Domov SPRÁVY Elektromobilita Opel má prvú elektrickú štvorkolku, výkonom hrá celkom inú ligu

Opel má prvú elektrickú štvorkolku, výkonom hrá celkom inú ligu

Opel Grandland Electric 4WD
Foto: Opel

Po tom, čo sa Opel stal prvým nemeckým výrobcom, ktorý v roku 2024 ponúkol každý model s elektrickým pohonom, pokračuje v elektrifikácii aj v roku 2025. Značka so sídlom v Rüsselsheime teraz ukazuje prvé fotografie nového modelu Opel Grandland Electric AWD, teda prvého plne elektrického modelu s pohonom všetkých kolies.

Charakteristická maska značky Opel, 3D Vizor, je kombinovaná s osvetleným emblémom Opel Blitz, ktorý je výraznejší vďaka technológii Edge Light. Nové osvetlené logo dopĺňajú aj svetlomety Intelli-Lux HD s viac ako 50 000 jednotlivými prvkami. Vzadu je Grandland Electric AWD vybavený podsvietenou značkou “OPEL”. Názov vozidla sa už nezobrazuje chrómovaným písmom, ale je centrálne vyrazený na dverách batožinového priestoru. Tu sa však podobnosti končia. Aerodynamicky optimalizované vložky na prednom a zadnom nárazníku spolu s 20-palcovými dvojfarebnými aerodynamickými kolesami dodávajú najnovšiemu prírastku do rodiny Grandland ešte športovejší vzhľad a zároveň ešte viac znižujú odpor vzduchu. Variant Electric AWD je aerodynamicky najefektívnejší model Grandland so súčiniteľom odporu vzduchu (Cd) len 0,278.

Foto: Opel

„Naše špičkové SUV Grandland je míľnikom pre Opel. Míľnikom, ktorý sa ukazuje ako mimoriadne populárny od otvorenia knihy objednávok v októbri minulého roka. Zákazníci si už teraz môžu vybrať z elektrického pohonu, plug-in hybridu a hybridu so 48-voltovou technológiou. Teraz ponúkame ešte väčší výber s elektrickým pohonom Grandland Electric AWD, čím zabezpečujeme, že naši zákazníci si môžu vychutnať maximálnu efektivitu a bezpečnosť v rôznych poveternostných a cestných podmienkach v kombinácii s množstvom zábavy z jazdy,” uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Opel Florian Huettl.

Foto: Opel

Výkon nad 300 koní

Grandland Electric AWD sa dodáva s 73 kWh batériou, s ktorou podľa normy WLTP dokáže prejsť 501 km. Na nabitie z 20 na 80 % je potrebná len krátka zastávka trvajúca menej ako 30 minút. Nový systém pohonu všetkých kolies kombinuje štandardný elektromotor s pohonom predných kolies s výkonom 157 kW (213 k), ktorý je známy z modelu Grandland Electric, s prídavným elektromotorom s výkonom 82 kW (112 k) pre zadné kolesá. Vďaka tejto kombinácii sa vodiči môžu tešiť na celkový systémový výkon až 239 kW (325 k) a maximálny krútiaci moment 509 Nm.

Vodič má k dispozícii štyri jazdné režimy. V režime Normal sa kvôli optimalizácii účinnosti používa len predný elektromotor poháňajúci predné kolesá. V závislosti od požiadaviek vodiča sa zadný motor pripája automaticky. Pri silnom zrýchlení (kick-down) oba motory dodávajú svoj plný potenciál. V režime 4WD pracujú oba motory nepretržite, pričom krútiaci moment je rovnomerne rozložený medzi všetky štyri kolesá, čo poskytuje optimálnu priľnavosť, najmä na klzkom povrchu. Systémy ESP a kontroly trakcie prijímajú špecifické nastavenia na zlepšenie priľnavosti. K dispozícii je maximálny výkon a krútiaci moment.

V športovom režime opäť pracujú oba motory nepretržite, pričom krútiaci moment je rozdelený v pomere 60:40 medzi prednú a zadnú nápravu pre dynamický a efektívny výkon. K dispozícii je maximálny výkon a krútiaci moment. Riadenie a plynový pedál tiež využívajú špecifické nastavenie “Sport”, ktoré poskytuje zvýšenú odozvu. V režime Eco funguje iba predný elektromotor, maximálny výkon je obmedzený na 157 kW (213 k) a krútiaci moment na 343 Nm. Pri silnom zrýchlení (kick-down) sa zadný motor a kolesá automaticky zapnú a oba motory dodajú svoj plný výkon. Výkon klimatizácie a reakcia plynového pedálu majú tiež nastavenie Eco.

Foto: Opel

Tlmiče sa vedia prispôsobiť

A hoci novinka poskytuje pohon všetkých kolies bez lokálnych emisií, stále sa môže pochváliť vzrušujúcim zrýchlením. Vďaka dvom elektromotorom zrýchli Grandland Electric AWD z 0 na 100 km/h len za 6,1 sekundy. Okrem toho radosť z jazdy a komfort ešte viac zdôrazňujú tlmiče s technológiou frekvenčného selektívneho tlmenia. Táto technológia je súčasťou štandardnej výbavy a zahŕňa druhý hydraulický okruh v komore tlmiča na mechanické prispôsobenie tlmiacej sily vo vzťahu k frekvencii. V závislosti od situácie, podmienok povrchu vozovky a štýlu jazdy umožňuje rôzne charakteristiky tlmenia pre pohodlné kĺzanie pri vysokých frekvenciách – t. j. pri krátkych nárazoch, napríklad o dlažobné kocky alebo poklop šachty – ako aj pre športový, ambiciózny štýl jazdy s priamejším kontaktom s vozovkou pri nízkych frekvenciách. Grandland reaguje ešte bezprostrednejšie a priamejšie na akýkoľvek povel vodiča a, ako je pre Opel typické, zostáva stabilný pri brzdení, zatáčaní aj pri jazde vo vysokých rýchlostiach na diaľnici.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS Opel
Predchádzajúci článokHyundai IONIQ 6 N na ďalších foto, premiéra už 10. júla
Nasledujúci článokToyota pri elektromobiloch tápe, spojí sa so Xiaomi
Vo svete motorizmu sa pohybujem približne 20 rokov. Hlavnou náplňou je online priestor www.startstop.sk a printový magazín Stop. Okrem áut sa rád venujem mojim dvom deťom, rád sledujem hokej a futbal.