Diskusia o maximálnej povolenej rýchlosti prebieha v mnohých krajinách Európy. Kým u nás zostáva v platnosti dlhé roky diaľničný limit 130 km/h, iné štáty zvyšujú rýchlosti na diaľniciach napriek stupňujúcemu sa úsiliu ekoaktivistov spomaliť autá.
Aj keď neprestávajúci tlak na znižovanie emisií by skôr napovedal tomu, že na diaľniciach v Európe budeme jazdiť pomalšie, v praxi sa často deje pravý opak.
Napríklad Česká republika najnovšie spúšťa pilotný projekt so zvýšeným rýchlostným limitom 150 km/h. Ako prvú testovaciu trasu zvolili zhruba 60 km dlhý úsek diaľnice D3 medzi mestami Tábor a České Budějovice, píše web novinky.cz.
Vyššiu rýchlosť povolia len pri dobrom počasí a suchej vozovke. Vodičov budú o nej informovať špeciálne informačné tabule ovládané na diaľku. Českí susedia chcú postupne zrýchliť aj ďalšie diaľničné úseky, napríklad na D1 (Ostrava – Přerov) či D11 (Kolín – Hradec Králové). Ak sa experiment osvedčí, zvýšená rýchlosť sa má do budúcna týkať ďalších nových, resp. zrekonštruovaných diaľnic.

Holandsko: Zvýšenie na 130 km/h, ale nie všade
V Holandsku platil od roku 2020 prísny limit 100 km/h počas denných hodín od 6:00 do 19:00. Opatrenie malo znížiť emisie. Od roku 2025 však vláda povolila návrat k rýchlostnému limitu 130 km/h na niektorých trasách ako napríklad na diaľnici A7 pri prejazde cez 32 km dlhú hrádzu Afsluitdijk, na časti diaľnice A7 pri Winschotene a takisto na úseku A6 pri Lelystade.
Holanďania stále vyhodnocujú, ktoré ďalšie diaľničné úseky dostanú vyššiu maximálnu rýchlosť. Vláda odkázala, že hľadá kompromis medzi ekológiou a plynulosťou premávky, informuje nemecké motoristické združenie ADAC.
Nemecko drží status quo, Taliansko stoplo plány
Ako ďalšiu krajinu, v ktorej sa často diskutuje o rýchlosti na diaľniciach, musíme spomenúť Nemecko. Vo všeobecnosti tam na rýchlych cestách neplatí žiadne rýchlostné obmedzenie, takže na veľkej časti diaľničnej siete môžete šoférovať tak rýchlo, ako uznáte za vhodné – pokojne aj 200 kilometrov za hodinu.
V praxi však Nemci limitujú najvyššiu povolenú rýchlosť na mnohých rizikových úsekoch dopravným značením. Často stanovujú takýto limit na 120 kilometrov za hodinu.
Talianska vláda zase zvažovala zvýšenie limitu na 150 km/h na trojprúdových diaľniciach, no tieto plány nakoniec padli. Na väčšine ciest zostáva maximálna rýchlosť 130 km/h. V krajine reguluje rýchlosť takmer vždy príslušné dopravné značenie – buď v statickej, alebo dynamickej podobe.
Ako ukazujú aj vyššie spomenuté príklady, rýchlostné limity v Európe a okolí sa postupne menia. Zatiaľ čo Nemecko stále odoláva všeobecnému rýchlostnému limitu, ďalšie krajiny EÚ sa pokúšajú uvoľniť pravidlá a testujú vyššie rýchlosti. Pre vodičov to znamená jediné – pred cestou si vždy overte aktuálne pravidlá, pretože rozdiel medzi 100 a 150 km/h môže byť otázkou vysokej pokuty aj bezpečnosti.