Jeho filozofia zostala nepochopená. Elektromobil, ktorý mal zaujať svojim vyvážením a jazdnými vlastnosťami, netypicky riešenými zadnými dverami a na mestskú prevádzku orientovanou praktickosťou sa nestal masovo vyhľadávaným automobilom, ale skôr záležitosťou len niekoľkých nadšencov.
Mazda potichu ukončila výrobu elektromobilu MX-30. Svetovú premiéru absolvoval ešte v roku 2019 a patril medzi prvé modely, ktoré na európskom trhu skúšali šťastie s čisto elektrickým pohonom. V Európe sa Mazda MX-30 začala predávať v roku 2020. Hoci na prvý pohľad to vyzeralo, že model MX-30 bude nejakým spôsobom príbuzný ľahkonohému roadsteru MX-5, opak bol pravdou. Konštrukčne vychádzal z modelu CX-30. Mix písmen MX označoval skutočnosť, že ide o vozidlo, ktoré robí veci po svojom a vyjadruje nové hodnoty bez toho, aby boli viazané na konvenčné predstavy súčasnosti. Číslo 30 vyjadrovalo umiestnenie modelu v portfóliu značky.
V čom teda spočíval ten vlastný spôsob? Kým konkurenčné automobilky sa pretekali v umiestňovali veľkých a ťažkých batérií do podvozkov, Mazda zvolila diametrálne odlišný spôsob. MX-30 bola vybavená akumulátorom s kapacitou len 35,5 kWh, ktorý v skutočnej premávke vystačil na dojazd len okolo 150 km. Stále dosť na to, aby ním bežní pracujúci pokryli každodenné potreby, lenže tento dojazd takpovediac diskvalifikoval z akýchkoľvek len trochu dlhších trás. A keďže v čase uvedenia na trh sieť nabíjacích staníc ešte nebola vybudovaná tak ako teraz, mnoho zákazníkov sa bálo úzkosti z dojazdu. Navyše, keďže nešlo o lacnú záležitosť a dobre vybavené vozidlo stálo aj viac než 40-tisíc eur, skutočnosti, že Mazda končí s jeho produkciou, sa ani príliš nečudujeme.

Mazda MX-30 doteraz neprešla žiadnou modernizáciou a hoci v minulosti súperil na trhu s modelmi ako Kia Soul alebo Peugeot e-2008, teraz sa jeho konkurencia podstatne znásobila a bežných štandardom v tejto triede je reálny dojazd okolo 350 až 400 km.
R-EV zostáva
Novší variant R-EV s menšou batériou a spaľovacím motorom ako generátorom elektrickej energie však pokračuje ďalej a komu sa páči netypický dizajn tohto vozidla, môže jazdiť úsporne, ekologicky a využiť plný potenciál vozidla, ktorý s plnou nádržou číta aj viac ako 600 km. Momentálne to znamená, že Mazda v ponuke nemá žiadny elektromobil, ale tento stav bude trvať len do toho času, kým na európsky trh nebude uvedený model Mazda 6e.