Domov Lifestyle BMW 750hL: Luxusná vodíková limuzína naživo

BMW 750hL: Luxusná vodíková limuzína naživo

Foto: startstop.sk, Tomáš Marikovič

Už na prelome tisícročí BMW dokázalo, že vníma environmentálne výzvy budúcnosti.

Model BMW 750hL generácie E38 bol predstavený v roku 2000 a bol súčasťou prvej experimentálnej flotily vozidiel na svete s technológiou pohonu na vodík. Tento jedinečný automobil nebol iba ukážkou technickej vyspelosti značky, ale aj symbolom odhodlania skúmať alternatívy k fosílnym palivám a prispieť k udržateľnejšej mobilite. V súčasnosti sa nachádza v mníchovskom BMW Welt.

Technológia pohonu

BMW 750hL bolo vybavené dvanásťvalcovým motorom s objemom 5,4 litra, ktorý dokázal spaľovať vodík aj klasický benzín. Táto dvojpalivová koncepcia umožňovala prechod na ekologickejší pohon bez straty výkonu a komfortu, na ktoré boli zákazníci značky zvyknutí. Vodík sa uchovával v špeciálnych nádržiach z odolných materiálov, schopných udržať kvapalný vodík pri extrémne nízkej teplote približne -250 °C. Vývojári kládli dôraz na maximálnu bezpečnosť systému – nádrže boli vybavené senzormi na monitorovanie tlaku a teploty, čo minimalizovalo riziko úniku.

pohonný systém vozidla BMW 750hL
Foto: startstop.sk, Tomáš Marikovič

Technické detaily a výzvy

Vodíkový pohon v modeli 750hL priniesol viaceré technické výzvy. Dvanásťvalcový motor, známy pod označením M73, bol špeciálne upravený na spaľovanie vodíka. Tento proces vyžadoval precízne riadenie vstrekovania a spaľovania, pretože vodík má odlišné vlastnosti v porovnaní s benzínom. Inžinieri museli vyriešiť problémy ako reguláciu teploty spaľovania a optimalizáciu výkonu pri oboch druhoch paliva.

Nádrže na kvapalný vodík, vyrobené z kompozitných materiálov, boli navrhnuté tak, aby odolali vysokému tlaku a extrémne nízkym teplotám. Systém chladenia bol kľúčový na udržanie vodíka v kvapalnom stave, čo umožnilo zvýšiť jeho hustotu a dojazd vozidla. Napriek tomu bol dojazd na vodík obmedzený na približne 350 km, čo reflektovalo ranné štádium vývoja tejto technológie.

Foto: startstop.sk, Tomáš Marikovič

Jazdné vlastnosti a praktické využitie

BMW 750hL poskytovalo výkon 150 kW (204 koní) a maximálnu rýchlosť 226 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h dosahovalo za 9,6 sekundy. Vďaka dvojpalivovému systému mohol vodič jednoducho prepínať medzi vodíkom a benzínom, čo umožnilo absolvovať dlhšie trasy aj v oblastiach bez infraštruktúry na dopĺňanie vodíka.

BMW 750hL
Foto: BMW

Testovanie prebiehalo v rámci flotily pätnástich vozidiel, ktoré sa zúčastnili rôznych udalostí, vrátane Svetovej výstavy Expo 2000 v Hannoveri, kde slúžili ako shuttle vozidlá. Od februára do novembra 2001 boli tieto vozidlá súčasťou “CleanEnergy WorldTour 2001” a navštívili mestá ako Dubaj, Brusel, Miláno, Tokio, Los Angeles a Berlín. Po novembri 2001 dosiahli vozidlá viac ako 150 000 testovacích km v reálnej premávke. Na Nürburgringu model 750hL dosiahol čas 9 minút a 53 sekúnd pri pohone na vodík. Napriek tomu, že technológia ešte nebola pripravená na masovú výrobu, tieto testy ukázali výkon a možnosť praktického využitia vodíkového pohonu.

Foto: BMW

Význam a dedičstvo modelu

BMW 750hL E38 nemožno považovať za komerčný úspech, no jeho význam spočíval v posunutí hraníc inovácií. Automobilka demonštrovala, že alternatívne palivá môžu byť integrované do luxusných a výkonných vozidiel bez kompromisov. Tento model bol základom pre ďalší vývoj vodíkových technológií, ktoré BMW naďalej zdokonaľuje aj v súčasnosti.

História vývoja vodíkového pohonu v BMW

Začiatky vývoja vodíkových technológií v BMW siahajú do 70. rokov 20. storočia, keď automobilka začala skúmať alternatívy k fosílnym palivám. V 90. rokoch sa intenzita vývoja zvýšila, čo viedlo k vzniku modelu 750hL.

BMW 750hL
Foto: BMW

Ekologické prínosy a výzvy

Vodíkový pohon prináša významné ekologické výhody, najmä nulové emisie oxidu uhličitého pri spaľovaní. Vodík ako nosič energie však musí byť vyrobený. BMW už vtedy poukazovalo na potrebu „zeleného“ vodíka, vyrábaného elektrolýzou s využitím obnoviteľných zdrojov energie.

BMW 750hL
Foto: startstop.sk, Tomáš Marikovič

Napriek týmto výhodám čelil projekt 750hL výzvam. Výroba, skladovanie a distribúcia vodíka neboli dostatočne rozvinuté, čo obmedzovalo praktické využitie. Náročné podmienky pre skladovanie vodíka, vyžadujúce extrémne nízke teploty, zvyšovali náklady na výrobu aj prevádzku vozidla.

Technologický dopad a vplyv na budúcnosť

Hoci BMW 750hL nebol určený na sériovú výrobu, jeho vývoj mal dlhodobý dopad na automobilový priemysel. Tento model ukázal, že je možné integrovať vodíkový pohon do luxusných vozidiel bez obetovania výkonu. Navyše, skúsenosti získané pri vývoji sa využili v ďalších generáciách vodíkových vozidiel BMW, vrátane modelov BMW Hydrogen 7 a neskôr iX5 Hydrogen.

Foto: startstop.sk, Tomáš Marikovič

Záver

BMW 750hL E38 predstavoval významný krok v úsilí o ekologickejšiu mobilitu. Kombinácia technickej vyspelosti, luxusu a ekologického myslenia ukázala víziu automobilky, ktorá predbehla svoju dobu. Hoci jeho nasadenie bolo obmedzené, model 750hL položil základy pre budúci vývoj a ukázal potenciál vodíkového pohonu v automobiloch.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.9 / 5. Počet hodnotení 7

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTesla Robotaxi bude ovládaná ľuďmi. Na diaľku
Nasledujúci článokBMW M3 budú poháňať štyri elektromotory