Zatiaľ čo Európska komisia sa zaviazala ukončiť predaj nových spaľovacích áut presne o desať rokov, protestujúci zvyšujú svoj tón nesúhlasu. Výrobcovia a teraz aj členské štáty EÚ zaujímajú stanovisko v prospech odkladu. Francúzsko je teraz jedným z tých, ktorí sa chcú podľa magazínu Automobile Propre vrátiť späť.
Francúzsko sa pripája k táboru tých, ktorí považujú termín zákazu predaja nových spaľovacích áut v Európskej únii do roku 2035 za neudržateľný. V správe, ktorú 15. októbra prijal senátny výbor pre hospodárske záležitosti, niekoľko poslancov odsúdilo “plánovaný krach” vo francúzskom automobilovom priemysle, ak Brusel neprehodnotí svoj harmonogram. Podľa spravodajcov zostáva domáca výroba o 40 % nižšia ako v roku 2019, zatiaľ čo predaj osobných automobilov klesol približne o 20 %. Priemerná cena nového auta sa zároveň od roku 2020 do roku 2024 zvýšila o 24 %. Senátori opisujú sektor ako “oslabený dvoma desaťročiami premiestňovania” a teraz ohrozený elektrickou transformáciou “vykonanou na nútenom pochode“.

Otázka závislosti
Podľa nich by cieľ do roku 2035 postavil európskych výrobcov “do zveráka medzi kolosálnymi investíciami a zmenšujúcim sa trhom“. Ten istý prejav predniesol pred niekoľkými dňami nemecký kancelár. Senátori sa domnievajú, že okrem ekonomiky je tu aj otázka európskej suverenity. Európa stále dováža 80 % svojich batérií z Ázie, čo zaťažuje jej technologickú nezávislosť. Ešte znepokojujúcejšie je, že zhromažďovanie a spracúvanie údajov o pripojených vozidlách mimoeurópskymi spoločnosťami predstavuje bezpečnostný problém. Senátori pripomínajú, že kolaps dodávateľov automobilového priemyslu by oslabilo aj obrannú priemyselnú základňu. Čína zaujíma ústredné miesto v tejto diskusii. V roku 2023 predstavovali ich autá takmer dve tretiny svetovej výroby elektrických vozidiel. Tvárou v tvár tejto nespravodlivej hospodárskej súťaži poslanci požadujú zavedenie nových ciel na čínske elektromobily, ako aj pre ich vozidlá “lokálneho obsahu” (čínske autá vyrábané v Európe) predávané v Európe vo výške najmenej 80 %.

Odložiť zákaz, no zrýchliť prechod
Volení zástupcovia žiadajú o úpravu tempa. Odporúčajú odložiť zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi a presadiť používanie biopalív a syntetických palív. Zároveň žiadajú povinnú diagnostiku batérií, aby upokojili kupujúcich. Nakoniec vyzývajú na výrobu malých, cenovo dostupných elektrických vozidiel s cieľom oživiť masový trh bez prehlbovania nerovností. Spojením sa s pozíciami, ktoré obhajuje Berlín, chce Paríž zvážiť redefiníciu pragmatickejšej európskej priemyselnej stratégie. Sú presvedčení, že bez úpravy pravidiel zelenej dohody hrozí Francúzsku strata jedného zo svojich priemyselných pilierov. Do roku 2035 zostáva desať rokov a diskusia o konci tepelnej energie sa ani zďaleka neskončila.