Domov SPRÁVY Elektromobilita Štyri najpredávanejšie modely v Číne sú plne elektrické

Štyri najpredávanejšie modely v Číne sú plne elektrické

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Čínsky automobilový trh zažíva najvýraznejší posun za poslednú dekádu. Predaje osobných vozidiel v krajine dosiahli za prvý polrok 10,89 milióna kusov, čo predstavuje medziročný rast o 10,7 percenta.

Tento nárast však nie je výsledkom silnejúceho dopytu po tradičných vozidlách so spaľovacím motorom, ale rekordného predaja áut novej generácie, ktoré sú známe pod pojmom “New Energy Vehicles” (NEV). Pod ne spadajú plne elektrické vozidla, elektromobily s predĺženým dojazdom (EREV) a plug-in hybridy. Čínsky trh s elektromobilmi sa tak dostal do bodu zlomu, keď predaj NEV vzrástol až o 33 percent na 5,46 milióna vozidiel, čím takmer úplne dorovnal predaje konvenčných automobilov. Tie naopak klesli o 5,2 percenta na 5,43 milióna kusov, informuje CarNewsChina.

V kategórii NEV dominovali batériové elektromobily, ktoré si medziročne polepšili o 37,6 percenta, pričom sa ich predalo viac ako 3,33 milióna. Plug-in hybridy rástli pomalším tempom, konkrétne o 26,5 percenta, s celkovým objemom 2,13 milióna predaných vozidiel. Tento posun sa prejavil aj na podiele týchto dvoch technológií, pričom batériové elektromobily získali 61-percentný podiel na trhu NEV, zatiaľ čo plug-in hybridy klesli na 39 percent. Čínsky trh s elektromobilmi tak zaznamenal ďalší míľnik, keď celkový podiel NEV na trhu osobných áut v krajine po prvýkrát prekročil hranicu 50 percent a dosiahol hodnotu 50,1 percenta.

Voyah Free+
Foto: Voyah

Čínsky trh s elektromobilmi

Čínska dominancia v oblasti elektromobility sa už dávno neobmedzuje iba na domáci trh. V prvej polovici roka 2025 krajina prvýkrát vyviezla viac ako jeden milión vozidiel NEV. Export dosiahol 1,06 milióna kusov, čo predstavuje nárast o 74,3 percenta oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Vývoz sa najviac opieral o značky Tesla a BYD, pričom výraznejší rast zaznamenali plug-in hybridy, a to najmä z dôvodu regulačných výhod na zahraničných trhoch, najmä v Európe.

# Model Typ paliva Predaje Výrobca Medziročná zmena (YoY) Podiel na trhu
1 Geely Xingyuan BEV 204 940 Geely Auto N/A 1,9 %
2 BYD Seagull BEV 174 912 BYD +4,2 % 1,6 %
3 Tesla Model Y BEV 171 491 Tesla China -17,5 % 1,6 %
4 Wuling Hongguang Mini EV BEV 171 064 SGMW (Wuling) +105,4 % 1,6 %
5 BYD Qin Plus EV PHEV 163 603 BYD -32,2 % 1,5 %
6 Xiaomi SU7 BEV 155 692 Xiaomi Auto +419,0 % 1,4 %
7 Geely Monjaro ICE 146 223 Geely Auto +61,3 % 1,3 %
8 BYD Song Plus PHEV 137 324 BYD -23,0 % 1,3 %
9 Volkswagen Lavida ICE 136 962 SAIC-VW -0,4 % 1,2 %
10 Nissan Sylphy ICE 136 344 Dongfeng Nissan -15,5 % 1,2 %
11 BYD Qin L DM-i PHEV 134 950 BYD +635,3 % 1,2 %
12 Volkswagen Sagitar ICE 119 317 FAW-Volkswagen +8,4 % 1,1 %
13 Volkswagen Passat ICE 115 162 SAIC-VW +11,8 % 1,0 %
14 Changan CS75 Plus ICE 100 188 Changan -5,8 % 0,9 %
15 BYD Song Pro DM-i PHEV 100 140 BYD -17,0 % 0,9 %
16 Toyota Camry ICE 98 126 GAC-Toyota +62,3 % 0,9 %
17 Volkswagen Magotan* ICE 97 418 FAW-Volkswagen +27,8 % 0,9 %
18 Toyota RAV4 ICE 97 159 FAW Toyota +23,2 % 0,9 %
19 Li Auto L6 EREV 96 354 Li Auto +145,7 % 0,9 %
20 BYD Seal 06 PHEV 95 812 BYD +1149,3 % 0,9 %

