Vietnam začína zelenú revolúciu. Hlavné mesto Hanoj oznámilo zákaz vjazdu spaľovacích motocyklov do centra mesta už od 1. júla 2026. Plán sa neskôr v roku 2027 rozšíri na väčšiu časť mesta a po ňom bude v roku 2028 nasledovať aj zákaz automobilov so spaľovacími motormi.
Vietnam, krajina známa hektickými ulicami plnými bzučiacich motocyklov, sa chystá na zásadnú zmenu. Od 1. júla 2026 vstúpi v hlavnom meste Hanoj do platnosti zákaz benzínových motocyklov. Oznámenie tamojších úradov vyvolalo silné reakcie verejnosti, od nadšenia ekologických aktivistov až po obavy každodenných motoristov, ktorým motorka predstavuje základný dopravný prostriedok.
Hanoj je dnes jedným z najviac znečistených miest juhovýchodnej Ázie. Podľa tamojších úradov prispievajú práve staršie spaľovacie motocykle a autá k viac ako 70 % emisií jemných prachových častíc PM2.5. Tie sú nebezpečné pre dýchacie cesty a výrazne znižujú kvalitu života v mestách. Zákaz spaľovacích motocyklov je preto súčasťou širšej stratégie pre zlepšenie ovzdušia a ochranu verejného zdravia.
Podľa rozhodnutia mestských úradov Hanoja bude zákaz platiť pre všetky spaľovacie motocykle v určitých oblastiach mesta – predovšetkým v historickom centre a najviac zaťažených častiach metropoly. Dlhodobým cieľom vietnamskej vlády je úplný zákaz spaľovacích vozidiel (vrátane automobilov) v celej krajine v priebehu najbližších desaťročí. Do roku 2040 by mali byť na cestách výhradne elektrické vozidlá alebo iné ekologické alternatívy.

Čo to znamená pre obyvateľov?
Vietnam patrí k svetovým rekordérom, pokiaľ ide o počet motocyklov na obyvateľa. Odhaduje sa, že v krajine je registrovaných viac ako 50 miliónov jednostopových vozidiel. Pre mnohých Vietnamcov sú motorky doslova životnou nevyhnutnosťou. Slúžia ako dopravný prostriedok, pojazdný obchod, doručovacia služba či rodinný dopravný prostriedok v jednom. Zákaz preto vyvoláva otázky o dostupnosti a cene alternatív. Elektrické motorky sú síce na vzostupe, no pre veľkú časť populácie stále zostávajú príliš drahé.
Vietnam sa zároveň snaží stať lídrom v oblasti elektromobility v juhovýchodnej Ázii. Miestna automobilka VinFast už vyrába elektromobily a elektrické skútre nielen pre domáci trh, ale aj na export do USA a Európy. Ďalšou značkou je Selex, ktorá ponúka aj službu výmeny batérií. Domáce firmy vidia v ekologickej doprave veľký potenciál a Hanoj by sa mohol stať výkladnou skriňou tejto transformácie.
Vláda zároveň vyčlení finančné prostriedky na zlepšenie verejnej dopravy, prioritou je aj zlepšenie infraštruktúry nabíjania pridaním verejných nabíjačiek na parkoviská a obytné budovy. Mnohí vyjadrili obavy, či elektrické systémy v starších bytových domoch zvládnu dodatočnú záťaž, ako aj či sa to všetko dá urobiť za menej ako rok pred začiatkom zákazu. Obyvatelia však vo všeobecnosti naďalej súhlasia s týmto zákazom a uvedomujú si potrebu dýchať čistý vzduch.
Zmena, ktorú Hanoj pripravuje, prichádza mimoriadne rýchlo. Státisíce ľudí v Hanoji si teraz musia do budúceho júla kúpiť elektrické dvojkolesové vozidlá, čo určite podporí predaj takýchto vozidiel, ale bude to pre rozpočty ľudí dosť veľká záťaž. Priemerná mzda v krajine pritom dosahuje sumu len 512 eur. Celý motoristický svet tak bude sledovať, či sa Hanoju podarí zvládnuť logistické, ekonomické a sociálne výzvy, ktoré s touto transformáciou nevyhnutne prichádzajú.