Čínsky automobilový trh zažíva najvýraznejší posun za poslednú dekádu. Predaje osobných vozidiel v krajine dosiahli za prvý polrok 10,89 milióna kusov, čo predstavuje medziročný rast o 10,7 percenta.
Tento nárast však nie je výsledkom silnejúceho dopytu po tradičných vozidlách so spaľovacím motorom, ale rekordného predaja áut novej generácie, ktoré sú známe pod pojmom “New Energy Vehicles” (NEV). Pod ne spadajú plne elektrické vozidla, elektromobily s predĺženým dojazdom (EREV) a plug-in hybridy. Čínsky trh s elektromobilmi sa tak dostal do bodu zlomu, keď predaj NEV vzrástol až o 33 percent na 5,46 milióna vozidiel, čím takmer úplne dorovnal predaje konvenčných automobilov. Tie naopak klesli o 5,2 percenta na 5,43 milióna kusov, informuje CarNewsChina.
V kategórii NEV dominovali batériové elektromobily, ktoré si medziročne polepšili o 37,6 percenta, pričom sa ich predalo viac ako 3,33 milióna. Plug-in hybridy rástli pomalším tempom, konkrétne o 26,5 percenta, s celkovým objemom 2,13 milióna predaných vozidiel. Tento posun sa prejavil aj na podiele týchto dvoch technológií, pričom batériové elektromobily získali 61-percentný podiel na trhu NEV, zatiaľ čo plug-in hybridy klesli na 39 percent. Čínsky trh s elektromobilmi tak zaznamenal ďalší míľnik, keď celkový podiel NEV na trhu osobných áut v krajine po prvýkrát prekročil hranicu 50 percent a dosiahol hodnotu 50,1 percenta.

Čínsky trh s elektromobilmi
Čínska dominancia v oblasti elektromobility sa už dávno neobmedzuje iba na domáci trh. V prvej polovici roka 2025 krajina prvýkrát vyviezla viac ako jeden milión vozidiel NEV. Export dosiahol 1,06 milióna kusov, čo predstavuje nárast o 74,3 percenta oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Vývoz sa najviac opieral o značky Tesla a BYD, pričom výraznejší rast zaznamenali plug-in hybridy, a to najmä z dôvodu regulačných výhod na zahraničných trhoch, najmä v Európe.
# | Model | Typ paliva | Predaje | Výrobca | Medziročná zmena (YoY) | Podiel na trhu |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Geely Xingyuan | BEV | 204 940 | Geely Auto | N/A | 1,9 % |
2 | BYD Seagull | BEV | 174 912 | BYD | +4,2 % | 1,6 % |
3 | Tesla Model Y | BEV | 171 491 | Tesla China | -17,5 % | 1,6 % |
4 | Wuling Hongguang Mini EV | BEV | 171 064 | SGMW (Wuling) | +105,4 % | 1,6 % |
5 | BYD Qin Plus EV | PHEV | 163 603 | BYD | -32,2 % | 1,5 % |
6 | Xiaomi SU7 | BEV | 155 692 | Xiaomi Auto | +419,0 % | 1,4 % |
7 | Geely Monjaro | ICE | 146 223 | Geely Auto | +61,3 % | 1,3 % |
8 | BYD Song Plus | PHEV | 137 324 | BYD | -23,0 % | 1,3 % |
9 | Volkswagen Lavida | ICE | 136 962 | SAIC-VW | -0,4 % | 1,2 % |
10 | Nissan Sylphy | ICE | 136 344 | Dongfeng Nissan | -15,5 % | 1,2 % |
11 | BYD Qin L DM-i | PHEV | 134 950 | BYD | +635,3 % | 1,2 % |
12 | Volkswagen Sagitar | ICE | 119 317 | FAW-Volkswagen | +8,4 % | 1,1 % |
13 | Volkswagen Passat | ICE | 115 162 | SAIC-VW | +11,8 % | 1,0 % |
14 | Changan CS75 Plus | ICE | 100 188 | Changan | -5,8 % | 0,9 % |
15 | BYD Song Pro DM-i | PHEV | 100 140 | BYD | -17,0 % | 0,9 % |
16 | Toyota Camry | ICE | 98 126 | GAC-Toyota | +62,3 % | 0,9 % |
17 | Volkswagen Magotan* | ICE | 97 418 | FAW-Volkswagen | +27,8 % | 0,9 % |
18 | Toyota RAV4 | ICE | 97 159 | FAW Toyota | +23,2 % | 0,9 % |
19 | Li Auto L6 | EREV | 96 354 | Li Auto | +145,7 % | 0,9 % |
20 | BYD Seal 06 | PHEV | 95 812 | BYD | +1149,3 % | 0,9 % |
Zdroj: Redakcia na základe CarNewsChina
Rast v sektore batérií
Súčasne rástol aj sektor batérií, ktorý zaznamenal inštaláciu 299,7 GWh kapacity do vozidiel na čínskom trhu. Tento údaj predstavuje medziročné zvýšenie o 47,3 percenta. Najväčší podiel si pripísali lítium-železo-fosfátové batérie, ktorých využitie vzrástlo o viac ako 73 percent a aktuálne tvoria 81,4 percenta trhu. Batérie typu NMC naopak stratili dynamiku a ich inštalácie klesli o 10,9 percenta. Dopyt po NMC batériách sa udržuje iba v prémiovom segmente, no aj tam čelí konkurencii efektívnejších a cenovo výhodnejších LFP riešení.
Výroba batérií v Číne dosiahla v prvých šiestich mesiacoch 697,3 GWh, čo je rast o 62,2 percenta. Export predstavoval 81,2 GWh, pričom dominantný podiel smeroval do segmentu elektromobilov. Zároveň sa výrazne zvýšil aj vývoz batérií pre energetické úložiská, ktorý vzrástol o viac ako 230 percent.

