Domov SPRÁVY Rok 2026 bude posledným, kedy kúpite nové auto pod 20-tisíc

Rok 2026 bude posledným, kedy kúpite nové auto pod 20-tisíc

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Na kúpu malých lacných áut máte už len zopár rokov. Končia kvôli bezpečnosti a emisným normám.

Ford Ka+ a Fiesta, Opel Karl a Adam, Citroën C1, Peugeot 108, Smart Fortwo, Škoda Citigo, Seat Mii, Renault Twingo a dokonca aj elektrické BMW i3. Všetky tieto malé autá už dnes ako nové modely neexistujú. Výnimkou je lacný Mitsubishi Space Star, ktorý bude tiež čoskoro vyradený z predaja. Malé lacné autá pomaly, ale isto končia.

Dôvodom však nie je nedostatok dopytu. Takmer všetky modely sa podľa predajcov predávali ako teplé rožky. Predaj však nie je všetko. Do hry vstupuje viacero ďalších faktorov, pre ktoré je výroba malých automobilov pre automobilky nielen nerentabilná, ale predovšetkým nereálna.

Výrobcovia majú silné argumenty na podloženie tvrdenia, prečo už nerobia malé lacné autá. Dosiahnutie súčasných emisných noriem Euro 6 pre tieto modely si žiada vysoké náklady na vývoj, ktoré nemajú byť ako amortizované predajom.

A to už vieme, že bude horšie: norma Euro 7 príde v roku 2026 a pravdepodobne bude znamenať koniec pre ďalšie modely.

Navyše, výrobcovia argumentujú aj bezpečnosťou. Dobrá a účinná bezpečnostná výbava, ako ju vyžaduje program Euro NCAP, stojí tiež veľa peňazí – a tie by klientela malých áut aj tak nebola ochotná zaplatiť.

KIA PICANTO je dnes najlacnejší model značky. Predáva sa od cenníkových 14 490 €
KIA PICANTO je dnes najlacnejší model značky. Predáva sa od cenníkových 14 490 €. Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata
Ceny malých áut rastú

Dobrým príkladom toho, ako chcú výrobcovia stále zarábať na čoraz vzácnejšom sortimente malých áut, je Hyundai i10 na nemeckom trhu. Situáciu sumarizoval nemecký ADAC.

V septembri 2022 bolo malé auto druhým najlacnejším modelom dostupným v krajine za cenu 11 410 eur vo výbave Pure. Predaj i10 ako nového auta bol ukončený v novembri 2022, aby bol opäť dostupný u predajcov Hyundai v lete 2023 už ako model po facelifte. To už však už nie za 11 410 eur, ale minimálne za 15 990 eur. Uveďme, že na Slovensku sa Hyundai i10 predáva od 13 740 eur.

Ako musia obchodníci odôvodniť zákazníkom ohromné ​​zdraženie o štyri a pol tisíca eur za necelých šesť mesiacov? Základná výbava Pure sa z ponuky stratila, novým základom sa stal lepšie vybavený model Select. Teda zákazník dostal auto síce za viac peňazí, ale aj s lepšou základnou výbavou.

Lenže čoskoro bude nový Hyundai i10 v Nemecku stáť  16 990 eur, ako avizuje ADAC. A s takouto cenou by sa dal len sotva označiť za malé lacné auto.

TEST Hyundai i10: K dokonalosti mu chýba už len elektrina

Zákazníci nemajú na výber

Pohľad na vývoj v segmente malých áut dokazuje, že cenová politika Hyundai nie je ojedinelý prípad, ale odráža trend na trhu s novými automobilmi. Malé lacné autá sa stávajú drahými.

Priemerná cena základných modelov všetkých malých áut so spaľovacím motorom sa zvýšila z 13 244 eur v roku 2013, pokračovala 15 504 eur v roku 2020 a skončila na súčasných 22 591 eur v roku 2024.

Pozoruhodný je najmä veľký cenový skok za posledné štyri roky. Podobne ako v Nemecku je to aj na Slovensku, hoci, našťastie, ceny mnohých modelov áut sú u nás stále o niečo nižšie.

Jediným spôsobom, ako prísť k malému lacnému autu s cenou pod 20-tisíc eur, tak bude čoskoro iba kúpa jazdenky. A kúpa jazdeného auta vždy obnáša aj určité riziká, hoci ide o vozidlá od renomovaných predajcov.

Thomas Schafer VW
Malé elektromobily budú síce najlacnejšie, lenže v porovnaní s dnešnými cenami bude ich cena pomerne vysoká. Na fotografii VW ID.2all. Foto: Volkswagen
Nový štandard pre malé autá bude až 25-tisíc eur

Európski zákazníci sa uplynulé roky pripravujú na zásadný skok v cenách nových automobilov. Dôvodom je regulačný tlak zo strany EÚ, aby automobilky vyrábali vozidlá s nulovými lokálnymi emisiami.

Viaceré to vzali celkom vážne a zaviazali sa kompletne elektrifikovať portfólio ešte pred ultimatívnym rokom 2035. Nemajú inú možnosť, pretože nové autá sa plánujú na roky dopredu.

Elektrifikácia pohonov obnáša zvýšenie cien predovšetkým pre aktuálne vysoké hodnoty trakčných akumulátorov. Ak sa táto vec dorieši do desiatich rokov, stále budeme mať šancu na cenovo dostupné automobily. A ak vec nedorieši Európa, tak rozhodne Čína. Už dnes sme svedkami prílevu čínskych automobiliek na trhy starého kontinentu.

Keď sa hovorí o perspektívnych lacných elektromobiloch, hranicou už nie je ani 20-tisíc eur, ako skôr 25-tisíc eur. Keď vezmeme do úvahy skutočnosť, že medzitým nepochybne stúpne životná úroveň i inflácia, aj tento 25-tisícový predpoklad vyzerá byť príliš optimistický.

Takže, ak chcete kúpiť malé lacné auto, mali by ste sa s jeho kúpou poponáhľať.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokRoadster z druhej ruky na letné šantenie je semienkom radosti, pozor na…
Nasledujúci článokAAA AUTO hlási za 7 mesiacov viac predaných elektromobilov ako za celý minulý rok