Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vyhlásila súťaž na stavbu diaľničného úseku D1 Turany – Hubová, ktorý ako jediný medzi Bratislavou a Košicami ešte nie je ani rozostavaný, v auguste minulého roka. Predseda Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) Peter Kubovič nariadil NDS súťaž zrušiť.
Celé rozhodnutie je k dispozícii TU. NDS nebola podľa ÚVO oprávnená obmedziť možnosť uchádzačov preukázať splnenie požiadavky podmienok účasti prostredníctvom kapacít inej osoby. „Nariadil som tender zrušiť, čo v podstate znamená, že Národná diaľničná spoločnosť bude musieť postup verejného obstarávania opakovať. Takéto rozhodnutie sa neprijíma ľahko, pretože D1 by sme chceli mať už niekoľko rokov,“ povedal Kubovič na tlačovej konferencii.
Zákazka za takmer 1,5 miliardy eur bola vo vestníkoch verejného obstarávania zverejnená v auguste 2024. Ide o stavbu diaľničného úseku D1 Turany – Hubová v celkovej dĺžke 13,5 km, súčasťou ktorej sú aj tunely Korbeľka a Havran. Ešte ten istý mesiac boli ÚVO doručené námietky od štyroch spoločností proti podmienkam súťaže. V jednom prípade úrad námietky zamietol, v ostatných ich sčasti zamietol, v časti im vyhovel a sčasti konanie zastavil. Jedna zo spoločností podala v decembri 2024 proti rozhodnutiu o námietkach správnu žalobu na Správny súd v Bratislave, ktorý o veci doteraz nerozhodol. Rovnaká spoločnosť doručila v júni 2025 Úradu pre verejné obstarávanie podnet na preskúmanie rozhodnutia o námietkach. Predseda úradu v tejto súvislosti požiadal NDS o doručenie informácií, následne v novembri začal konanie, ktorého výsledkom je predmetné rozhodnutie.
NDS podľa rozhodnutia porušila pravidlá verejného obstarávania. Užšia súťaž s dvoma kolami bola na začiatku vo fáze vyhodnocovania splnenia podmienok účasti. Ponuky sa mali predkladať až v druhej fáze. Ako vysvetlil Kubovič, NDS stanovila podmienky účasti, konkrétne referencie na tunelové stavby. Stanovila ale problematické pravidlo, ktoré vylúčilo možnosť preukázať referencie formou subdodávky. Uchádzač musel na 60 percent preukázať, že má skúsenosti s tunelovými stavbami, a to s vlastnými pracovníkmi. To ale NDS nepremietla do budúcej zmluvy, ktorá mala byť výsledkom verejného obstarávania. „V praxi by zákazku mohol realizovať akýkoľvek dodávateľ vo forme stopercentnej subdodávky. Takýto postup predstavuje porušenie pravidiel verejného obstarávania, keďže sa v prvej fáze zužuje súťaž, eliminujú sa potenciálni uchádzači,“ vysvetlil predseda ÚVO.

Vyjadrenie ministra dopravy Jozefa Ráža
Na rozhodnutie ÚVO už zareagoval aj minister dopravy Jozef Ráž. Ten vyhlásil, že rozhodnutie považuje za nesprávne a myslí si, že rozhodnutie poškodzuje záujmy Slovenskej republiky. „Rozhodnutie vracia prípravné procesy o 2 roky naspäť, čo Slovensko stojí v sociálno-ekonomických dopadoch vyše miliardu eur. Je mi ľúto, že média mali informácie o rozhodnutí v rovnakom čase ako samotná Národná diaľničná spoločnosť, ak nie skôr. Považujeme to za mimoriadne neštandardné a nechcem špekulovať o tom, čo k tomu pána predsedu viedlo. Keďže proti tomuto rozhodnutiu sa nedá odvolať, musíme ho rešpektovať. Je však absolútne nepochopiteľné, že ÚVO v novembri 2024 potvrdil, že podmienky tohto tendra sú v poriadku. Dnes hovorí, že sú nezákonné. Žiadny zákon sa ale nemenil.”
Ráž sa ďalej pýta, prečo sa rozhodnutie úradu, resp. jeho predsedu, zmenilo. „Sám predseda ÚVO na tlačovej konferencii potvrdil, že na súde prebieha správne konanie. Prečo nepočkal na výsledok, ale rovno sa tak ponáhľal so zrušením tohto tendra?” Ráž naznačil, že toto rozhodnutie by mohlo byť politicky motivované. „Úrad v podstate vyčíta NDS, že chcela, aby kľúčovú diaľnicu stavali firmy, ktoré už mali skúsenosti so stavbami tunelov. Komplikovaný diaľničný úsek za vyše miliardu eur sme chceli zveriť do rúk tým najlepším, minimálne v Európe a toto je podľa ÚVO asi problém.” Ráž potvrdil, že úrady začali s prípravou nového verejného obstarávania. „Zároveň sa obrátime na súd, aby rozhodnutie predsedu ÚVO preskúmal.“






































