Domov SPRÁVY Elektromobilita 1100-koňový crossover je presne to, čo v Európe teraz potrebujeme

1100-koňový crossover je presne to, čo v Európe teraz potrebujeme

Mullen FIVE RS
Foto: Mullen

Na konci roka sa má v Nemecku objaviť nový hráč. Elektromobil, ktorý sľubuje výkony ako zo sveta Formuly 1.

1 100 koní, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za menej ako 2 sekundy, maximálka 322 km/h, pohon všetkých kolies, 100 kWh batéria, dvojstupňová prevodovka, 800 V architektúra, dojazd 480 km, cena okolo 265 000 €. To je v jednej vete súhrn všetkého, čo potrebujete vedieť o štvormiestnom elektrickom crossoveri Mullen FIVE RS pochádzajúceho z Kalifornie.

Ďalší supervýkonný elektromobil? Pre koho?

Z pohľadu čísel je Mullen FIVE RS ohromujúci. Americká spoločnosť Mullen Automotive sa netají ambíciou zaujať nemeckých zákazníkov v segmente, kde už dnes pôsobia značky ako Porsche, Audi, Mercedes alebo Tesla. Všetky však majú jednu spoločnú výhodu: dôveru (hoci o tej posledne menovanej si nie sme takí istí). Majú showroomy, servisné zázemie, stabilné predajné kanály a – čo je najdôležitejšie – skutočných zákazníkov. I keď ich zďaleka nie je veľa a všetci tradiční výrobcovia zápasia s problémom predať ľuďom výkonné elektromobily.

Mullen zatiaľ nemá nič z toho. Pravdepodobne ste o tejto spoločnosti doteraz ani nepočuli a v Nemecku to nebude iné. Vo svojej domovskej krajine predáva malé množstvo elektrických dodávok a nákladných vozidiel a FIVE RS je zatiaľ len výstavným kúskom, ktorý obieha autosalóny, recepcie a spoločenské podujatia. Výroba má prebiehať v Nemecku u externého partnera, homologácia je v procese. Európa má zlé skúsenosti s iným americkým startupom – opýtajte sa akú dôveru majú v americké značky majitelia Fisker Ocean.

Mullen FIVE RS
Foto: Mullen

Je toto auto skutočne to, čo dnes trh potrebuje?

Nie. V čase, keď európsky trh s elektromobilmi síce rastie, ale pomalšie ako predpokladali automobilky pred niekoľkými rokmi a aj prémiové značky ako BMW, Mercedes či Audi sa snažia znižovať ceny a ponúkať rozumnejšie konfigurácie, prichádza úplne neznáma firma s hypervýkonným strojom, ktorý bude pre bežného zákazníka prakticky nedostupný – a pre toho náročného nedôveryhodný.

Zaujímavé je aj to, že Mullen chce do EÚ vstúpiť najprv cez Nemecko, neskôr sa možno pozrie aj na ďalšie európske trhy, Spojené arabské emiráty a Južnú Afriku a až potom začne predávať vozidlo v USA. Je to ako keby pekáreň chcela predávať bagety Francúzom, ale zatiaľ nikdy nepiekla chlieb.

Halo car s obmedzeným dosahom

Ak je cieľom značky ukázať svoje technické možnosti a získať pozornosť investorov a médií, FIVE RS svoju úlohu plní. Vyzerá extravagantne a má parametre hodné hypercaru. Ale pokiaľ sa značka nedokáže presadiť aj v nižších segmentoch, kde sa odohráva skutočný biznis – v triede do 50 000 eur – zostane len exotom na okraji trhu. Zákazník, ktorý má štvrť milióna eur na elektromobil, sa dnes neuspokojí len s výkonom. Chce značku, zážitok, servis a dôveru. A zatiaľ nič z toho Mullen neprináša.

Mullen FIVE RS môže byť zaujímavým symbolom ambícií americkej startupovej scény, ale nemecký trh je tvrdý, kritický a značne konzervatívny. Presvedčiť ho o tom, že nová značka z Kalifornie vie postaviť nielen rýchle, ale aj reálne dôveryhodné auto, bude výzva. Zatiaľ je to skôr americký sen ako európska realita.

Nemecký trh je saturovaný prémiovými elektromobilmi s astronomickými výkonmi ako Porsche Taycan Turbo GT, Mercedes-AMG EQS, Audi RS e-tron GT a čoskoro sa k nim pridajú aj elektrické M-modely od BMW a nové tisíckoňové AMG-čka. Všetky tieto značky majú reputáciu aj servisnú sieť a predsa sa s predajom výkonných e-áut trápia. Napríklad Mercedes nedokáže poriadne predávať ani elektrické Géčko. V tomto kontexte je Mullen FIVE RS outsider s nulovou históriou, minimálnym povedomím a nulovou dôverou od bežného zákazníka. Ak to ale Mullen s medzinárodnou expanziou myslí vážne a nájde dostatok zdrojov na vybudovanie predajnej a servisnej infraštruktúry a neskôr uvedie na trh cenovo dostupnejšie vozidlá, FIVE RS svoju úlohu, ako na značku strhnúť pozornosť, do bodky splnil.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokBMW oznámilo, kde bude vyrábať iX5, iX6 a iX7
Nasledujúci článokEnduro, ktoré dáva zmysel. Vyváženosť je jeho stredným menom
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.