Domov SPRÁVY Elektromobilita Tento elektromobil ľudí nezaujal. Končí predčasne

Tento elektromobil ľudí nezaujal. Končí predčasne

Mazda MX-30
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Jeho filozofia zostala nepochopená. Elektromobil, ktorý mal zaujať svojim vyvážením a jazdnými vlastnosťami, netypicky riešenými zadnými dverami a na mestskú prevádzku orientovanou praktickosťou sa nestal masovo vyhľadávaným automobilom, ale skôr záležitosťou len niekoľkých nadšencov.

Mazda potichu ukončila výrobu elektromobilu MX-30. Svetovú premiéru absolvoval ešte v roku 2019 a patril medzi prvé modely, ktoré na európskom trhu skúšali šťastie s čisto elektrickým pohonom. V Európe sa Mazda MX-30 začala predávať v roku 2020. Hoci na prvý pohľad to vyzeralo, že model MX-30 bude nejakým spôsobom príbuzný ľahkonohému roadsteru MX-5, opak bol pravdou. Konštrukčne vychádzal z modelu CX-30. Mix písmen MX označoval skutočnosť, že ide o vozidlo, ktoré robí veci po svojom a vyjadruje nové hodnoty bez toho, aby boli viazané na konvenčné predstavy súčasnosti. Číslo 30 vyjadrovalo umiestnenie modelu v portfóliu značky.

V čom teda spočíval ten vlastný spôsob? Kým konkurenčné automobilky sa pretekali v umiestňovali veľkých a ťažkých batérií do podvozkov, Mazda zvolila diametrálne odlišný spôsob. MX-30 bola vybavená akumulátorom s kapacitou len 35,5 kWh, ktorý v skutočnej premávke vystačil na dojazd len okolo 150 km. Stále dosť na to, aby ním bežní pracujúci pokryli každodenné potreby, lenže tento dojazd takpovediac diskvalifikoval z akýchkoľvek len trochu dlhších trás. A keďže v čase uvedenia na trh sieť nabíjacích staníc ešte nebola vybudovaná tak ako teraz, mnoho zákazníkov sa bálo úzkosti z dojazdu. Navyše, keďže nešlo o lacnú záležitosť a dobre vybavené vozidlo stálo aj viac než 40-tisíc eur, skutočnosti, že Mazda končí s jeho produkciou, sa ani príliš nečudujeme.

Mazda MX-30
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Mazda MX-30 doteraz neprešla žiadnou modernizáciou a hoci v minulosti súperil na trhu s modelmi ako Kia Soul alebo Peugeot e-2008, teraz sa jeho konkurencia podstatne znásobila a bežných štandardom v tejto triede je reálny dojazd okolo 350 až 400 km.

R-EV zostáva

Novší variant R-EV s menšou batériou a spaľovacím motorom ako generátorom elektrickej energie však pokračuje ďalej a komu sa páči netypický dizajn tohto vozidla, môže jazdiť úsporne, ekologicky a využiť plný potenciál vozidla, ktorý s plnou nádržou číta aj viac ako 600 km. Momentálne to znamená, že Mazda v ponuke nemá žiadny elektromobil, ale tento stav bude trvať len do toho času, kým na európsky trh nebude uvedený model Mazda 6e.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJAuto Express
Predchádzajúci článokZásadná zmena na Prístavnom moste: Nový zákaz vjazdu odkláňa autá
Nasledujúci článokCorvette C3: Prečo je dnes cennejšia než kedykoľvek predtým
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.