Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) informuje, že k 30. júnu 2025 jazdilo po slovenských cestách 20 265 plne elektrických batériových vozidiel všetkých kategórií. Pri osobných autách eviduje asociácia za prvý polrok 2025 spolu 4 543 novoregistrovaných vozidiel, čo predstavuje nárast o viac ako 86 % oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Rozmach elektromobility je dobre viditeľný už aj v úžitkovej doprave. Najčastejšie registrovanými elektromobilmi medzi novými vozidlami boli v druhom kvartáli Škoda Elroq, Tesla Model Y a Škoda Enyaq.
Najsilnejším segmentom ostávajú osobné vozidlá kategórie M1, kde za prvých šesť mesiacov tohto roka pribudlo na cestách celkovo 2 008 nových elektromobilov. K výrazne lepším výsledkom dospelo Slovensko vďaka tomu, že väčšinu novoregistrovaných elektromobilov tvoria jazdené vozidlá dovezené zo zahraničia. Individuálne dovezených a zaregistrovaných bolo 2 535 osobných vozidiel s čisto elektrickým pohonom. „Viac ako polovica elektrických áut, ktoré pribudli na slovenských cestách v prvej polovici roka, neboli zakúpené na Slovensku. Je to dôkaz o rastúcej popularite elektromobility a zmenách v preferenciách vodičov, ktorí si ale musia hľadať spôsoby, ako získať dostupný elektromobil napriek chýbajúcej podpore zo strany štátu,“ hodnotí podrobnejšie výsledky trhu analytik SEVA Martin Jelenek a dodáva: „Zdá sa tiež, že vzniká solídny sekundárny trh a obavy vodičov o batérie či spoľahlivosť elektromobilov sa už podarilo aspoň čiastočne rozptýliť. Tešíme sa, že sme svojim dielom k tomu prispeli aj aktivitami SEVA v oblasti evanjelizácie a popularizácie bezemisnej dopravy.“
Na dynamike postupne naberá aj segment elektrických úžitkových vozidiel. Iba v priebehu druhého kvartálu pribudlo 170 elektrických dodávok a konečne už aj väčšie nákladné vozidlá – 6 v kategórii N2 (do 12 ton) a 3 aj v kategórii N3 (nad 12 ton). Ide o prvý signál, že bezemisná doprava sa presadzuje už aj vo firemných flotilách a logistike.

Elektrifikácia dopravy beží na plné obrátky, čo potvrdzujú aj štatistiky osobných vozidiel, ktoré elektrický pohon využívajú v hybridných modeloch. Ak by sme k údajom o čisto batériových elektrických vozidlách pripočítali aj 2 961 zaregistrovaných plug-in hybridov, dospeli by sme k podielu 10 % elektrifikovaných osobných vozidiel (M1) na celkových nových registráciách na Slovensku v prvom polroku 2025.
Slovenskému trhu dominujú Škoda a Tesla
Medzi osobnými elektromobilmi, ktoré sa predali a registrovali na Slovensku, dominovala v prvej polovici roka 2025 Škoda Elroq, nasledovaná modelmi Tesla Model Y a Škoda Enyaq. V rebríčku najpredávanejších elektromobilov bez rozdielu veku a pôvodu (individuálny dovoz nových alebo jazdených vozidiel) je na čele Tesla Model 3. „Vidíme, že slovenský trh sa elektrifikuje aj cez dostupné jazdené vozidlá, ale tiež vďaka prístupu niektorých automobiliek, ktoré cielene uvádzajú modely s dostupnejšími cenovkami,“ hodnotí Patrik Križanský a predpovedá ďalší nárast predajov v súvislosti so vstupom značky BYD na slovenský trh, ktorý však pozorne sledujú aj ďalší silní hráči.

Na všetkých hlavných trhoch vidieť rastúcu popularitu domácich značiek. V Európe dominoval predajom podľa analýzy PwC Renault 5 a v prvej desiatke je až 6 modelov koncernu Volkswagen (vrátane dvojnásobného zastúpenia značky Škoda), 2 modely Stellantis a po jednom BMW a Tesla. Slovensko má zastúpenie v tomto rebríčku vďaka Citroenu ë-C3, ktorý sa vyrába v Trnave. S takmer 16-tisíc predanými kusmi obsadil šiestu priečku, tesne pred podobne úspešnou Škodou Enyaq.
V Číne sa naopak do prvej desiatky nedostal jediný európsky model a iba dve americké Tesly, ktoré sú však rovnako vyrábané v Číne. Prepad predajov európskych značiek na tomto trhu teda pokračuje. V USA ostáva lídrom Tesla Model Y, za ním Model 3 a Chevrolet Equinox, pričom v prvej desiatke sú aj dva modely Ford a ďalší Chevrolet. Tieto dáta potvrdzujú trend, že elektromobilita sa čoraz viac stáva doménou domácich výrobcov, ktorí sa tešia aj podpore štátnych politík.