Spoločnosť BYD ešte v marci predstavila nové 10C megawattové nabíjacie stanice určené pre osobné elektromobily s vysokonapäťovým systémom 1000 V. Tie batérie elektromobilov nabíjajú rýchlosťou 2 km za sekundu. BYD chce v Číne zriadiť viac ako 20 000 týchto megawattových nabíjacích staníc. Avizuje však, že s budovaním siete ultra rýchlym nabíjačiek začne aj v Európe.
BYD ešte v marci slávnostne predstavil Megawatt Flash Charger, teda nabíjaciu stanicu s ultra rýchlym nabíjaním s maximálnym výkonom až 1 000 kW. Táto nová nabíjacia stanica je súčasťou komplexného príslušenstva k pripravovaným vozidlám novej generácie, ktoré budú založené na platforme Super e-Platform. Využívať pritom budú 1 000 V architektúru. Ich nabíjanie bude trvať približne toľko, čo tankovanie spaľovacieho vozidla aj so zaplatením pri pokladni.
Na zverejnenom videu pri nabíjaní vozidiel Han L EV a Tang L EV je vidieť, že nabíjacia stanica dosiahne maximálny výkon 1 MW už po 10 sekundách. Batéria vozidiel sa zo 7 na 50 % nabila len za 4 minúty a 30 sekúnd. V teste si nová batéria udržiavala vysokú úroveň nabíjacieho výkonu počas celého procesu nabíjania. Aj pri 90-percentnom stave nabitia bol nabíjací výkon stále vyšší ako 600 kW.
BYD Megawatt Flash Charger je momentálne najvýkonnejšia nabíjačka pre osobné elektromobily na svete. Konkurenčné nabíjačky dosahujú oveľa nižší maximálny výkon – Tesla V4 Supercharger má 500 kW, Li Auto 5C 520 kW, Nio Power 640 kW a Xpeng S5 800 kW.
Nová LFP batéria Blade
Testované vozidlá boli vybavené najnovšou LFP batériou BYD Blade s 1500 V napájacím modulom z karbidu kremíka. Na zadnej náprave obsahujú elektromotor s výkonom 580 kW. Ten môže dosiahnuť až 30 511 otáčok za minútu. To je zatiaľ najviac spomedzi všetkých elektromotorov, ktoré sa kedy objavili v sériovom vozidle. Výsledkom je, že EV spoločnosti BYD s najnovšou technológiou dokážu zrýchliť z 0 na 100 km/h v priebehu 2 sekúnd a to opakovane viac ako 70-krát. Maximálna rýchlosť pritom presahuje 300 km/h.
Prezentované elektrické vozidlá, sedan Han L a SUV s názvom Tang L, budú zákazníkom dodané koncom roka 2025. Používajú dvojmotorové usporiadanie s menším predným elektromotorom s kombinovaným výkonom až 1 084 koní. Presnú kapacitu a hmotnosť novej batérie zatiaľ spoločnosť BYD nezverejnila. Podľa nabíjania 10C však môžeme usúdiť, že plné nabitie je možné dosiahnuť už po 6 minútach. 10C nabíjanie znamená, že batéria sa nabíja prúdom, ktorý je desaťnásobkom jej kapacity. Vozidlá by tak mali disponovať batériou s kapacitou 100 kWh.

BYD v rámci podpory svojej expanzie v Európe plánuje aj na starom kontinente vybudovať sieť svojich nových megawattových nabíjacích staníc, aby prilákal nových zákazníkov. Aj keď BYD v súčasnosti ešte v Európe nepredáva ani jedno vozidlo, ktoré by mohlo naplno využiť potenciál novej nabíjacej stanice, to sa už v najbližších mesiacoch a rokoch zmení. BYD sa tak rozhodol urobiť z technológie ultra rýchleho nabíjanie jeden zo základných pilierov svojho úspechu podnikania v Európe.
Na podrobnosti si ešte treba počkať
Zámer vytvoriť v Európe vlastnú sieť nabíjacích staníc podobnú nabíjacím staniciam Tesla Supercharger, ktoré budú prístupné aj pre výrobcov iných automobilov, potvrdila viceprezidentka spoločnosti BYD Stella Li. Nabíjacie stanice by mali byť umiestnené pri predajniach vozidiel BYD, ale aj na vybraných samostatných miestach. S ich výstavbou by sa malo začať už o niekoľko mesiacov, zatiaľ však nie sú známe lokality, kde budú umiestnené ani celkový počet, ktorý BYD plánuje vybudovať v horizonte najbližších rokov.
Spoločnosti sa v Európe v poslednom období darí. V apríli sa dostala do top desiatky najpredávanejších značiek elektromobilov, keď v Európe dokázala predať vyše 7 200 elektrických vozidiel. Automobilke sa darí aj s predajom plug-in hybridov, na ktoré sa na rozdiel od elektromobilov nevzťahujú dovozné clá. Ďalší silný rast môže BYD dosiahnuť po dokončení výstavby závodu v Maďarsku.