Domov SPRÁVY Doprava Diaľničná revolúcia u susedov: Postavia 540 km rýchlych ciest, toto Slováci nerozdýchajú

Diaľničná revolúcia u susedov: Postavia 540 km rýchlych ciest, toto Slováci nerozdýchajú

Zdroj: ÖAMTC

České ministerstvo dopravy sa pozerá ďalej ako len na koniec súčasného volebného obdobia. Zástupcovia ministerstva predstavili verejnosti víziu pre rozvoj dopravnej infraštruktúry v krajine do roku 2050.

Nový plán zahŕňa rozsiahle infraštruktúrne projekty na modernizáciu a ďalší rozvoj diaľničnej siete, výstavbu vysokorýchlostných železníc a využitie vodných tokov pre nákladnú lodnú dopravu aj rekreačné účely. Štúdia navrhuje ďalšie rozšírenie cestnej infraštruktúry vrátane diaľnic, ktoré by malo ešte lepšie prepojiť krajské mestá. Budovanie nových cestných úsekov by malo súčasne znížiť nápor na aglomerácie ako sú Praha a Brno. České ministerstvo dopravy uviedlo, že medzi kľúčové projekty patrí napríklad Juhomoravský koridor, prepojenie miest Plzeň – Písek – Jihlava či ďalšie budovanie obchvatu Prahy.

Celková dĺžka nových koridorov, ktoré by české ministerstvo dopravy chceli vybudovať do roku 2050, je okolo 540 kilometrov. Odhadované náklady na vybudovanie nových ciest predstavujú sumu okolo 320 miliárd Kč (12,8 mld. eur). „Tieto projekty sú navrhnuté tak, aby nielen zlepšili dopravnú dostupnosť, ale aj prispeli k ekonomickému rozvoju regiónov. V rámci týchto koridorov sa očakáva zvýšenie ponuky alternatívnych trás, co umožní lepšie rozloženie dopravného zaťaženia a zníženie rizika dopravných kolón,“ uviedol minister dopravy Martin Kupka.

ilustračný obrázok

Stovky kilometrov vysokorýchlostných železníc a nové tunely pod Prahou

Česko takisto plánuje zahájiť výstavbu vysokorýchlostných železničných tratí v celkovej dĺžke 767 kilometrov. Nové železničné trate prepoja Prahu a ostatné regióny s európskou dopravnou sieťou. Kľúčové projekty zahŕňajú trate Praha – Brno – Ostrava – Katowice, Brno – Břeclav – Viedeň/Bratislava alebo trať Praha – Ústí nad Labem – Drážďany. Z plánovaných 767 kilometrov je 484 km už vo fázi projektu. „Stavba prvej časti trate z Brna do Přerova začne ešte tento rok. Vysokorýchlostné trate budú kľúčové pre zabezpečenie rýchlej a efektívnej dopravy medzi mestami i susednými krajinami, čo prispeje k ekonomickému rastu a zvýšeniu konkurencieschopnosti Českej republiky na európskom trhu,“ dodal minister Kupka.

Pod centrom Prahy budú vybudované dva nové tunely pre mestské a prímestské vlaky. Centrálna stanica vznikne pod hlavnou stanicou, kde budú umiestnené dve podzemné nástupištia pre každú z trás. V centre Prahy budú vybudované štyri nové stanice – v Karlíne, na Florenci, na Václavskom námestí a na Karlovom námestí. „Tunely budú schopné prijať až šestnásť spojov za hodinu v každom smere, čo výrazne zvýši kapacitu a efektivitu mestskej dopravy. Celkové náklady na tento projekt sa aktuálne odhadujú na 185 miliárd Kč (7,4 mld. eur),“ hovorí Kupka. V roku 2028 by sa malo začať so stavbou nového železničného uzla Brno s novou hlavnou stanicou a novým prestupovým terminálom Černovice. Celkové náklady na vybudovanie tohto projektu sa odhadujú na 73 miliárd Kč (2,9 mld. eur).

Plán zahŕňa aj zlepšenie plavebných podmienok na rieke Labe a splavnenie do Pardubíc.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJMFCR.cz
Predchádzajúci článokPonáhľam sa a mám spotrebu 4,9 l. Toto auto ma odrovnalo
Nasledujúci článokBMW M2 CS: Výkon ako M4 Competition a pohon zadných kolies
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.