Už rok nasadzujú autopožičovne na letisku vo Viedni vyspelý skener s umelou inteligenciou (KI), ktorý odhaľuje poškodenia. Aj keď ľudí nedokáže zatiaľ úplne nahradiť, zariadenie odhalilo zaujímavé zistenia. Niektorí motoristi sú skeptickí.
Pre podnikateľov, ktorí sa venujú požičiavaniu áut, predstavuje najväčší stres vrátenie auta, píše Der Standard. Objaví sa na vozidle nový škrabanec? Má čelné sklo poškodenia? Autopožičovne prichádzajú o peniaze, keď vinníkov neodhalia.
Na letisku vo Schwechate tieto kontroly vykonáva už približne rok umelá inteligencia. Výhovorky zákazníkov ako „to som určite nebol ja!“ alebo „to poškodenie tam už bolo!“ nemajú šancu.

„Auto sa počas prejazdu skenerom automaticky zaznamenáva,“ vysvetľuje Simon Ludick, riaditeľ tamojšej pobočky spoločnosti Assured, ktorá poskytuje svoje služby pre rozličné autopožičovne. Systém nasníma evidenčné číslo a skontroluje ho v databáze. Natočené video rozdelí na 168 snímok a tie porovná s databázou fotografií všetkých predchádzajúcich poškodení. Ak sa nájde zhoda, skener označí miesto poškodenia a do 40 sekúnd pošle informáciu pracovníkovi kontroly.
Umelá inteligencia sa spolieha na kamery
Skener na letisku vo Viedni má deväť kamier. Jeho “odborné oko” však ešte nie je plnohodnotné. Nesníma totiž časti nad alebo pod autom a rovnako nezaznamenáva ani sklá, pneumatiky či interiér. Pracovné miesta v autopožičovniach tak zatiaľ nečelia ohrozeniu, skener vykonáva iba prvý stupeň kontroly.
Ludick ale zdôrazňuje, že zamestnanci pracujú s novou technológiou efektívnejšie, pretože niektoré poškodenia už nemusia hľadať sami. Systém ich sám spoľahlivo identifikuje. Ako ukazuje aj online diskusia, viacerí motoristi sú voči novinke skeptickí a sťažujú sa na nepoctivosť niektorých autopožičovní, ktoré požadujú doplatky za škody, ktoré vraj nespôsobili.
Šikovný a správne zaškolený zamestnanec autopožičovne zvládne denne skontrolovať aj 200 áut. Vďaka umelej inteligencii sa tento počet môže ešte zvýšiť. „Už samotné fotografovanie poškodení šetrí čas,“ hovorí Ludick s tým, že veľká časť autá sa vracia s novým poškodením a autopožičovne jednoducho musia dbať na kontroly.
Skener áut neustále zdokonaľujú
Zamestnanci poskytujú spätnú väzbu, keď umelá inteligencia nesprávne označí poškodenie. Vďaka tomu sa celý systém priebežne zlepšuje.
„Skener nemá natrénované poškodenia, ktoré by nemali nastať,“ dodáva Ludick. Prednedávnom napríklad istá zákazníčka narazila do betónového stĺpa a spôsobila tým veľkú dieru v dverách auta. Skener ju nezaznamenal, pretože podobný prípad v databáze neexistoval.
Ludick vysvetľuje, že skenery využívajúce umelú inteligenciu používajú už roky napríklad aj v Nemecku. Pribúdajú tiež v iných krajinách. Pôvodne riešila každá autopožičovňa vrátenie áut samostatne, a to manuálnym spôsobom.
Nový automatický systém však výrazne zvyšuje efektivitu a spoľahlivosť kontroly prenajatých áut. Zároveň ukazuje, ako môže umelá inteligencia dopĺňať prácu ľudí namiesto toho, aby ich úplne nahradila.