Domov SPRÁVY Doprava Slovensko na čele automobilovej revolúcie. Chýba už len krôčik

Slovensko na čele automobilovej revolúcie. Chýba už len krôčik

predné brzdové svetlo
Foto: frontbrakelights.com

Slovensko by sa mohlo stať prvou krajinou na svete, v ktorej budú môcť osobné a nákladné vozidlá používať zelené predné brzdové svetlo. Po pozitívnych výsledkoch štúdie z testovania tohto nového bezpečnostného prvku to navrhuje poslanec Michal Bartek zo strany Hlas-SD.

Dňa 4. júla bol do Národnej rady Slovenskej republiky doručený návrh novely zákona o cestnej premávke (zákon č. 8/2009), ktorý síce obsahuje len jeden odsek, ale práve ten by umožnil dobrovoľné, legálne používanie predných brzdových svetiel. Motorové vozidlo kategórie M a N môže byť vybavené jedným predným brzdovým svetlom zelenej farby schváleného typu. Ak je vozidlo vybavené predným brzdovým svetlom, vodič ho smie používať. Predné brzdové svetlo sa musí rozsvecovať a zhasínať súčasne s brzdovými svetlami vozidla. Použitie predného brzdového svetla nesmie ohroziť bezpečnosť ani plynulosť cestnej premávky a musí byť v súlade s technickými požiadavkami ustanovenými všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydá ministerstvo dopravy,” píše sa v návrhu zákona. V prípade, ak by návrh prešiel parlamentom a novelu by podpísal aj prezident, nové pravidlo by nadobudlo účinnosť 1. júla 2026.

predné brzdové svetlo
Foto: frontbrakelights.com

Výskumy preukázali pozitívny vplyv na bezpečnosť

Podľa dôvodovej správy je cieľom novej úpravy legislatívne zakotviť možnosť použitia predného brzdového svetla, ktoré podľa výskumov prispieva k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky tým, že poskytuje včasnú a jednoznačnú informáciu o spomaľovaní vozidla ostatným účastníkom cestnej premávky, najmä tým, ktorí sa nachádzajú pred vozidlom alebo sa k nemu blížia z protismeru (napríklad na križovatkách, pri odbočovaní, na priechodoch pre chodcov). Najznámejším výskumom vplyvu predného brzdového svetla na bezpečnosť cestnej premávky je výskum žilinskej univerzity na vzorke 3072 vozidiel a viac ako 38 miliónoch najazdených kilometrov s prototypom predného brzdového svetla zelenej farby, na základe ktorého vyplynulo, že 78 % vodičov zapojených do výskumu, ktorí niekoľko mesiacov jazdili s vozidlom vybaveným predným brzdovým svetlom, podporuje jeho všeobecné zavedenie a rovnako tak ho podporuje aj 86 % chodcov. 
Dôvodová správa sa odvoláva aj na štúdiu Dr. Michaela Weydeho z roku 2021, ktorá analyzovala prínos predného brzdového svetla, pričom dospela k záveru, že tento prvok by mohol zabrániť významnému počtu nehôd, najmä pri odbočovaní vľavo, vďaka skoršiemu informovaniu ostatných účastníkov o úmysle vozidla spomaliť alebo zastaviť. Túto štúdiu sa nám však nikde na internete nepodarilo dohľadať. 
predné brzdové svetlo
Foto: frontbrakelights.com
Téme vplyvu bezpečnosti predného brzdového svetla sa venoval v minulosti aj výskumný tím pod vedením Ernsta Tomascha z Inštitútu bezpečnosti vozidiel Technickej univerzity v Grazi (TU Graz) v spolupráci s Bonnským inštitútom pre právnu a dopravnú psychológiu (BIRVp). Ich analýza 200 skutočných nehôd na križovatkách ukázala, že – v závislosti od reakčného času účastníkov cestnej premávky – by sa 7,5 až 17 percentám kolízií zabránilo dodatočným brzdovým svetlom na prednej časti vozidla. Až v štvrtine prípadov by svetlá tiež znížili rýchlosť nárazu, a tým zmiernili zranenia.

Brzdové svetlá aj po stranách vozidla?

Predné brzdové svetlá majú pozitívny účinok iba vtedy, ak ich ostatní účastníci cestnej premávky skutočne vidia. V približne tretine rekonštruovaných nehôd to tak nebolo kvôli nepriaznivému uhlu medzi zúčastnenými vozidlami,“ povedal Ernst Tomasch. „Preto odporúčame namontovať brzdové svetlá aj na boky vozidiel a preskúmať potenciálny dodatočný účinok.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokČo urobíte, keď sa vaše auto nepredáva? Premenujete ho
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.