Zdroj: Redakcia na základe CarNewsChina

Rast v sektore batérií

Súčasne rástol aj sektor batérií, ktorý zaznamenal inštaláciu 299,7 GWh kapacity do vozidiel na čínskom trhu. Tento údaj predstavuje medziročné zvýšenie o 47,3 percenta. Najväčší podiel si pripísali lítium-železo-fosfátové batérie, ktorých využitie vzrástlo o viac ako 73 percent a aktuálne tvoria 81,4 percenta trhu. Batérie typu NMC naopak stratili dynamiku a ich inštalácie klesli o 10,9 percenta. Dopyt po NMC batériách sa udržuje iba v prémiovom segmente, no aj tam čelí konkurencii efektívnejších a cenovo výhodnejších LFP riešení.

Výroba batérií v Číne dosiahla v prvých šiestich mesiacoch 697,3 GWh, čo je rast o 62,2 percenta. Export predstavoval 81,2 GWh, pričom dominantný podiel smeroval do segmentu elektromobilov. Zároveň sa výrazne zvýšil aj vývoz batérií pre energetické úložiská, ktorý vzrástol o viac ako 230 percent.

BYD Sealion 7
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Geely prekvapuje, Tesla zostáva medzi lídrami

Za prekvapenie prvého polroka môžeme označiť prvenstvo kompaktného modelu Geely Xingyuan, ktorý sa stal najpredávanejším elektromobilom v krajine len pár mesiacov po uvedení na trh. Nasleduje model Seagull od BYD a tradične silná Tesla Model Y. Medzi desiatimi najpredávanejšími modelmi sa nachádzajú takmer výhradne elektromobily, pričom najpredávanejšie spaľovacie auto skončilo až na siedmom mieste.

K 30. júnu 2025 jazdilo po čínskych cestách 359 miliónov vozidiel. Z toho 36,9 milióna predstavovali NEV, čo je 10,3 percenta celkového vozového parku. Väčšinu z nich, konkrétne 69,2 percenta, tvorili batériové elektromobily. Aj keď ide o mierny pokles oproti predchádzajúcemu obdobiu, ide o zásadný bod zlomu, keďže trh s elektromobilmi už nepredstavuje alternatívu, ale stáva sa hlavným prúdom čínskej mobility.

Foto: Tesla

Čierna škvrna na oficiálnych štatistikách

Koncom júna však svetové médiá na čele s agentúrou Reuters informovali o podozreniach, že čínske automobilky podvádzajú pri exporte automobilov. K podvodnému konaniu má dochádzať tak, že čínske automobilky na zahraničné trhy vyvážajú vozidlá, ktoré deklarujú ako jazdené, no v skutočnosti ide o nové kusy, keďže majú nulový kilometrový nájazd.

Niektoré čínske automobilky týmto spôsobom fiktívne predajú množstvo vozidiel nejakej zahraničnej spoločnosti, ktorá ich oficiálne prihlási a sú im pridelené evidenčné čísla. Neskôr sú tieto vozidlá ponúkané na predaj ako jazdené, hoci fakticky neopustili areál fabriky a nenajazdili ani kilometer. Následne sú tieto autá vyvezené mimo Čínu ako jazdené. Automobilky takto nafukujú domáce predaje a obchádzajú sériu pravidiel na zahraničných trhoch, čím na seba viažu neprimerané výhody. Čínske ministerstvo obchodu na margo týchto zistení zvolalo neoficiálne stretnutie s predstaviteľmi najväčších miestnych automobiliek vrátane spoločností BYD, Dongfeng a Chery, pretože táto prax znižuje reputáciu čínskych automobiliek v zahraničí.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!