Cestovanie na dlhšie vzdialenosti v Európe dostane už čoskoro nový rozmer. Švajčiarsky startup Twiliner plánuje od novembra 2025 pustiť do prevádzky luxusné nočné autobusy. Ponúknu cestujúcim pohodlie na úrovni nočného vlaku či dokonca hotela na kolesách. Informuje o tom Der Standard.
Viete si predstaviť nočné autobusy, ktoré sa zmenia na mobilnú spálňu? Základ celého konceptu firmy Twiliner tvorí unikátne sedadlo, ktoré jediným tlačidlom premeníte na plnohodnotnú posteľ. Vďaka tomu sľubuje startup pokojný spánok aj počas niekoľkohodinovej jazdy.
Autobusy sú dvojpodlažné a ponúkajú miesto pre 21 cestujúcich – 18 na hornom a 3 na dolnom poschodí. Každá sedačka (alebo ak chcete posteľ) poskytuje súkromie. Disponuje stolíkom, zásuvkou na elektrinu a nechýba pripojenie na Wi-Fi.
Využiť budete môcť aj toaletu, malú kúpeľňu či dokonca mini kuchyňu. Cestujúci si tak počas jazdy môžu nielen odpočinúť, ale aj pripraviť si čaj či kávu.

Prvé nočné linky a ambiciózne plány
V prvej fáze budú nočné autobusy premávať na dvoch linkách:
- Zürich – Basel – Luxemburg – Brusel – Rotterdam – Amsterdam
- Zürich – Girona – Barcelona
Spoje budú zatiaľ jazdiť niekoľkokrát do týždňa, avšak CEO spoločnosti Luca Bortolani už naznačil, že v priebehu roka 2026 by mala autobusová sieť narásť na 25 európskych liniek. Twiliner chce vybudovať hustú sieť, ktorá prepojí aj menšie mestá.
Mnohí očakávali, že luxusné nočné autobusy dostanú príliš vysokú, prestrelenú cenu. Twiliner však pomerne prekvapil. Napríklad jednosmerný lístok z Zürichu do Bruselu má stáť približne 180 eur. Ide o cenu vyššiu ako pri nízkonákladových letoch, no Twiliner argumentuje komfortom a ekologickými výhodami.

Nočné autobusy majú mať uhlíkovú stopu porovnateľnú so železnicou. Ak budú poháňané bionaftou, môže sa ich dopad na životné prostredie ešte viac znížiť.
Inšpirácia zo sveta
Podobné autobusové linky nie sú úplnou novinkou – v Ázii a Južnej Amerike fungujú nočné autobusy s ležadlami už roky. Twiliner však prináša prvý európsky projekt s patentovaným bezpečnostným systémom pre horizontálnu polohu cestujúcich počas jazdy.

Nápad vyvolal nateraz zmiešané reakcie. Zatiaľ čo ekologicky zmýšľajúci cestujúci ocenia novú alternatívu k lietaniu či preplneným vlakom, skeptici už teraz upozorňujú najmä na dlhý čas stravený takýmto spôsobom cestovania.
Twiliner však zjavne stavil na kombináciu komfortu a udržateľnosti. Ak sa koncept ujme, môže výrazne prispieť k rozšíreniu ekologických alternatív voči lietaniu po Európe. Na konci dňa však samozrejme rozhodnú cestujúci.