Domov SPRÁVY Elektromobilita Zistenie za 19,5 miliardy dolárov: TAKTO to s elektromobilmi nejde

Zistenie za 19,5 miliardy dolárov: TAKTO to s elektromobilmi nejde

Ford Bronco
Foto: Ford

Spoločnosť Ford Motor Company vstupuje do ďalšej fázy svojej transformácie a priznáva, že tempo a rozsah nástupu veľkých elektromobilov nenaplnili pôvodné očakávania trhu.

Automobilka preto upravuje svoju stratégiu a presúva investície do segmentov, kde v súčasnosti vidí stabilnejší dopyt a lepšiu ekonomiku výroby. Ťažisko budú tvoriť pickupy, úžitkové vozidlá, hybridné pohony a rozvíjajúci sa biznis s batériovými úložiskami energie. Táto strategická korekcia sa premieta aj do finančných výkazov spoločnosti. Ford v súvislosti s prehodnotením časti elektrických projektov zaúčtuje účtovné odpisy v objeme približne 19,5 miliardy dolárov, rozložené najmä medzi roky 2025 až 2027. Priamy dopad na hotovosť má predstavovať približne 5,5 miliardy dolárov, ktoré budú vyplatené prevažne v roku 2026 a čiastočne v roku 2027, upozorňuje businesswire.

Čo znamenajú odpisy 19,5 miliardy dolárov v praxi

Ide predovšetkým o nepeňažné účtovné odpisy a prehodnotenie hodnoty aktív, ktoré súvisia s pôvodne plánovanými veľkokapacitnými elektromobilmi, batériovými projektmi a výrobnými kapacitami navrhnutými pre rýchlejší nástup čisto elektrických vozidiel. Ford tým priznáva, že časť investícií bola dimenzovaná na dopyt, ktorý sa v reálnych trhových podmienkach nenaplnil, čo výrazne zhoršilo ich ekonomickú návratnosť.

Ford Ranger PHEV
Foto: Ford

Odpisy sa dotknú najmä výdavkov na vývoj veľkých elektromobilov, špecializovaných výrobných liniek a súvisiacej infraštruktúry. Automobilka zároveň zdôrazňuje, že nejde o náhlu stratu hotovosti, ale o účtovné zosúladenie hodnoty majetku s upravenou stratégiou. Rozloženie odpisov do viacerých rokov má zmierniť ich vplyv na hospodárske výsledky jednotlivých období.

Týmto krokom si Ford vytvára priestor pre nové investície, ktoré chce smerovať do segmentov s vyššími maržami a predvídateľnejším dopytom, najmä do hybridných pohonov, úžitkových vozidiel a energetických riešení. Podľa vedenia spoločnosti nejde o ústup od elektromobility ako takej, ale o realistickú reakciu na správanie zákazníkov, výrobné náklady a meniace sa regulačné prostredie. Ford chce ponúkať širší výber pohonov a sústrediť sa na modely, ktoré dokážu dlhodobo generovať zisk. Práve tento posun má vytvoriť predpoklady na to, aby sa divízia elektromobilov dostala do zisku do roku 2029.

Hybridy, dostupné elektromobily a nový základ celej ponuky

Zásadným pilierom novej stratégie je rozšírenie hybridných pohonov a zameranie čisto elektrického vývoja na menšie a cenovo dostupnejšie vozidlá. Ford potvrdil, že do roku 2030 má približne 50 % jeho globálneho predaja tvoriť kombinácia hybridov, predĺžených elektrických pohonov (EREV) a elektromobilov, pričom dnes je to len okolo 17 %.

Zdroj: Ford

Kľúčovú úlohu v tom zohrá Universal EV Platform, flexibilná elektrická architektúra navrhnutá pre menšie modely s vysokým objemom výroby. Prvým vozidlom na tejto platforme má byť stredne veľký elektrický pickup, ktorý sa začne vyrábať v roku 2027 v Louisville. Naopak, Ford ruší alebo prehodnocuje projekty veľkých elektromobilov, kde sa podľa firmy „rozpadol biznis model“ pre vysoké náklady a slabší dopyt.

To sa týka aj aktuálnej generácie F-150 Lightning, ktorej výroba bola ukončená. Nástupca príde ako EREV verzia, teda elektromobil s batériovým pohonom doplneným o spaľovací generátor. Ford tvrdí, že takýto model ponúkne dojazd cez 1100 km, vysoký ťah a zároveň zachová elektrický charakter jazdy.

Pickupy, dodávky a obrat k energetickým úložiskám

Zmeny sa výrazne dotknú aj výroby v USA. BlueOval City v Tennessee sa mení na Tennessee Truck Plant a od roku 2029 tam Ford začne vyrábať nové, cenovo dostupné spaľovacie pickupy. Ohio Assembly Plant sa zameria na úžitkové dodávky s benzínovým a hybridným pohonom pre zákazníkov Ford Pro.

Foto: Ford

Najzásadnejším posunom mimo automobilového sveta je však vstup Fordu do segmentu batériových úložísk energie (BESS). Automobilka plánuje využiť nevyužitú kapacitu svojich batériových závodov v Kentucky a Michigane na výrobu LFP batériových systémov pre dátové centrá, energetiku a priemysel. Prvé systémy chce začať dodávať v roku 2027 s cieľovou kapacitou 20 GWh ročne, píše EVInfrastructureNews.

Ford pritom nebude dodávať len samotné články, ale kompletné kontajnerové riešenia vrátane servisu. Hoci technológia vychádza z licencovaných riešení s pôvodom v Ázii, firma zdôrazňuje, že výroba aj prevádzka zostanú v USA.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!