Americká automobilka Ford oznámila zásadný posun vo svojej stratégii v oblasti elektromobility.
Na slávnostnom podujatí v závode Louisville Assembly Plant v Kentucky predstavila novú univerzálnu elektrickú platformu Ford Universal EV, ktorá umožní výrobu cenovo dostupných elektromobilov. Prvým modelom na jej základe bude stredne veľký elektrický pickup s cenovkou od 30-tisíc dolárov (približne 27-tisíc eur). Výroba sa začne v roku 2027 a vozidlo má byť dostupné aj na exportných trhoch, píše portál CarAndDriver.
Aj keď Ford hovorí o „mid-size“ segmente, novinka má mať veľkosť porovnateľnú s modelom Maverick. Vďaka elektrickej architektúre však ponúkne viac priestoru pre posádku než Toyota RAV4, a to bez započítania úložných možností v batožinovom priestore a prednom kufri (frunku).

Výkonovo má byť pickup porovnateľný s Mustangom EcoBoost, čo znamená, že zrýchlenie z 0 na 100 km/h by mohlo trvať okolo 4,5 sekundy. Platforma bude využívať 400-voltovú elektrickú architektúru, čo síce znamená pomalšie nabíjanie než pri 800-voltových systémoch, no podľa Fordu ide o ideálne riešenie pre cieľovú skupinu zákazníkov a nízku výrobnú cenu.
Dôraz na jednoduchosť a nízke náklady
Ford tvrdí, že nová platforma má o 20 % menej dielov a o 25 % menej spojovacích prvkov než bežné vozidlá. Kľúčovým prvkom je nový káblový zväzok, ktorý je o 1,2 kilometra kratší a o 10 kilogramov ľahší než ten v Mustangu Mach-E.

Použité budú lithium-iron-phosphate (LFP) batérie, ktoré sú lacnejšie, odolnejšie a kompaktnejšie než lítium-iónové články. Batériový modul zároveň poslúži ako nosný prvok podlahy vozidla. Výroba prebehne v modernizovanom závode v Louisville, pričom batérie dodá nový Ford BlueOval Battery Park v Michigane.
Nový spôsob výroby. „Montážny strom“ namiesto linky
Ford zavádza aj prelomový výrobný systém, ktorý nahradí tradičnú montážnu linku tzv. montážnym stromom. Tri veľké podzostavy (predná časť, zadná časť a batériový modul) sa budú vyrábať paralelne a až následne spoja do hotového vozidla. Tento proces má zrýchliť výrobu o 15 %, znížiť počet pracovísk o 40 % a zvýšiť efektivitu montáže.
Kľúčovú úlohu zohrávajú veľké hliníkové odliatky pre prednú a zadnú časť vozidla, ktoré sa k batériovému modulu pripevnia v záverečnej fáze montáže. Tento prístup už používajú Tesla aj viacerí čínski výrobcovia, no pre Ford ide o novinku.
Investícia miliárd a tvrdá konkurencia z Číny
Celková investícia do projektu dosiahne 5 miliárd dolárov, pričom samotný závod v Kentucky prejde modernizáciou v hodnote 2 miliárd. Po prestavbe tu bude pracovať 2 200 ľudí, teda zhruba o 600 menej než dnes, no Ford tvrdí, že neplánuje priame prepúšťanie a zamestnancom ponúkne presun alebo dobrovoľný odchod, píše portál NPR.
Ford čelí silnej konkurencii čínskych automobiliek ako BYD, ktoré dokážu vyrábať elektromobily lacnejšie a vo veľkých objemoch. CEO Jim Farley priznal, že s ich nákladmi na batérie sa nedá súperiť priamo, a preto Ford stavil na inováciu a nižšiu hmotnosť, aby nové vozidlá potrebovali menšie a lacnejšie akumulátory.
Riziko aj potenciál
Oznámenie prichádza v čase, keď americký trh s elektromobilmi čelí ochladeniu a administratíva prezidenta Trumpa obmedzuje podporu pre zelené technológie. Napriek tomu Ford vidí v lacnom elektrickom pickupe šancu osloviť masy zákazníkov, ktorí doteraz od elektromobilov odrádzala vysoká cena.
Farley nový model označil za „Model T moment“, čo je v podstate odkaz na revolučný automobil, ktorý pred viac než sto rokmi spravil z áut masovú záležitosť. Či sa Fordu podarí zopakovať tento úspech v ére elektromobility, ukážu až najbližšie roky.