Geely prekvapuje, Tesla zostáva medzi lídrami
Za prekvapenie prvého polroka môžeme označiť prvenstvo kompaktného modelu Geely Xingyuan, ktorý sa stal najpredávanejším elektromobilom v krajine len pár mesiacov po uvedení na trh. Nasleduje model Seagull od BYD a tradične silná Tesla Model Y. Medzi desiatimi najpredávanejšími modelmi sa nachádzajú takmer výhradne elektromobily, pričom najpredávanejšie spaľovacie auto skončilo až na siedmom mieste.
K 30. júnu 2025 jazdilo po čínskych cestách 359 miliónov vozidiel. Z toho 36,9 milióna predstavovali NEV, čo je 10,3 percenta celkového vozového parku. Väčšinu z nich, konkrétne 69,2 percenta, tvorili batériové elektromobily. Aj keď ide o mierny pokles oproti predchádzajúcemu obdobiu, ide o zásadný bod zlomu, keďže trh s elektromobilmi už nepredstavuje alternatívu, ale stáva sa hlavným prúdom čínskej mobility.

Čierna škvrna na oficiálnych štatistikách
Koncom júna však svetové médiá na čele s agentúrou Reuters informovali o podozreniach, že čínske automobilky podvádzajú pri exporte automobilov. K podvodnému konaniu má dochádzať tak, že čínske automobilky na zahraničné trhy vyvážajú vozidlá, ktoré deklarujú ako jazdené, no v skutočnosti ide o nové kusy, keďže majú nulový kilometrový nájazd.
Niektoré čínske automobilky týmto spôsobom fiktívne predajú množstvo vozidiel nejakej zahraničnej spoločnosti, ktorá ich oficiálne prihlási a sú im pridelené evidenčné čísla. Neskôr sú tieto vozidlá ponúkané na predaj ako jazdené, hoci fakticky neopustili areál fabriky a nenajazdili ani kilometer. Následne sú tieto autá vyvezené mimo Čínu ako jazdené. Automobilky takto nafukujú domáce predaje a obchádzajú sériu pravidiel na zahraničných trhoch, čím na seba viažu neprimerané výhody. Čínske ministerstvo obchodu na margo týchto zistení zvolalo neoficiálne stretnutie s predstaviteľmi najväčších miestnych automobiliek vrátane spoločností BYD, Dongfeng a Chery, pretože táto prax znižuje reputáciu čínskych automobiliek v zahraničí.