Cyklodoprava na Slovensku sa mení z víkendového koníčka na serióznu súčasť dopravnej politiky. Vďaka Plánu obnovy a odolnosti SR, koordinovanému Ministerstvom dopravy SR, ide o najväčšiu investíciu do cyklistickej infraštruktúry v histórii krajiny.
Mestá a obce naprieč Slovenskom získavajú desiatky miliónov eur na výstavbu bezpečných a funkčných cyklotrás, ktoré majú ambíciu zmeniť spôsob každodenného presunu množstva ľudí. Cyklodoprava na Slovensku tak získava nový strategický význam ako súčasť udržateľnej dopravy a klimatickej politiky štátu.
Rekordné investície a cyklodoprava na Slovensku
Implementácia Plánu obnovy už priniesla hmatateľné výsledky, ktorými sú desiatky kilometrov nových cyklotrás. Jedným z najvýznamnejších projektov je novootvorená cyklotrasa Vrbové – Piešťany, ktorá má takmer 18 kilometrov a spája priemyselné zóny aj turistické centrá. Vybudovaná bola na bývalej železničnej trati a jej výstavba stála približne 5 miliónov eur. Projekt osobne predstavil minister dopravy Jozef Ráž, ktorý ho označil za pilotný príklad efektívneho prepojenia priemyselných zón, školských centier a turistických lokalít.
V prvej výzve Plánu obnovy bolo rozdelených 31 miliónov eur medzi 24 projektov, ktoré spolu predstavujú takmer 80 km nových cyklotrás. Druhá výzva mala už dvojnásobnú alokáciu – 60 miliónov eur. V rámci nej bolo schválených až 50 žiadostí, čo jasne dokazuje rastúci záujem miest a obcí o podporu cyklodopravy. Tretia výzva s alokáciou 15 miliónov eur je aktuálne vo fáze vyhodnocovania, no zaznamenala oveľa vyšší počet žiadostí, než je možné finančne pokryť.
Cyklodoprava v regiónoch
Okrem vlajkových projektov ako trasa Vrbové – Piešťany vznikajú cyklotrasy aj v menších mestách a obciach. Dobrým príkladom je cyklotrasa v Beckove, či Liptovskom Mikuláši. Tento celoplošný rozvoj cyklistickej infraštruktúry naznačuje snahu štátu aj samospráv vytvoriť ucelenú sieť pre každodennú cyklodopravu na Slovensku.

Cyklistická doprava na Slovensku
Z pohľadu verejných politík ide o nástroj na dosahovanie klimatických cieľov, podporu zdravia a znižovanie dopravných nákladov. Navyše zvyšuje atraktivitu regiónov pre udržateľný cestovný ruch a pomáha posilniť regionálnu konkurencieschopnosť.
Cyklistická doprava sa tak konečne aj na Slovensku vďaka financovaniu z Plánu obnovy dostáva do popredia. Slovensko má tak jedinečnú príležitosť zaradiť sa medzi krajiny, ktoré udržateľnú mobilitu systematicky integrujú do svojej dopravnej a územnoplánovacej politiky.