Dynamické dopravné značenie umožňuje zmeniť rýchlosť na diaľnici. Nový limit 150 km/h u susedov však ide proti požiadavkám ekoaktivistov. Informuje o tom portál echo24.cz.
Česká republika ako náš susedný štát zvýši na vybraných úsekoch diaľnic maximálnu povolenú rýchlosť až na 150 km/h. Nejde však o plošnú zmenu, rýchlostný limit bude neustále závisieť od počasia a plynulosti premávky.
Nová rýchlosť na diaľnici D3
Pilotný projekt bude od konca budúceho mesiaca prebiehať na novej diaľnici D3 medzi Prahou a rakúskym Linzom, konkrétne na úseku medzi Táborom a Českými Budějovicami. Hoci Slováci cestujú do hlavného mesta Česka najčastejšie klasicky diaľnicou cez Brno, aj na českej D3 stretnete slovenské autá.
Česko spustí na tejto ceste dynamické dopravné značky, ktoré umožnia zvýšiť rýchlosť na diaľnici za priaznivých podmienok a naopak znížiť ju, keď sa počasie citeľne zhorší.
Aby však nedošlo k omylu: Bežný rýchlostný limit na tamojších diaľniciach zostáva 130 km/h. Rovnaká najvyššia povolená rýchlosť platí na Slovensku. Nové premenlivé dopravné značky zobrazia limit 150 km/h iba pri vhodných podmienkach a plynulej doprave. Vtedy sa značenie vysunie a motoristi tak dostanú pokyn, že môžu – ale samozrejme nemusia – jazdiť rýchlejšie.
Ak však napríklad začne pršať alebo bude fúkať silný vietor, dopravné značky sa automaticky zasunú a vodiči musia opäť dodržiavať pôvodný limit 130 km/h.

Investícia a inšpirácia zo zahraničia
Česko investuje do projektu približne 2,2 milióna eur. Peniaze pôjdu na inštaláciu 42 premenlivých dopravných tabúľ.
U susedov touto novinkou nasledujú príklad vybraných krajín, ktoré experimentujú s možnosťou zvýšiť rýchlosť na diaľnici. Holandsko napríklad po rokoch od zavedenia striktnej rýchlostnej hranice 100 km/h umožnilo vodičom na niektorých úsekoch jazdiť rýchlejšie.
Budúcnosť rýchlostných limitov
Diskusia o zrušení alebo flexibilnej úprave rýchlostných limitov prebieha vo viacerých európskych krajinách. České opatrenie a skúsenosti, ktoré krajina nazbiera, môžu poslúžiť ako zaujímavý model pre ďalšie štáty hľadajúce optimálnu kombináciu bezpečnosti, plynulosti dopravy a komfortu pre vodičov.

Ekologickým aktivistom sa samozrejme vo všeobecnosti nepáči, keď sa rýchlosť na diaľnici zvyšuje. Odvolávajú sa na vyššie emisie a hluk, ktorý zaťažuje obyvateľov či zvieratá. K ďalším argumentom patrí bezpečnosť. Niektorí motoristi sa môžu skutočne ocitnúť v pokušení jazdiť ešte rýchlejšie. Kým predtým by možno jazdili rýchlosťou 140 km/h, po novom potenciálne šliapnu na plyn a dostanú sa až k rýchlosti 160 km/h.
Zástancovia opatrenia, ktoré rýchlosť na diaľnici zvyšuje, zase argumentujú rýchlejšou prepravou či zvýšenou plynulosťou premávky. Navyše, Česko sa poistilo možnosťou rýchlosť na diaľnici znížiť kedykoľvek v prípade nepriaznivých podmienok a zlého počasia. Zostáva už len počkať si, ako dopadne pilotný projekt.