Prvý Cybertruck v Európe sa podarilo pred časom registrovať v susednom Česku. Bola to náročná cesta plná administratívnych nástrah. Tento Cybertruck sme mohli vidieť napríklad pri jazere pri Bratislave, kde zapadol do štrku, alebo na salóne elektromobilov v Košiciach.
Už od začiatku bolo jasné, že Cybertruck bude problém prihlásiť ako vozidlo do 3,5 tony. České Ministerstvo dopravy sa nevyhne vysvetľovaniu európskym asociáciám, ako k tomu došlo. Podľa portálu mojelektromobil.sk hrozí aj zastavenie spôsobilosti tohto vozidla na cestnú premávku.
Rekordný nabíjací výkon
V prítomnosti Petra Sagana sa tomu jedinečnému exempláru podarilo dosiahnuť na novootvorenej nabíjacej stanici rekord s nabíjacím výkonom až 404,9 kW. Priemerný nabíjací výkon za celé nabitie z takmer vybitého stavu 4 % na 100 % bol 111 kW. Potom však prišla studená sprcha v podobe listu odporcov tohto auta. V otvorenom liste českému ministrovi dopravy Martinovi Kupkovi tvrdia, že Cybertruck je vzhľadom na svoju veľkosť a konštrukciu potenciálne nebezpečný pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Medzi iniciátormi protestnej akcie sú Antonio Avenoso, výkonný riaditeľ Európskej rady pre bezpečnosť dopravy, André Sobczak, generálny tajomník Eurocities, Barbara Stoll, vrchná riaditeľka Clean Cities, William Todts, výkonný riaditeľ Transport & Environment, Karen Vancluysen, generálna tajomníčka POLIS – Cities and Regions for Transport Innovation, Geert van Waeg, prezident Medzinárodnej federácie chodcov a Jill Warren, výkonná riaditeľka Európskej cyklistickej federácie.
Hmotnosť cez limit
Tesla uvádza pre dvojmotorový Cybertruck prevádzkovú hmotnosť 2 995 kg a celkovú hmotnosť viac než 4 tony. V dokumentácii predloženej českým orgánom bola však uvedená hmotnosť maximálne 3,5 tony. Okrem toho je klasifikácia ako ľahké nákladné vozidlo iracionálna, keďže v nariadení EÚ sa uvádza, že „nosnosť vozidla na prepravu nákladu musí byť rovnaká alebo vyššia ako jeho nosnosť na prepravu osôb, meraná pomocou testu založeného na hmotnosti.“
Čísla nesedia
Už z tohto je jasné, že český Cybertruck, ktorý má v technickom preukaze zapísanú prevádzkovú hmotnosť 3 025 kg a zároveň 5 miest na sedenie, by mal nosnosť na prepravu nákladu blízku nule. Preto je jeho označenie ako ľahké nákladné vozidlo do 3,5 tony (N1) nezmyselné a neopodstatnené. Elon Musk počas podujatia pri príležitosti odovzdávania prvých kusov Cybertrucku pritom uviedol, že produkčná verzia má nosnosť 1 587 kg, teda celková hmotnosť by bola až okolo 4,5 tony.
Ako N2 to určite nepôjde
V koncečnom dôsledku to znamená, že pri zachovaní reálnej hmotnosti by vozidlo muselo byť označené ako N2, čiže nákladné vozidlo s hmotnosťou nad 3,5 tony. To už so sebou prináša aj povinnosť mať vo výbave tachograf, mýtnu jednotku či obmedzenie maximálnej rýchlosti na 90 km/h. Je to bežné nielen pri dodávkach, ale aj pri legendárnych veľkých amerických pick-upoch, ktoré sa registrujú na území krajín EÚ.
Česko ako brána na čierne registrácie vozidiel?
Okrem toho sa v liste spomína skutočnosť, že sa vozidlo objavuje na Slovensku, a teda že sa Česká republika môže stať akýmsi miestom na neoprávnenú registráciu vozidiel do iných členských krajín EÚ. V liste aktivisti žiadajú ministra, aby prehodnotil registráciu a vysvetlil, ako došlo k týmto nepresnostiam. Medzitým by malo byť Cybertrucku zastavené oprávnenie do cestnej premávky. Sami sme zvedaví, ako sa bude v EÚ registrovať nový model od spoločnosti Tesla v roku 2026, ktorý bude výlučne bez volantu.