Dlho sa nestalo, že by plug-in hybrid s atmosférickým agregátom mal vyšší výkon, než prepĺňaný motor. Napriek tomu až tak svižný nie je. Ako inak, aj toto auto má svoje plusy, no takisto aj mínusy.

Pokiaľ by sme sa obhliadli na predajnosť menších, respektíve mestských cross-overov, uvideli by sme, že väčšina ľudí zvolí práve Renault Captur. Na trhu sa pred nedávnom objavila druhá generácia, ktorú sme mali takisto aj my možnosť otestovať. Aktuálne do ponuky prišiel variant s označením E-Tech. Ten spája atmosférický štvorvalec s elektromotorom a dobíjateľnou batériou zo zásuvky. Na počudovanie, toto spojenie netvorí vrchol ponuky pri Capture.

Dokáže sa odlíšiť?

Ako toto pohonné ústrojenstvo spoznať za bežnej prevádzky? Aktuálne máme trend zelených značiek, ktoré odlišujú elektro autá, prípadne plug-in hybridné vozidlá od „ostatných“ vozidiel. Rovnako tomu bolo aj pri nami testovanom vozidle. Keby sa lepšie zapozeráme, PHEV model prezrádzajú aj modré krytky kolies, či označenie na B-stĺpiku. Keby si auto obídete dookola, tak si takisto všimnete dve otvárateľné nádržky. Jedna na benzín, druhá na elektrinu.

Plusom auta je rozhodne prekrytie prahov. Pokiaľ chcete jazdiť zo začiatku na čisto elektrický dojazd, musíte sa v systéme trošku pošpárať. Samozrejme, pri naštartovaní start/stop tlačidlom auto nabehne na čistú elektriku, no po chvíli sa automaticky pridá aj spaľovací motor. To, že sa nachádzame v plug-in hybride označuje aj plaketka E-Tech pri voliči prevodovky.

Štvorčlenná rodina sa asi nezbalí

Aktivovanie daného pohonu odhalilo očakávané špecifiká. Vozidlo disponovalo dvojakým meraním spotreby, čo mňa osobne prekvapilo. Auto Vám ukazuje, ako ekonomicky, respektíve neekonomicky šoférujete. Palubák dokázal rátať aj minutú energiu z rekuperácie, či dobíjanie spaľovacím motorom. Prídavné elektro funkcie neobišli ani multimediálny systém.

Renault Captur dostal akumulátor s kapacitou 9,8 kWh. Ten sa nachádza pod zadnými sedadlami a batožinovým priestorom. Dá sa teda predpokladať, že najviac utrpel kufor. A je tomu tak. Z pôvodných 404 litrov sa hybridný Captur musí uskromniť iba s 265 litrami. Takisto sa rozlúčte s dvojitým dnom, takže ani podlahu o poschodie nižšie neumiestnite, nachádza sa tam totiž kompresor na defekt a kabeláž na nabíjanie. Pokiaľ by ste však chceli manipulovať s miestom vzadu, existuje alternatíva v podobe posunutia zadnej lavice, no na úkor miesta pre zadných cestujúcich.

Známy pocit z jazdy

Kto niekedy sedel, alebo šoféroval francúzske auto, tak určite prikývne, že čo sa týka komfortu jazdy, ide o priemer segmentu. Nechcem sa samozrejme nikoho dotknúť, no naladenie podvozku nerobí čary, no takisto Vás neurazí. Hmotnosť sa veľmi na jazdných vlastnostiach našťastie nepodpísala. Keď však nabehnete na výmoli, prípadne na nespevnené povrchy, auto začne skackať a máte pocit akoby auto začalo na ceste plávať.

Riadenie dokázalo ísť niekedy takisto vlastnou cestou. Neviem, či to mal byť akýsi efekt stlačenia plného plynového pedálu, no niekedy akoby auto nechcelo vytočiť do maximálnych otáčok a akoby sa cuklo. Na druhú stranu mince, aj keď auto trošku plávalo na ceste, tak do zákrut išlo parádne a zbytočne nestrečkovalo a nehľadalo možnosti ako si to skrátiť a vyrovnať sa do svojej „vzpriamenej“ polohy.

Čo sa nachádza pod kapotou a ako to všetko funguje

Pod kapotou tohto Francúza sa nachádza atmosférická štvorvalcová „jednašestka“, takisto dobre známa z auta Nissan Qashqai, s výkonom 67 kW / 91 koní s maximálnym krútiacim momentom 144 Nm. Tá je doplnená o elektromotor s výkonom 51 kW / 69 koní a krútiacim momentom 205 Nm. Toto pohonné ústrojenstvo je spriahnuté so samočinnou prevodovkou. Štyri stupne sú určené pre benzínový agregát, ostatné dva pre elektrický.

Dokopy toto pohonné ústrojenstvo má výkon 118 kW / 160 koní. Variant E-Tech je teda o niečo účinnejší po výkonnostnej stránke oproti verzii TCe 155 EDC. Na počudovanie je však pomalší. Na pokorenie hranice 100 km/h potrebuje hybridný Captur 10,1 sekundy, čo je o jeden a pol sekundy viac oproti čisto benzínovému motoru. Pokiaľ by sme to však brali z pocitového hľadiska, tak vďaka elektromotoru sa zdá byť hybrid svižnejší.

