Svetovo najväčší výrobca batérií pre elektromobily, čínsky gigant CATL, oznámil, že dosiahol nový technologický úspech. Spoločnosť uvádza, že dosiahla významný prielom v oblasti batérií s lítiovo-kovovou chémiou. Toto zloženie by mohlo ponúknuť výnimočnú hustotu energie a dokonca zdvojnásobiť životnosť elektromobilu. Mohlo by ísť o ešte významnejší prielom ako polovodičové batérie.
Spoločnosť CATL má ľudské aj finančné zdroje na neustále inovácie v oblasti batérií elektromobilov. Tempo, aké spoločnosť nasadila v oblasti inovácií, je v súčasnosti aj pre špičkové západné vývojové centrá nedosiahnuteľné. CATL neustále inovuje a vymýšľa batérie zajtrajška. Len v roku 2024 investovala do vývoja nových technológií batérií viac ako 2,6 miliardy dolárov.
Najnovšie spoločnosť CATL oznámila, že vykonala objav, ktorý by mohol spôsobiť ďalšiu revolúciu v tomto odvetví. Lítium-kovové batérie (LMB) by mohli mať ešte vyššiu energetickú hustotu ako polovodičové batérie, čo je technológia, ktorá ešte nie je ani komerčne dostupná, no tiež sa od nej očakáva, že výrazne zlepší výkon elektrických vozidiel. Prototyp lítium-kovovej batérie už údajne vydržal 483 nabíjacích cyklov a má byť schopný dosiahnuť hustotu energie vyššiu ako 500 Wh/kg. To je výrazne viac ako napríklad energetická hustota polovodičových batérií vyvíjaných koncernom Stellantis, ktorá má byť na úrovni 375 Wh/kg.
Predĺženie životnosti
Technológia lítium-kovových batérií označovaných aj ako Li-Metal batérie, nie je úplne nová. Výskumné tímy sa jej vývoju podrobne venovali už pred rokom 2022, avšak mnohé projekty stroskotali na ich mimoriadne krátkom životnom cykle. Aby sa tento problém vyriešil, inžinieri spoločnosti CATL vyvinuli a zdokonalili sériu analytických techník na sledovanie vývoja aktívneho lítia a každej elektrolytickej zložky počas celého životného cyklu batérie. Tento prístup odhalil kritické dráhy vyčerpania, ktoré spôsobujú zlyhanie buniek. Predchádzajúci výskum lítium-kovových batérií poukázal na degradáciu rozpúšťadla, akumuláciu mŕtveho lítia alebo narušenie solvatačného prostredia. Podľa CATL je hlavnou príčinou zlyhania buniek v skutočnosti neustála konzumácia soli LiFSI. Firma preto vytvorila optimalizovanú formuláciu elektrolytu s riedidlom s nižšou molekulovou hmotnosťou, čo umožnilo zvýšiť hmotnosť soli LiFSI a tým pádom zlepšiť iónovú vodivosť.
Jednoducho povedané, úprava vykonaná spoločnosťou CATL umožnila zdvojnásobiť životný cyklus prototypu. Ak sa to potvrdí, mohol by to byť veľký skok vpred v oblasti batérií. Čínsky výrobca dokonca hovorí o zmene paradigmy vo vývoji batérií, čo sa týka hustoty aj odolnosti. V každom prípade, túto technológiu tak skoro v sériových elektromobiloch neuvidíme, ale ak sa ju podarí dotiahnuť do úspešného konca, bude vďaka nej možné vyrábať vozidlá s nižšou hmotnosťou a dlhším dojazdom.