Domov SPRÁVY Doprava Taliansko spúšťa megaprojekt s rekordnými parametrami. Sicíliu s pevninou spojí most

Taliansko spúšťa megaprojekt s rekordnými parametrami. Sicíliu s pevninou spojí most

Zdroj: Webuild

Most cez Messinskú úžinu je projekt, ktorý bol roky len ambíciou na papieri. Teraz však dostal oficiálne zelenú od výboru CIPESS, čo znamená, že došlo k spusteniu fázy výstavby. Symbolické spojenie medzi talianskou pevninou a Sicíliou však nie je len technickým snom, ale aj zónou napätia medzi vizionármi a kritikmi, upozorňuje portál quattroruote.

Aj keď má projekt schválenie najvyšších orgánov, stále chýba niekoľko kľúčových krokov. Svoje slovo musí ešte povedať taliansky účtovný dvor a zhotoviteľ, ktorým je konzorcium Eurolink pod vedením spoločnosti Webuild. Práve na tejto úrovni sa očakáva, že budú zodpovedané otázky, ktoré už zazneli z viacerých strán. Kritici zo sveta vedy aj politiky bijú na poplach pre dve veci. Jednou je seizmické riziko a tou druhou environmentálny dopad. Jeden z hlavných pilierov mosta má totiž stáť priamo na geologickom zlome, ktorý je stále aktívny. Obavy navyše podporujú zistenia inštitúcií ako ANAC, ISPRA, INGV či Rady pre verejné práce.

10 iconic Webuild bridges

Na druhej strane, fanúšikovia projektu hovoria o unikáte, ktorý nemá vo svete obdobu. A čísla tomu dávajú za pravdu. Most má mať dĺžku 3666 metrov a jeho hlavná visutá časť dosiahne 3300 metrov. To ho automaticky radí na čelo svetových rekordov. Na 60 metrovej mostovke sa majú nachádzať tri jazdné pruhy v každom smere, dve koľaje pre vlaky a dvojica servisných koridorov. Denne by tadiaľ mohlo prejsť 200 vlakov a 6000 vozidiel za hodinu. Oceľové veže dosiahnu výšku 399 metrov a nosné laná budú mať priemer 1,26 metra, pričom každé z nich bude tvoriť viac než 44 tisíc oceľových vlákien s dĺžkou vyše 5 kilometrov.

Investícia, ktorá má premeniť juh Talianska

Projekt však nie je len o samotnom moste. Na oboch stranách Messinskej úžiny sa majú vybudovať rozsiahle dopravné a technické stavby. V Kalábrii sa pripravuje 10 kilometrov ciest a 2,7 kilometra železníc, ktoré budú napojené na historické trate aj budúcu vysokorýchlostnú linku medzi Salernom a Reggio Calabria. V oblasti Piale, pri meste Villa San Giovanni, vznikne multifunkčný komplex, ktorý bude zahŕňať centrum riadenia stavby, ale aj priestor pre služby, reštaurácie a konferenčné priestory.

Zdroj: Webuild

Na Sicílii sa plánuje výstavba 10,4 kilometra ciest a 17,5 kilometra železníc. Tie budú napojené na siete smerujúce do Palerma aj Katánie. V meste Messina pribudnú tri nové železničné stanice, ktoré majú obslúžiť nielen novú infraštruktúru, ale aj univerzitu, nemocnice a mestské centrum. Webuild tvrdí, že celý projekt zásadne zmení dopravu v oboch regiónoch.

Citlivou otázkou zostáva lodná doprava. Niektoré spoločnosti sa obávajú, že most zníži počet lodí smerujúcich do blízkeho prístavu Gioia Tauro. Webuild však tvrdí, že prejazdná výška bude 70 metrov aj pri plnom zaťažení mosta dopravou a vlakmi. To by malo postačovať aj pre tie najväčšie kontajnerové lode. Podľa spoločnosti ide o hodnoty zhodné alebo lepšie ako pri podobných mostoch na hlavných svetových námorných trasách.

Ekonomicky je projekt zhmotnením megalomanských ambícií. Na výstavbu už bolo vyčlenených 13,5 miliardy eur zo štátneho rozpočtu a očakáva sa, že jeho celkový dopad na HDP Talianska presiahne 23 miliárd eur. Len počas prvého roka stavby by malo vzniknúť 10-tisíc pracovných miest. Do projektu sa zapojí 253 firiem a podľa ministra dopravy Mattea Salviniho ich väčšina pochádza z Lombardie, Benátska a Piemontu.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!