Domov SPRÁVY Elektromobilita Ford pripravuje revolučný elektrický pickup. Má byť lacnejší než väčšina spaľovacích áut

Ford pripravuje revolučný elektrický pickup. Má byť lacnejší než väčšina spaľovacích áut

Zdroj: Ford

Americká automobilka Ford oznámila zásadný posun vo svojej stratégii v oblasti elektromobility.

Na slávnostnom podujatí v závode Louisville Assembly Plant v Kentucky predstavila novú univerzálnu elektrickú platformu Ford Universal EV, ktorá umožní výrobu cenovo dostupných elektromobilov. Prvým modelom na jej základe bude stredne veľký elektrický pickup s cenovkou od 30-tisíc dolárov (približne 27-tisíc eur). Výroba sa začne v roku 2027 a vozidlo má byť dostupné aj na exportných trhoch, píše portál CarAndDriver.

Aj keď Ford hovorí o „mid-size“ segmente, novinka má mať veľkosť porovnateľnú s modelom Maverick. Vďaka elektrickej architektúre však ponúkne viac priestoru pre posádku než Toyota RAV4, a to bez započítania úložných možností v batožinovom priestore a prednom kufri (frunku).

Zdroj: Ford

Výkonovo má byť pickup porovnateľný s Mustangom EcoBoost, čo znamená, že zrýchlenie z 0 na 100 km/h by mohlo trvať okolo 4,5 sekundy. Platforma bude využívať 400-voltovú elektrickú architektúru, čo síce znamená pomalšie nabíjanie než pri 800-voltových systémoch, no podľa Fordu ide o ideálne riešenie pre cieľovú skupinu zákazníkov a nízku výrobnú cenu.

Dôraz na jednoduchosť a nízke náklady

Ford tvrdí, že nová platforma má o 20 % menej dielov a o 25 % menej spojovacích prvkov než bežné vozidlá. Kľúčovým prvkom je nový káblový zväzok, ktorý je o 1,2 kilometra kratší a o 10 kilogramov ľahší než ten v Mustangu Mach-E.

Zdroj: Ford

Použité budú lithium-iron-phosphate (LFP) batérie, ktoré sú lacnejšie, odolnejšie a kompaktnejšie než lítium-iónové články. Batériový modul zároveň poslúži ako nosný prvok podlahy vozidla. Výroba prebehne v modernizovanom závode v Louisville, pričom batérie dodá nový Ford BlueOval Battery Park v Michigane.

Nový spôsob výroby. „Montážny strom“ namiesto linky

Ford zavádza aj prelomový výrobný systém, ktorý nahradí tradičnú montážnu linku tzv. montážnym stromom. Tri veľké podzostavy (predná časť, zadná časť a batériový modul) sa budú vyrábať paralelne a až následne spoja do hotového vozidla. Tento proces má zrýchliť výrobu o 15 %, znížiť počet pracovísk o 40 % a zvýšiť efektivitu montáže.

Kľúčovú úlohu zohrávajú veľké hliníkové odliatky pre prednú a zadnú časť vozidla, ktoré sa k batériovému modulu pripevnia v záverečnej fáze montáže. Tento prístup už používajú Tesla aj viacerí čínski výrobcovia, no pre Ford ide o novinku.

Investícia miliárd a tvrdá konkurencia z Číny

Celková investícia do projektu dosiahne 5 miliárd dolárov, pričom samotný závod v Kentucky prejde modernizáciou v hodnote 2 miliárd. Po prestavbe tu bude pracovať 2 200 ľudí, teda zhruba o 600 menej než dnes, no Ford tvrdí, že neplánuje priame prepúšťanie a zamestnancom ponúkne presun alebo dobrovoľný odchod, píše portál NPR.

The Universal Vehicle I Ford Electric Vehicles

Ford čelí silnej konkurencii čínskych automobiliek ako BYD, ktoré dokážu vyrábať elektromobily lacnejšie a vo veľkých objemoch. CEO Jim Farley priznal, že s ich nákladmi na batérie sa nedá súperiť priamo, a preto Ford stavil na inováciu a nižšiu hmotnosť, aby nové vozidlá potrebovali menšie a lacnejšie akumulátory.

Riziko aj potenciál

Oznámenie prichádza v čase, keď americký trh s elektromobilmi čelí ochladeniu a administratíva prezidenta Trumpa obmedzuje podporu pre zelené technológie. Napriek tomu Ford vidí v lacnom elektrickom pickupe šancu osloviť masy zákazníkov, ktorí doteraz od elektromobilov odrádzala vysoká cena.

Farley nový model označil za „Model T moment“, čo je v podstate odkaz na revolučný automobil, ktorý pred viac než sto rokmi spravil z áut masovú záležitosť. Či sa Fordu podarí zopakovať tento úspech v ére elektromobility, ukážu až najbližšie roky.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!