Domov SPRÁVY Doprava Chcú vyhnať z ciest staré autá? Navrhujú pre nich STK dvakrát ročne

Chcú vyhnať z ciest staré autá? Navrhujú pre nich STK dvakrát ročne

Freepik

Až dve technické prehliadky ročne pre staršie autá. Tak znie návrh, ktorý v Bulharsku rozprúdil vášnivú diskusiu medzi motoristami, expertmi aj politikmi. Krajina totiž plánuje zaviesť dve technické prehliadky ročne pre osobné automobily staršie ako 15 rokov.

Hoci návrh ešte neprešiel legislatívnym procesom, už teraz rozdelil odbornú aj laickú verejnosť. Jeho cieľom má byť zvýšenie bezpečnosti na cestách a zníženie počtu technicky nespôsobilých áut. Reálne by však opatrenie zasiahlo vyše 3 milióny vodičov a podľa výpočtov by vygenerovalo dodatočné náklady vo výške takmer 290 miliónov leva ročne, uvádza portál automedia.investor.bg.

Dve technické prehliadky ročne

Vozový park v Bulharsku je jedným z najstarších v EÚ. Podľa dostupných informácií je totiž až 52 % áut starších než 20 rokov a ďalších 23 % má medzi 15 a 20 rokmi. Moderné vozidlá, novšie ako 5 rokov, tvoria len 6 % registrovaných automobilov. Hoci sa pomer medzi dovozom nových a jazdených vozidiel mierne zlepšuje, v praxi až 58 % novo evidovaných áut v roku 2025 bolo starších ako desať rokov. V tomto kontexte sa snaha znížiť technické riziká starších áut javí ako logická, no odborníci upozorňujú, že samotné zvýšenie frekvencie kontrol nemusí priniesť očakávaný efekt.

Freepik

Zvýšenie frekvencie zo súčasnej jednej kontroly ročne na dve by síce mohlo odhaliť viac technických porúch, no bez odstránenia korupčných praktík na staniciach technickej kontroly a bez systematickej modernizácie infraštruktúry pôjde len o povrchové riešenie. Navyše, mnoho vodičov si staré auto drží z finančných dôvodov a nie preto, že by ignorovali technický stav.

Diskusia bez dôkazov o prínose

Diskusia o častejších technických kontrolách sa vedie aj v iných krajinách. Ako sme nedávno informovali, v Nemecku organizácia TÜV Süd prišla s návrhom, aby sa vozidlá staršie ako 10 rokov podrobovali STK každoročne namiesto súčasného dvojročného intervalu. Podľa Jürgena Wolza z TÜV Süd sú tieto autá technicky menej spoľahlivé, najmä ak sa zanedbáva pravidelný servis. Tento návrh však vyvolal značný odpor.

Nemecký autoklub ADAC tvrdí, že neexistujú žiadne relevantné dôkazy o tom, že by ročný interval technickej kontroly zlepšil bezpečnosť na cestách. Automobilclub von Deutschland sa k nemu pripája s argumentom, že nehody spôsobené technickou poruchou tvoria len zanedbateľné percento dopravných incidentov. V krajine, kde kontrola stojí približne 150 eur, by takéto opatrenie znamenalo výrazné navýšenie nákladov pre motoristov, bez primeraného prínosu.

Freepik

Rozdielne prístupy, rovnaká téma

Na Slovensku je priemerný vek vozidiel okolo 15 rokov, takže podobná zmena by mala veľký dopad na motoristov. Napriek tomu sa Slovensko vydalo skôr opačným smerom. Ministerstvo dopravy SR v predchádzajúcom roku pretlačilo predĺženie intervalov STK pre motocykle, trojkolky a štvorkolky z dvoch na štyri roky.

Európska únia pritom pripravuje širšie zmeny týkajúce sa technických kontrol, ktoré by sa mohli týkať nových technológií, systémov aktívnej bezpečnosti a ekologických štandardov. Do úvahy sa berie aj revízia metodiky testovania a zavedenie nových kategórií kontrolovaných vozidiel. Tieto debaty však zatiaľ nedospeli k záveru, ktorý by členským štátom ukladal povinnosť meniť intervaly STK.

Kto profituje a kto zaplatí?

Dve technické prehliadky ročne pre vozidlá staršie ako 15 rokov by v Bulharsku predstavovali masívny transfer finančných prostriedkov od motoristov smerom k prevádzkovateľom technických staníc. Pri priemernej cene 90 leva za jednu kontrolu by sa okamžite zdvojnásobili ročné výdavky na STK pre približne 3,2 milióna vozidiel, ktoré spadajú do navrhovanej kategórie.

Škoda Octavia
Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Tieto sumy by nesmerovali do verejného rozpočtu ani do fondov na podporu bezpečnosti, ale priamo do súkromného sektora, konkrétne do rúk majiteľov staníc technickej kontroly a výrobcov štítkov, ktoré sú po absolvovaní STK lepené na čelné sklá vozidiel. Ide o segment, ktorý by bol jediným nesporným víťazom tejto legislatívnej zmeny.

Dobrou správou však zostáva, že návrh v súčasnej podobe nemá výraznú politickú podporu a jeho šance na reálne schválenie v parlamente sú momentálne nízke.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokChorvátsko mení rýchlostné limity podľa veku vodiča. Hrozí pokuta 2 tisíc eur
Auto, technológie, veda a dobrý text. To sú veci, ktoré ma bavia rovnako. Písaniu sa venujem päť rokov a postupne som sa preklikal až sem na startstop.sk. Keď práve neučím v škole, venujem sa svetu štyroch kolies, technológiám aj vede, ktoré nikdy nespia.