Domov SPRÁVY Doprava Zrážka rýchlikov pri Rožňave: 7 otázok a 7 odpovedí

Zrážka rýchlikov pri Rožňave: 7 otázok a 7 odpovedí

Foto: Facebook/Polícia Slovenskej republiky

V pondelok 13. októbra 2025 sa pred železničným tunelom pri obci Jabloňov nad Turňou čelne zrazili rýchliky R 913 a R 914. Po nehode ošetrili 91 ľudí, príčiny nehody polícia vyšetruje. 

Zrazili sa dva oproti pohybujúce sa rýchliky?

Nie, vlak smerujúci z Košíc do Zvolena zastavil za hlavným návestidlom, teda za miestom, ktoré slúži na zastavenie vlaku, ktorý čaká, kým z tunela vyjde oproti idúci vlak. Riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik v diskusnej relácii na rádiu Expres uviedol, že vlak zastavil o 100 metrov ďalej, ako mal. „Keby jeden z tých vlakov nestál, tak ich rýchlosti by sa pri náraze znásobili,“ povedal Bednárik a naznačil tým, že dôsledky havárie mohli byť oveľa vážnejšie. Bednárik tiež dodal, že rušňovodič si chybu uvedomil a snažil sa s vlakom zacúvať, čo však už nestihol. Tesne pred zrážkou stihol z vlaku vyskočiť a zachránil si tak zdravie. Rušňovodič z idúceho vlaku skončil so zraneniami v nemocnici. Šťastím v nešťastí je aj to, že vlak zastavil ešte pred tunelom. Ak by k zrážke došlo v úzkom tuneli, následky by boli fatálne.

Foto: Facebook/Polícia Slovenskej republiky
Zadržala polícia rušňovodiča, ktorý z vlaku vyskočil?

Polícia v utorok 14. októbra na sociálnej sieti informovala, že rušňovodiča z vlaku, ktorý zastavil pred tunelom, zadržala, no po vypočutí ho prepustila.

Sú všetci zranení cestujúci mimo ohrozenia života?

ZSSK informovala, že všetci hospitalizovaní by mali byť v stabilizovanom stave s výnimkou jedného pacienta, ktorého stav je vážny.

Ako dlho bude prebiehať vyšetrovanie nehody?

Riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik v rádiu Expres povedal, že čaká nás rok intenzívnej práce, aby sme zistili presné príčiny nehody.

Je bežné, že rušňovodič s vlakom prejde návestidlo, na ktorom musí zastaviť?

Tak ako v automobilovej, lodnej či leteckej doprave, aj na železnici prichádza k hrubým chybám, ktoré môžu viesť k tragickým následkom. Denník N priniesol informáciu, že ŽSR evidovali v roku 2023 dvanásť prípadov, keď rušňovodiči ZSSK prešli návestidlo. V roku 2024 bolo týchto prípadov päť a do pondelkovej nehody bolo takýchto prípadov v roku 2025 sedem.

Foto: Facebook/Polícia Slovenskej republiky
Ako sa dá predchádzať čelným zrážkam vlakov?

Najefektívnejším spôsobom je postupné zavádzanie zabezpečovacieho systému ETCS, ktorý dokáže vlak automaticky zastaviť. Podľa Asociácie priemyselných zväzov a dopravy na Slovensku je systémom ETCS vybavených len necelých 250 kilometrov z celkových 3 600 kilometrov tratí. Ide o úseky Bratislava – Žilina a Žilina – Čadca.

Je úsek pri Rožňave nebezpečný?

Na hlavnom južnom železničnom ťahu sa nachádza niekoľko jednokoľajových úsekov, ale úsek, na ktorom sa stala nehoda, je jediný bez tzv. odvratnej výhybky, ktorá slúži na to, aby rušňovodiča, ktorý nerešpektoval červené svetlo na návestidle a vlak nezastavil, automaticky naviedla na vedľajšiu slepú koľaj, čím sa vyhne zrážke s vlakom, ktorý môže prichádzať oproti.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!