Domov SPRÁVY Doprava Helsinki 12 mesiacov nezaznamenali ani jednu smrteľnú nehodu

Helsinki 12 mesiacov nezaznamenali ani jednu smrteľnú nehodu

Mestský dopravný inžinier pripisuje úspech nižším rýchlostným limitom a inteligentnejšiemu dizajnu dopravnej infraštruktúry. Chváli aj vyššiu kvalitu verejnej dopravy a dopravnej výchovy.

O téme informuje fínsky portál YLE. Polícia v Helsinkách tento týždeň potvrdila, že za posledných 12 mesiacov nezaznamenala ani jednu smrteľnú dopravnú nehodu. K tej poslednej došlo ešte začiatkom júla 2024 na ulici Keinulaudantie v mestskej štvrti Kontula. Úrady označujú situáciu za výnimočnú. Medzi najvýraznejšie faktory, ktoré k tejto pozitívnej štatistike prispeli, je zníženie maximálnej povolenej rýchlosti na mnohých uliciach len na 30 km/h. „Prispelo k tomu veľa faktorov, ale rýchlostné obmedzenia sú jedným z najdôležitejších,“ uviedol Roni Utriainen, mestský dopravný inžinier.

Rýchlosť znížená na 30 km/h

Podľa Utriainena má viac ako polovica helsinských ulíc rýchlostný limit 30 km/h. V minulosti to bolo 50 km/h. Začiatkom leta sa Helsinki rozhodli znížiť rýchlostné limity v blízkosti všetkých škôl na 30 km/h. Nové opatrenie nadobudne účinnosť od nového školského roka. Kľúčovú úlohu však zohral aj prepracovaný dizajn ulíc. Modernizovala sa najmä infraštruktúra pre chodcov a cyklistov. Zavedených bolo aj väčšie množstvo dopravných kamier a automatizovaných systémov na kontrolu dodržiavania dopravných predpisov. V uliciach hliadkuje aj viac dopravných policajtov. Utriainen vyzdvihuje aj kvalitu verejnej dopravy. „Verejná doprava v Helsinkách je vynikajúca, čo znižuje používanie áut a s tým aj počet vážnych nehôd.

Podstatne sa znížil aj počet zranených. V roku 2024 polícia evidovala 277 dopravných nehôd, pri ktorých došlo k zraneniu ľudí. Koncom 80. rokov pritom Helsinki vykazovali 30 mŕtvych a takmer 1000 zranených osôb ročne pri dopravných nehodách.

Súčasná stratégia bezpečnosti cestnej premávky v Helsinkách na obdobie rokov 2022 až 2026 sa blíži ku koncu. Zameraná je na zlepšenie bezpečnosti detí, mládeže, chodcov a cyklistov prostredníctvom bezpečnejších priechodov pre chodcov a inteligentnejšieho návrhu križovatiek. Veľká časť plánovania bola založená na dátach a dôslednom monitorovaní dopravy. Utriainen vyzdvihol aj vyššiu kvalitu dopravnej výchovy. „Zásluhy patria všetkým na cestách – motoristom, cyklistom aj chodcom.“ Helsinkám sa podarilo vysporiadať aj s rastúcim počtom elektrických kolobežiek, ktoré sú v mnohých mestách zdrojov vysokého počtu nehôd, zranení a úmrtí.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!