Číňania opäť raz posunuli hranice možného a tentoraz sa tak udialo v oblasti stavebníctva. Umelá inteligencia postavila diaľnicu v Číne. Tá sa tak stala prvou krajinou na svete, ktorá vybudovala rýchlu cestu bez jediného ľudského pracovníka na stavbe, píše etnews.com.
Pri výstavbe takmer 160 kilometrov dlhého úseku sa Číňania spoliehali výhradne na umelú inteligenciu, drony a roboty. Konzorcium viacerých čínskych štátnych podnikov realizovalo výstavbu diaľnice netradičným spôsobom bez akejkoľvek priamej manuálnej činnosti ľudí. Žiadni pracovníci neovládali stroje, a to ani priamo, ani na diaľku.
Výsledkom je 158 kilometrov dlhý a 20 metrov široký úsek. Ide o súčasť diaľnice medzi Pekingom, Hongkongom a Macaom. Celá trasa má viac ako 2 000 kilometrov a spája juh krajiny s hlavným mestom.
Drony, roboty a milimetrová presnosť
Hoci plánovanie a návrh trasy prebiehali konvenčne – teda so zapojením ľudských kapacít – samotnú výstavbu kompletne automatizovali. Za týmto účelom použili špecializované stavebné vozidlá, ktoré riadila umelá inteligencia.
Rovnako tak nasadili čínski stavebníci do akcie aj tisíce dronov, ktoré okrem monitorovania zabezpečovali tiež presné merania a kontrolu povrchovej úpravy. Mimochodom, aj o dodávky materiálu sa starali výhradne drony. Nasadili ich zhruba 10 tisíc kusov.
Čínske médiá tvrdia, že ide o svetový unikát. Ďiaľnicu postavili kompletne pomocou robotických technológií, pričom celý projekt splnil stanovené ciele s milimetrovou presnosťou.

Ako ukážku technologického pokroku zorganizovali čínske úrady oficiálny sprievod, počas ktorého demonštrovali funkcie jednotlivých robotických zariadení v akcii. Na miesto pozvali približne 700 vybraných hostí, ktorí si mohli hotový úsek prezrieť a zúčastniť sa prezentácie.
Umelá inteligencia postavila diaľnicu… a čo ďalej?
Mnohí si teraz položia otázku, či umelá inteligencia postupne nahradí robotníkov na stavbách. Podľa čínskych zdrojov AI skutočne dokáže výrazne urýchliť výstavbu v porovnaní s nasadením klasickej pracovnej sily ľudí.
Presné údaje o dĺžke trvania projektu a nákladoch na 160-kilometrovú čínsku diaľnicu však nezverejnili. Pochvalné tvrdenia čínskej strany o revolúcii v stavebníctve sa preto nedajú spoľahlivo overiť.
Fotky však potvrzujú, že išlo o plne automatizovaný projekt s úspešným výsledkom. Či sa podobné technológie stanú štandardom pre budúce projekty, ukáže až čas. Tak či onak, Čína opäť potvrdila svoje vedúce postavenie v oblastiach stavebníctva a umelej inteligencie.