Zástupcovia automobilového priemyslu si doslova vydupali stretnutie s predsedníčkou Komisie Ursulou von der Leyenovou. Jedným zo záverov včerajšieho stretnutia je, že Európska únia bude s výrobcami automobilov spolupracovať na schéme pomoci pri vývoji lacnejších modelov.
Nová iniciatíva s názvom Malé dostupné autá má znížiť ceny elektromobilov a sprístupniť ich väčšiemu počtu kupujúcich. Európska iniciatíva toho, čo v Japonsku znamená segment vozidiel známy ako kei cars, prichádza len niekoľko dní po tom čo šéf koncernu Stellantis Jean-Philippe Imparato predložil sériu požiadaviek od výrobcov automobilov, aby EÚ zmiernila predpisy týkajúce sa menších áut s cieľom ziskovo vyvíjať a vyrábať elektromobil za cenu okolo 15 000 eur s dojazdom približne 110 kilometrov. „Milióny Európanov si chcú kúpiť cenovo dostupné európske autá, takže by sme mali investovať aj do malých cenovo dostupných vozidiel, a to ako pre európsky trh, tak aj pre uspokojenie prudko rastúceho globálneho dopytu,“ povedala Leyenová.
Dodala tiež, že Európa potrebuje efektívne a ľahké bezemisné autá, ktoré sú cenovo dostupné a budú vyrobené v Európe v rámci domáceho dodávateľského reťazca. „Nemôžeme dovoliť Číne a iným, aby dobyli náš trh. Budúcnosť automobilov a autá budúcnosti sa musia vyrábať v Európe.“ Koncern Stellantis túto iniciatívu víta. „Cenovo dostupné malé autá znamenajú čistejší vzduch, bezpečnejšie cesty, zvýšenú priemyselnú výrobu a rýchlejšiu dekarbonizáciu,“ uvádza sa v jeho vyhlásení.

Konečne tá správna cesta?
Boom elektromobilov začal približne pred 7 rokmi. V súčasnosti je oveľa viac nových automobilov na batérie ako so spaľovacím motorom. Veľa výrobcov má elektrifikované takmer celé portfólio modelov. Väčšina výrobcov však začala vyvíjať drahé a luxusné elektrické autá, ktoré sa mali vyrovnať vozidlám so spaľovacím motorom, lenže táto technológia bude dostupná zrejme až koncom dekády (polovodičové batérie s dlhým dojazdom a rýchlym nabíjaním). Trh cenovo dostupných elektrických áut sa začal tvoriť až koncom roka 2023. Elektrických áut za menej ako 20-tisíc eur je minimum. Motoristi s takýmto rozpočtom sa musia obrátiť na sekundárny trh, ktorému stále dominujú spaľovacie autá.
Európska únia výrobcov vozidiel nepomohla ani prísnymi emisnými normami alebo nariadeniami na povinné bezpečnostné vybavenie, ktoré výrazne predražuje nové autá. Áut za menej ako 15-tisíc eur je čoraz menej, pretože výroba takýchto áut sa automobilovým spoločnostiam z dôvodu nízkych marží neoplatí. Predstavitelia automobilového priemyslu sa preto obrátili na Leyenovú, aby podporila vytvorenie celkom nového segmentu vozidiel inšpirovaného japonskou triedou kei cars, ktorá bude oslobodená od určitých predpisov.
Už v decembri by mali predstavitelia automobilového priemyslu rokovať so zástupcami Európskej komisie o prehodnotení zákazu spaľovacích motorov v nových autách od roku 2035. Časť výrobcov považuje tieto kroky za neuskutočniteľné. Naopak, niektoré značky ako Volvo, Polestar alebo Kia tvrdia, že upustenie od týchto ambicióznych cieľov by nebolo pre automobilový priemysel v Európe dobré.