Domov SPRÁVY Doprava Už vôbec neujdete. Policajti vám budú vedieť vypnúť auto na diaľku

Už vôbec neujdete. Policajti vám budú vedieť vypnúť auto na diaľku

Intenzívnymi skúškami prebieha celkom nový systém, ktorý by policajtom umožnil na diaľku zastaviť unikajúce alebo kradnuté vozidlo. Technológia, ktorá im to dovolí, sa pritom bežne montuje do nových áut.

O systéme ELORYKS, ktorý financuje aj české ministerstvo vnútra, informoval portál novinky.cz. Jeho schopnosti a využitie boli prezentované  odborníkmi z ČVUT v Prahe a VUT v Brne. Po troch rokoch vývoja sa ukazuje, účinne dokáže elektronicky obmedziť rýchlosť unikajúceho vozidla alebo ho úplne zastaviť. Vodič pritom tento proces nebude vedieť nijak ovplyvniť. Aktuálny dosah systému je približne 300 metrov. To úplne eliminuje používanie súčasných, často nebezpečných donucovacích prostriedkov na zastavenie unikajúceho vozidla. Zvýši sa tak bezpečnosť všetkých zúčastnených strán – policajtov, páchateľov aj ostatných účastníkov cestnej premávky.

Systém ELORYKS využíva bezdrôtovú komunikáciu medzi vozidlami, známu ako V2X (Vehicle-to-Everything). Táto technológia je už dnes súčasťou mnohých sériovo vyrábaných vozidiel vrátane elektromobilov. Jej využitie má byť v prospech bezpečnosti, keďže vozidlám umožňuje “komunikovať” s inými vozidlami v okolí alebo s inteligentnou dopravnou infraštruktúrou.

Foto: startstop.sk, Karol Gajdoš
Ovládanie cez tablet

Polícia môže túto technológiu využiť tak, že zo svojho služobného auta odošle do prenasledovaného vozidla signál, ktorý zachytí jeho komunikačná jednotka. Tá následne znemožní ďalšiu jazdu. Urobiť tak môže niekoľkými spôsobmi, napríklad prerušením prívodu paliva do motora, alebo obmedzením prísunu energie z batérie. Celý tento proces by polícia dokázala ovládať cez tablet.

Do zavedenie do praxe je však ešte ďaleko. Najprv je potrebné vyriešiť mnohé právne aj procesné otázky, ktorých obsahom sú podmienky využitia systému či jeho ochrana pred zneužitím. Rozšírenie takéhoto systému medzi policajnými zbormi bude vyžadovať reguláciu na európskej úrovni a dohody medzi bezpečnostnými zložkami a výrobcami automobilov.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.5 / 5. Počet hodnotení 15

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST Peugeot e-2008 – podarený facelift
Nasledujúci článokHyundai Santa Fe dostal slovenské ceny