Štát zápasí s problémami pri výstavbe diaľnic. Nastali komplikácie pre diaľnicu D3. Ide konkrétne o úsek pri Oščadnici. Tesne pred uplynutím povolenej lehoty prišla námietka voči verejnému obstarávaniu. Informuje o tom spravodajský portál Denník N.
Dopravná situácia na Kysuciach je dlhodoba zlá. Región urgentne potrebuje diaľnicu vrátane druhej rúry tunela Horelica. Štát preto tlačí na čo najskorší štart výstavby diaľnice na severe Slovenska. Nastali však komplikácie pre diaľnicu D3. Jedným z dôvodov sú námietky uchádzačov v rámci verejných obstarávaní.
Hoci takzvaný stredný úsek D3 na trase Kysucké Nové Mesto – Oščadnica mala stavať spoločnosť Skanska, ešte stále to tak nemusí byť. Na webe NDS (Národnej diaľničnej spoločnosti) svieti len stručná informácia, že na príprave stavby sa stále pracuje.
Otváranie obálok ukázalo, že Skanska si vypýtala najmenej peňazí, konkrétne 261 miliónov eur. Ide o sumu bez DPH. Kvôli námietkam sa však ešte nepodarilo podpísať zmluvu. Úsek dlhý zhruba 10 kilometrov tak musí čakať.
Čoho sa týka námietka?
Bližšie detaily o doručenej námietke nepoznáme. Denník N upozornil, že výhrada niektorého z konkurentov mala prísť tesne pred uplynutím lehoty na jej podanie. Úrad pre verejné obstarávanie k nej teraz musí zaujať stanovisko.

V tendri súťažili spolu so Skanskou aj konzorciá Metrostav a Váhostav; Strabag, Eurovia, SMS a Doprastav; Hochtief, Dúha a Viakorp a taktiež poľský Budimex. Ako poukázal Denník N, cenové rozdiely medzi firmami neboli veľké, hoci Skanska ponúkla najnižšiu sumu – už spomínaných 261 miliónov eur bez DPH.
Záujem o diaľnicu D3 je veľký
NDS ešte koncom januára avizovala, že eviduje záujem stavebných firiem o verejné obstarávanie úseku D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica. To napokon potvrdil aj široký zoznam prihlásených uchádzačov a doručených ponúk.
Diaľničiari okrem iného posunuli termín predkladania ponúk na tento úsek D3 o dva týždne. Stavebné firmy sa mohli hlásiť do druhej polovice februára.
Tlačia na výstavbu diaľnice
Pre štát predstavuje výstavba D3 projekt s najvyššou prioritou. Región Kysúc trpí chronickými dopravnými problémami. Dokončenie diaľnice zároveň pomôže Slovensku splniť medzinárodné záväzky v rámci Transeurópskej dopravnej siete.
Ministerstvo dopravy preto tlačí na zrýchlenie prípravných prác na novej D3. Kvôli tomu v rýchlom tempe vyhlásili verejné obstarávania na všetky tri potrebné úseky. Teraz však musia spustiť výstavbu. Práve s tým môže byť problém, ako ukazujú historické skúsenosti so slovenskými diaľniciami.