Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) upozornila, že od piatka 1. augusta 2025 vstúpia do platnosti dve významné zmeny pre slovenské vlaky: držitelia platnej 100 % zľavy nepotrebujú nulový lístok v regiónoch a zároveň pribudnú trate so samoobslužným výpravným systémom.
Od 1. 8. už seniori od 62 rokov, žiaci, študenti, deti do 16 rokov a poberatelia dôchodkov mladší ako 62 rokov nebudú potrebovať nulový cestovný lístok pri nástupe do vybraných vlakov. Ide konkrétne o vlakové spoje kategórií Os, REX a Zr.
Na cestovanie postačí platný preukaz ZSSK oprávňujúci na bezplatnú prepravu. Tento krok odbúrava zbytočné čakanie a stres v radoch pri pokladniciach a zjednodušuje proces nástupu do vlaku, zdôraznila štátna firma ZSSK.
Pozor, v diaľkových vlakoch (Ex, R, EC) zostáva povinnosť vyzdvihnúť si bezplatný lístok aj naďalej. Za cestovanie bez platného cestovného dokladu hrozia sankcie: 40 eur (priamo vo vlaku), 50 eur (platba do 24 hodín v pokladniciach ZSSK) a 70 eur (do 14 dní alebo vymáhaním neskôr).
Rozšírenie tratí so samoobslužným výpravným systémom
S rovnakým dátumom, teda od zajtra, pokračuje ZSSK v rozširovaní samoobslužného výpravného systému, pri ktorom vlak premáva bez vlakvedúceho a cestujúci musia nastúpiť už s platným cestovným lístkom zakúpeným vopred.
Na tratiach s týmto systémom sa ešte môžu vo vlakoch vyskytnúť vlakvedúci. Tí budú ale pôsobiť výlučne v úlohe kontrolórov. Cestujúcich budú informovať o novom spôsobe cestovania v regionálnych vlakoch – nákup cestovného lístka u nich už nebude možný bez sankcie.
Nový režim zavádza štátny železničný dopravca od 1. augusta na nasledovných tratiach:
- trať č. 120: Žilina – Púchov – Trenčín-Zlatovce pre vlaky kategórií Os 33XX a 34XX,
- trať č. 129/127/180: Skalité – Čadca – Žilina – Liptovský Hrádok pre vlaky Os 34XX, 39XX a 75XX,
- trať č. 145/170 (171): Prievidza – Horná Štubňa – Vrútky pre vlaky Os75XX,
- trať č. 170/172: Zvolen os. st. – Banská Bystrica – Brezno mesto pre všetky vlaky kategórie Os a Zr.
Cieľom zavedenia samoobslužného výpravného systému je podľa ZSSK zjednodušiť proces cestovania, podporiť modernizáciu služieb a dlhodobú udržateľnosť verejnej dopravy a posunúť železničnú dopravu na Slovensku bližšie k moderným trendom, ktoré sú bežné v zahraničí. Systém funguje výlučne na regionálnych tratiach (vrátane Tatier). Ide o rovnaký princíp ako v MHD – každý nastupuje do vlaku už s platným lístkom.