Na konci roka sa má v Nemecku objaviť nový hráč. Elektromobil, ktorý sľubuje výkony ako zo sveta Formuly 1.
1 100 koní, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za menej ako 2 sekundy, maximálka 322 km/h, pohon všetkých kolies, 100 kWh batéria, dvojstupňová prevodovka, 800 V architektúra, dojazd 480 km, cena okolo 265 000 €. To je v jednej vete súhrn všetkého, čo potrebujete vedieť o štvormiestnom elektrickom crossoveri Mullen FIVE RS pochádzajúceho z Kalifornie.
Ďalší supervýkonný elektromobil? Pre koho?
Z pohľadu čísel je Mullen FIVE RS ohromujúci. Americká spoločnosť Mullen Automotive sa netají ambíciou zaujať nemeckých zákazníkov v segmente, kde už dnes pôsobia značky ako Porsche, Audi, Mercedes alebo Tesla. Všetky však majú jednu spoločnú výhodu: dôveru (hoci o tej posledne menovanej si nie sme takí istí). Majú showroomy, servisné zázemie, stabilné predajné kanály a – čo je najdôležitejšie – skutočných zákazníkov. I keď ich zďaleka nie je veľa a všetci tradiční výrobcovia zápasia s problémom predať ľuďom výkonné elektromobily.
Mullen zatiaľ nemá nič z toho. Pravdepodobne ste o tejto spoločnosti doteraz ani nepočuli a v Nemecku to nebude iné. Vo svojej domovskej krajine predáva malé množstvo elektrických dodávok a nákladných vozidiel a FIVE RS je zatiaľ len výstavným kúskom, ktorý obieha autosalóny, recepcie a spoločenské podujatia. Výroba má prebiehať v Nemecku u externého partnera, homologácia je v procese. Európa má zlé skúsenosti s iným americkým startupom – opýtajte sa akú dôveru majú v americké značky majitelia Fisker Ocean.

Je toto auto skutočne to, čo dnes trh potrebuje?
Nie. V čase, keď európsky trh s elektromobilmi síce rastie, ale pomalšie ako predpokladali automobilky pred niekoľkými rokmi a aj prémiové značky ako BMW, Mercedes či Audi sa snažia znižovať ceny a ponúkať rozumnejšie konfigurácie, prichádza úplne neznáma firma s hypervýkonným strojom, ktorý bude pre bežného zákazníka prakticky nedostupný – a pre toho náročného nedôveryhodný.
Zaujímavé je aj to, že Mullen chce do EÚ vstúpiť najprv cez Nemecko, neskôr sa možno pozrie aj na ďalšie európske trhy, Spojené arabské emiráty a Južnú Afriku a až potom začne predávať vozidlo v USA. Je to ako keby pekáreň chcela predávať bagety Francúzom, ale zatiaľ nikdy nepiekla chlieb.
Halo car s obmedzeným dosahom
Ak je cieľom značky ukázať svoje technické možnosti a získať pozornosť investorov a médií, FIVE RS svoju úlohu plní. Vyzerá extravagantne a má parametre hodné hypercaru. Ale pokiaľ sa značka nedokáže presadiť aj v nižších segmentoch, kde sa odohráva skutočný biznis – v triede do 50 000 eur – zostane len exotom na okraji trhu. Zákazník, ktorý má štvrť milióna eur na elektromobil, sa dnes neuspokojí len s výkonom. Chce značku, zážitok, servis a dôveru. A zatiaľ nič z toho Mullen neprináša.
Mullen FIVE RS môže byť zaujímavým symbolom ambícií americkej startupovej scény, ale nemecký trh je tvrdý, kritický a značne konzervatívny. Presvedčiť ho o tom, že nová značka z Kalifornie vie postaviť nielen rýchle, ale aj reálne dôveryhodné auto, bude výzva. Zatiaľ je to skôr americký sen ako európska realita.
Nemecký trh je saturovaný prémiovými elektromobilmi s astronomickými výkonmi ako Porsche Taycan Turbo GT, Mercedes-AMG EQS, Audi RS e-tron GT a čoskoro sa k nim pridajú aj elektrické M-modely od BMW a nové tisíckoňové AMG-čka. Všetky tieto značky majú reputáciu aj servisnú sieť a predsa sa s predajom výkonných e-áut trápia. Napríklad Mercedes nedokáže poriadne predávať ani elektrické Géčko. V tomto kontexte je Mullen FIVE RS outsider s nulovou históriou, minimálnym povedomím a nulovou dôverou od bežného zákazníka. Ak to ale Mullen s medzinárodnou expanziou myslí vážne a nájde dostatok zdrojov na vybudovanie predajnej a servisnej infraštruktúry a neskôr uvedie na trh cenovo dostupnejšie vozidlá, FIVE RS svoju úlohu, ako na značku strhnúť pozornosť, do bodky splnil.