčkach má na moju hlavu podobný efekt, ako zvuk vŕtačky. Civilné hybridy nikdy neboli postavené na športovú jazdu. To však neznamená, že nevedia jazdiť plynulo svižne. Pravdou však je aj to, že vo vysokých otáčkach je hluk od motora utlmenejší ako v prípade iných japonských automobilov používajúcich prevodovku typu CVT.

Automobil sa snaží vodiča učiť jazdiť efektívne a úsporne. Po každom vypnutí motora zobrazí skóre efektívnosti jazdy a pridá adresné typy na zlepšenie. Nehovorím tu o pár univerzálnych upozorneniach, ale o podrobnej analýze jazdy a rozmanitých odporúčaniach, ktoré majú hlavu a pätu.

Toyota Yaris Cross

Výbava

Výbava Premiere Edition je to najlepšie, čo Toyota ponúka. Obsahuje už spomínaný head-up displej, elektricky otvárateľné dvere batožinového priestoru, kožené čalúnenie sedadiel s perforovanou kožou na bočniciach a testované vozidlo bolo vybavené aj audiosystémom JBL. Je o 1.400 eur drahšia ako stupeň výbavy Executive obsahujúci napríklad 18-palcové kolesá, bi-LED predné svetlá, 9-palcovú dotykovú obrazovku multimediálneho systému Toyota Smart Conect, navigáciu, indukčné nabíjanie telefónu či bezkľúčové odomykanie a štartovanie.

Vyzdvihnúť treba skutočnosť, že dôležité aktívne bezpečnostné prvky dostanete už v základnej výbave Active za 16.990 eur. Súčasťou nej je predkolízny systém s funkciou rozpoznávania chodcov a cyklistov, asistent udržiavania vozidla v jazdnom pruhu, adaptívny tempomat, systém rozpoznávania dopravných značiek (ten však nefunguje úplne spoľahlivo, počas cesty mnohokrát ukazoval údaje nezodpovedajúce reálnemu stavu na vozovke) či automatickú funkciu prepínania diaľkových svetiel.

Toyota Yaris Cross

Záver

Súčasné automobily segmentu B jazdia dospelo, majú vyspelé technológie a preto zákazníci na Západe čoraz vo väčšom počte presadajú do menších vozidiel, ktoré im doprajú porovnateľný komfort ako väčšie a drahšie autá, neporovnateľne lepšie sa však s nimi parkuje a jazdí v hustých európskych veľkomestách. Toyota Yaris Cross je toho učebnicovým príkladom. Nepokúšajte sa z neho robiť rodinné auto a budete spokojný.

Toyota Yaris Cross

TECHNICKÉ ÚDAJE Toyota Yaris Cross 1,5 Hybrid
Motor 1,5 l trojvalec + elektromotor
Max. výkon 85 kW / 116 k
Palivo Benzín
Pohon FWD
Prevodovka CVT
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY  
Dĺžka 4 180 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 765 mm
Výška 1 595 mm
Rázvor náprav 2 560 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 170 – 1 360 kg
Objem batožinového priestoru 397 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,2 s
Maximálna rýchlosť 170 km/h
Rozmer pneumatík 215/50 R18
SPOTREBA (počas testu)  
Mesto 4,3 l/100 km
Diaľnica 6,8 l/100 km
Okresky 4,7 l/100 km
CENA  
Základná cena modelu 16.990 eur
Základná cena testovanej verzie 25.490 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. Počet hodnotení 17

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokEmisné normy šliapu na krk spaľovákom. Čo nás čaká a neminie ?
Nasledujúci článokV Bratislave otvorili prvú vodíkovú čerpaciu stanicu. Takto vyzerá