Mediálne sledované nehody elektrického sedanu Xiaomi SU7 opäť zamerali pozornosť na bezpečnosť dverí vozidiel. Čínske ministerstvo priemyslu a informačných technológií spustilo verejnú konzultáciu o návrhu národných noriem, ktoré vyžadujú, aby dvere zostali mechanicky ovládateľné či už po kolíziách alebo alebo po incidentoch s batériami elektromobilov. Návrhy sú otvorené na pripomienkovanie a predstavujú ďalší krok v aktualizácii povinných bezpečnostných predpisov o vozidlách v Číne.
Konzultácia nadväzuje na skorší regulačný krok, keď boli prvýkrát zverejnené návrhy bezpečnostných požiadaviek na kľučky dverí vozidiel na verejné pripomienky. Tento návrh načrtol rámec pre mechanické otváranie dverí počas núdzových situácií. Novo zverejnené dokumenty teraz poskytujú formálny návrh na schválenie, vrátane podrobných technických požiadaviek a testovacích metód, čo naznačuje ďalší pokrok v realizácii. Podľa ministerstva návrh normy s názvom Technické požiadavky na bezpečnosť kľučiek v automobiloch vyžaduje, aby každé bočné dvere, okrem krytov zadných dverí, boli vybavené mechanicky uvoľnenou vonkajšou kľučkou. Dizajn musí umožniť záchranárom otvoriť dvere bez náradia. Vozidlá s elektronicky riadeným alebo automaticky aktivovaným systémom zamykania dverí musia stále umožňovať mechanické uvoľnenie aj vtedy, keď je uzamykací systém počas takýchto situácií stále zapnutý.

Rýchle vyslobodenie posádky
Návrh špecifikuje, že vonkajšie kľučky musia byť umiestnené v definovaných prístupných priestoroch na dverách alebo susednom ráme, v závislosti od typu otvárania dverí. Vždy musí byť udržiavaný dostatočný priestor na ručnú obsluhu, aby sa zabezpečilo mechanické uvoľnenie, aj v prípade výpadku napájania alebo poruchy systému. Požiadavky na vnútorné kľučky dverí sa riešia samostatne. Každé bočné dvere musia obsahovať aspoň jednu mechanicky uvoľnenú vnútornú kľučku a každá z viacerých kľučiek musí nezávisle umožňovať otváranie dverí. Aspoň jedna vnútorná kľučka musí byť jasne viditeľná pre pasažierov, umiestnená v určených vzdialenostiach od okraja dverí a vzhľadom na referenčný bod sedadla. Väčšina vnútorných rukovätí musí mať trvalé identifikačné značky, vrátane štandardizovaných symbolov s minimálnou veľkosťou, vysokým kontrastom a rozpoznateľnosťou v slabých svetelných podmienkach.

Kľučky musia odolať tlaku
Nariadenie zavádza podrobné testovacie postupy pokrývajúce statickú a dynamickú vonkajšiu obsluhu rukoväte, funkčnosť vnútornej rukoväte a pevnosť rukoväte. Vonkajšie rukoväte musia vydržať minimálnu silu 500 newtonov bez zlomenia alebo odtrhnutia. Pre porovnanie, väčšina vnútorných rukovätí musí vydržať aspoň 200 newtonov, pričom nižšie prahy sú špecifikované pre elektronické tlačidlové úchyty. Testovanie zahŕňa simulované kolízne podmienky, sekvencie odpojenia napájania a overovanie otvorenia dverí po udalosti. Návrh ďalej definuje kritériá na určenie, či vozidlá zdieľajú rovnaký typ rukoväte, konfiguráciu a stanovuje fázované termíny implementácie. Pre novo typovo schválené modely sa špecifické priestorové požiadavky uplatnia 13 mesiacov po nadobudnutí účinnosti regulácie, zatiaľ čo všetky ostatné požiadavky platia okamžite. Vozidlá, ktoré už majú typové schválenie, musia vyhovieť 25 mesiacov po nadobudnutí účinnosti predpisu.







