Naozaj správna voľba?

V kombinovanom režime má „zásuvkový“ Captur príjemný ťah, pod parou je však počuť ako sa štvorvalec pod kapotou trápi a výrazne ho počuť. Pokiaľ budete jazdiť na čisto elektrickom pohone, určite nebudete na križovatkách ten, ktorý sa nevie odlepiť od vozovky. No problém nastáva vtedy, keď sa motor akoby nevie rozhodnúť, či má ísť na čistý elektro pohon alebo má využívať spaľovací motor. Pri tomto prechode sa to javilo tak, akoby sa prevodovka nevedela rozhodnúť a bolo cítiť jemné trhanie. Treba tak dúfať, že ide iba o nejakú softvérovú vadu, ktorú v budúcnosti Renault bude upgradovať na zvolávacích kampaniach.

S touto synchronizáciou som bojoval celý testovací týždeň. Čo však dokázalo prekvapiť bola spotreba. Veľmi úsporne sa toto mestské SUV chová aj s vybitou batériou. Tá je pomaličky dobíjaná rekuperáciou alebo spaľovacím motorom a následne na to je daná dobitá energia využitá. V meste sme sa so spotrebou pohybovali tesne pod piatimi litrami, na okreskách auto vyprodukovalo okolo 3,3 litra, samozrejme všetko záviselo od štýlu jazdy. Keď som sa s autom dostal na diaľnicu, bol veľký problém sa dostať pod 8 litrov.

S rýchlonabíjačkou sa rozlúčte

Čo sa týka tej zaujímavejšej stránky auta, plug-in dokázal spapať menej na všetkých režimoch. Kapacita akumulátora je 9,8 kWh a podľa automobilky by to malo stačiť na 50 kilometrov čistej elektrickej jazdy. To je však (pardón za výraz) absolútne nereálne číslo. Reálne, čo sa mi podarilo prejsť na čistú elektriku bolo necelých 30 kilometrov. Ak napríklad bývate v Trnave a pracujete v Bratislave, čo je cca 48 kilometrová vzdialenosť, dva krát si premyslíte, či pôjdete na čistú elektriku a „nič“ nebudete platiť, alebo si necháte aspoň polovicu benzínovej nádrže.

Veľkou slabinou Capturu E-Tech je pomalé nabíjanie. S rýchlonabíjacími stanicami sa môžete rozlúčiť, nakoľko auto vie čerpať iba energiu najviac 3,7 kW a plné nabitie trvá minimálne 3 hodiny. Medzi nevýhody hospodárnosti auta patrí takisto aj hmotnosť. Vozidlo má hmotnosť cca 1,6 tony. Hlavne kvôli váhe má Captur E-Tech ako jediný z ponuky kotúčové brzdy vzadu.

Posledné slová a cena

Renault Captur druhej generácie má svoje pozitíva ale aj svoje negatíva. Verzia E-Tech má určite čo ponúknuť koncovému zákazníkovi. Pracuje efektívne, no nie podľa mojich predstáv. Samozrejme ide o subjektívny názor, je potrebné si spraviť vlastný názor a auto určite zažiť!
Prevádzka hybridného Capturu je lákavá z pohľadu financií, no netreba zabúdať na finančnú stránku kúpy vozidla. Základný Captur štartuje na cenovke 14.250 €, pokiaľ ste fanúšikom eko, tak na verziu E-Tech je potrebná minimálne raz taká čiastka.

Nami testovaný model mal prémiový audiosystém BOSE, panoramatický kamerový systém, (s ktorým pokiaľ sa nestotožníte hneď na začiatku, tak po istom čase Vám bude liezť na nervy, nakoľko v noci na displeji nič nevidíte), indukčné nabíjanie, bezrámové zatmavovacie spätné zrkadielko, sledovanie mŕtveho uhla, príplatkové 17“ kolesá, či príplatkový interiér. Suma sumárum, keď tieto prvky napočítame sme na sume 31.110 €. Aj pri tejto cene sa Captur radí medzi tie lacnejšie verzie s pohonom PHEV.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 598 cm3
Max. výkon 118 kW / 160 koní (benzín + elektro)
Max. krútiaci moment 349 Nm (kombinovaných)
Palivo Benzín + 2 Elektromotory
Pohon Predná náprava
Prevodovka multimódová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 227 mm
Šírka 1 797 mm
Výška 1 576 mm
Rázvor náprav 2 639 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 550 kg
Rozmer pneumatík 215/60 R17
Objem batožinového priestoru 265 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,1 s
SPOTREBA
Mesto 4,6 l/100 km
Diaľnica 7,8 l/100 km
Okresky 3,3 l/100 km
Priemer 5,2 l/100 km
CENA
Základná cena modelu od 14 250 €
Cena testovanej verzie 31 110 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!