Slovensko by sa mohlo stať prvou krajinou na svete, v ktorej budú môcť osobné a nákladné vozidlá používať zelené predné brzdové svetlo. Po pozitívnych výsledkoch štúdie z testovania tohto nového bezpečnostného prvku to navrhuje poslanec Michal Bartek zo strany Hlas-SD.
Dňa 4. júla bol do Národnej rady Slovenskej republiky doručený návrh novely zákona o cestnej premávke (zákon č. 8/2009), ktorý síce obsahuje len jeden odsek, ale práve ten by umožnil dobrovoľné, legálne používanie predných brzdových svetiel. „MotorovévozidlokategórieMa Nmôžebyťvybavenéjednýmprednýmbrzdovým svetlomzelenejfarbyschválenéhotypu.Akjevozidlovybavenéprednýmbrzdovým svetlom,vodičhosmiepoužívať.Prednébrzdovésvetlosamusírozsvecovaťazhasínať súčasnesbrzdovýmisvetlamivozidla.Použitieprednéhobrzdovéhosvetlanesmieohroziť bezpečnosťaniplynulosťcestnejpremávkyamusíbyťvsúladestechnickými požiadavkamiustanovenýmivšeobecnezáväznýmprávnympredpisom,ktorývydá ministerstvo dopravy,” píše sa v návrhu zákona. V prípade, ak by návrh prešiel parlamentom a novelu by podpísal aj prezident, nové pravidlo by nadobudlo účinnosť 1. júla 2026.
Foto: frontbrakelights.com
Výskumy preukázali pozitívny vplyv na bezpečnosť
Podľa dôvodovej správy je cieľom novej úpravy legislatívne zakotviťmožnosťpoužitia predného brzdového svetla,ktorépodľavýskumovprispievak zvýšeniubezpečnosticestnejpremávkytým,žeposkytujevčasnúajednoznačnúinformáciuo spomaľovanívozidlaostatnýmúčastníkomcestnejpremávky,najmätým,ktorísanachádzajú predvozidlomalebosaknemublížiazprotismeru(napríkladnakrižovatkách,pri odbočovaní, na priechodoch pre chodcov). Najznámejším výskumom vplyvu predného brzdového svetla na bezpečnosť cestnej premávky je výskum žilinskejuniverzitynavzorke 3072vozidielaviacako38miliónochnajazdenýchkilometrovsprototypom predného brzdového svetla zelenejfarby, na základe ktorého vyplynulo, že 78 % vodičov zapojených do výskumu, ktorí niekoľko mesiacov jazdili s vozidlom vybaveným predným brzdovým svetlom, podporuje jeho všeobecné zavedenie a rovnako tak ho podporuje aj 86 % chodcov.
Dôvodová správa sa odvoláva aj na štúdiu Dr.MichaelaWeydeho z roku 2021, ktoráanalyzovalaprínos predného brzdového svetla,pričomdospelakzáveru,že tento prvokbymoholzabrániťvýznamnémupočtunehôd,najmäpriodbočovanívľavo,vďakaskoršiemu informovaniu ostatných účastníkov o úmysle vozidla spomaliť alebo zastaviť. Túto štúdiu sa nám však nikde na internete nepodarilo dohľadať.
Foto: frontbrakelights.com
Téme vplyvu bezpečnosti predného brzdového svetla sa venoval v minulosti aj výskumný tím pod vedením Ernsta Tomascha z Inštitútu bezpečnosti vozidiel Technickej univerzity v Grazi (TU Graz) v spolupráci s Bonnským inštitútom pre právnu a dopravnú psychológiu (BIRVp). Ich analýza 200 skutočných nehôd na križovatkách ukázala, že – v závislosti od reakčného času účastníkov cestnej premávky – by sa 7,5 až 17 percentám kolízií zabránilo dodatočným brzdovým svetlom na prednej časti vozidla. Až v štvrtine prípadov by svetlá tiež znížili rýchlosť nárazu, a tým zmiernili zranenia.
Brzdové svetlá aj po stranách vozidla?
„Predné brzdové svetlá majú pozitívny účinok iba vtedy, ak ich ostatní účastníci cestnej premávky skutočne vidia. V približne tretine rekonštruovaných nehôd to tak nebolo kvôli nepriaznivému uhlu medzi zúčastnenými vozidlami,“ povedal Ernst Tomasch. „Preto odporúčame namontovať brzdové svetlá aj na boky vozidiel a preskúmať potenciálny dodatočný účinok.“