Domov Poradňa Pravidelné dlhodobé tankovanie za „desinu“? Riskujete vážnu poruchu…

Pravidelné dlhodobé tankovanie za „desinu“? Riskujete vážnu poruchu…

Každý z vás určite pozná vodiča, ktorý nikdy netankuje plnú na benzínke a následne mu pomerne často svieti kontrolka paliva. Ich zámerom je ušetriť. Má to ale vôbec zmysel?!

Ako bolo spomenuté zámerom tankovania za menej peňazí je, logicky aby vodič ušetril. Je to síce pochopiteľné ale ak sa to odohráva pravidelne každý mesiac, natíska sa otázka či to má vlastne zmysel. Tankovanie malého množstva paliva a častá jazda, so svietiacou kontrolkou nedostatku paliva prináša, väčšiu pravdepodobnosť poškodenia palivového systému. V tom prípade bude oprava stáť podstatne viac ako šetrenie na tankovaní. V opačnom prípade sú aj vodiči, ktorí zas palivovú nádrž prepĺňajú a tankujú po prvom cvaknutí pištole tak rovnako zvyšujú riziko poškodenia palivového systému.

Prečo netankovať za desinku?

V skutočnosti na tom nie je nič zlé pokiaľ tankujete za päť či desať eur. Nuž len za zámerom, že vám chýba palivo práve za desať eur a chcete si doplniť nádrž. Horšie to je vtedy, ak sa do nádrže načerpávate palivo z úplného minima. Svietiaca kontrolka paliva neznamená len málo benzínu alebo nafty v nádrži, ale aj zvýšené riziko poškodenia palivového čerpadla. Jedná sa o elektrický motor chladený pomocou paliva, tým pádom k bezproblémovému slúženiu potrebuje viac ako len rezervný objem paliva.

Ak čerpadlo nasaje vzduch z prázdnej nádrže hrozí jeho poškodenie a tiež poškodenie pohonného systému. Možno si myslíte, že vzduch nasaje čerpadlo len ak je nádrž úplne prázdna a to sa nikdy nestane. Pokiaľ ale jazdíte na rezervu môže dôjsť aj k situácii, že pôjdete autom cez strmší kopec a palivo sa v nádrži preleje na miesto, kde už čerpadlo nedokáže sať.

Je lepšou alternatívou tankovať vždy plnú?

Väčšina zdrojov uvádza, že v palivovej nádrži sa počas rokov zhromažďujú rôzne nečistoty, ktoré sa pri malom objeme paliva koncentrujú a tak prichádza k rýchlejšiemu poškodeniu palivového filtra. Pri polo naplnenej nádrži sa tie nečistoty víria a riedia, čo prispieva k menšej záťaži palivového filtra. Niektoré iné zdroje tiež pripomínajú, že prázdna nádrž je hlavne pri väčších teplotných zmenách v rámci dňa a noci náchylná na kondenzáciu vody. Palivový systém má byť pred vnikaním vody do motora zabezpečený. Problémom však môže byť časom rastúca korózia niektorých častí palivového systému. Ideálne je tankovať nádrž doplna v prípade, keď ručička stavu palivovej nádrže dosiahne polovicu objemu.

benzinka-cerpacia-stanica-pumpa

Ako dlho sa môže jazdiť so svietiacou kontrolkou?

Keď sa rozsvieti kontrolka paliva prístrojovke v aute, znamená to, že auto začína jazdiť už na rezervu v nádrži. Veľkosť rezervy sa teda líši u vozidiel ale obvykle je to tri až desať litrov paliva. Viaceré autá prejdú ešte napríklad aj sto kilometrov na rezerve, ale je lepšie počítať s tým, že auto so svietiacou kontrolkou paliva prejde pravdepodobne tak 50 kilometrov. Po rozsvietení kontrolky palivovej nádrže je rozhodne  najlepšie natankovať na najbližšej čerpacej stanici.

Ako postupovať ak sa palivo minie počas jazdy

Stalo sa už mnoho prípadov keď vodič napríklad z nepozornosti zabudol dotankovať a počas jazdy mu došlo palivo. V takom prípade je dôležité aby ste sa auto nepokúšali opätovne naštartovať keďže tiež hrozí v horšom prípade poškodenie palivového systému a predovšetkým palivového čerpadla, ktoré saje už vzduch. Takáto nebezpečná situácia  je oveľa pravdepodobnejšia pri motoroch s priamym vysokotlakovým vstrekovaním, kde sa spätným vedením vracia do nádrže palivo, ktoré je aj napriek chladiču zohriate na niekoľko desiatok stupňov Celzia. Najlepším riešením je navštíviť najbližšiu čerpaciu stanicu, do kanistra natankovať palivo a naliať do nádrže.

nehoda

 

Samozrejme ak sa vám táto situácia stane niekde na diaľnici treba dať o sebe vedieť. To znamená zapnúť výstražné svetlá, umiestniť trojuholník. Nemusíte sa obávať, že tam ostane visieť dlho. Diaľnice sú nepretržite monitorované a tak sa ľahko môže stať, že než si sami zoženiete pomoc príde k vám auto diaľničnej patroly. To vás bezpečne dopraví na najbližšiu pumpu. Samozrejme najlepšie je sa takejto situácií vyhnúť a neskúšať rezervu, koľko auto ešte zvládne.

TEST Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, rýchle nabíjanie a poriadny motor

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.9 / 5. Počet hodnotení 7

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokAj vy znižujete hlasitosť pri parkovaní? Vieme prečo je to tak
Nasledujúci článokLegenda má stále čo ponúknuť. Mercedes triedy G ešte nepovedal posledné slovo