Domov SPRÁVY Elektromobilita Diktát pre elektromobily, prvá krajina obmedzí ich spotrebu energie

Diktát pre elektromobily, prvá krajina obmedzí ich spotrebu energie

Denza
Foto: BYD

Čína v roku 2026 zavedie prvý povinný energetický štandard pre elektromobily na svete. Spotrebu 2-tonových elektromobilov obmedzí na 15,1 kWh na 100 km.

Čína zavedie prvú povinnú normu upravujúcu spotrebu energie pre čisto elektrické osobné vozidlá na svete. Jej účinnosť nastane 1. januára. O správe informovala Čínska centrálna televízia (CCTV News) a citoval ju portál IT Home. Toto nariadenie je prvou povinnou normou na svete upravujúcou spotrebu energie elektrických vozidiel. Norma nesie formálny názov Limity spotreby energie pre elektrické vozidlá, časť 1, osobné automobily. Stanovuje záväzné limity spotreby elektriny, ktoré sú kategorizované podľa pohotovostnej hmotnosti vozidla a technických charakteristík. Regulačné orgány informovali, že limity boli stanovené po posúdení súčasnej spotreby energie čisto elektrických osobných automobilov, potenciálu technológií na úsporu energie, aspektov kontroly nákladov a výkonnostných charakteristík špeciálnych kategórií vozidiel.

Foto: BYD

V porovnaní s predchádzajúcou verziou, ktorá mala odporúčaný charakter, nová povinná norma sprísňuje požiadavky na spotrebu energie približne o 11 %. Zavádza tiež diferencované ukazovatele, ktoré odrážajú rozdiely v scenároch používania vozidiel a technických riešeniach, aby sa zohľadnili rôzne cesty vývoja produktov a aby sa usmernil budúci výskum a aplikácia technológií efektívnosti. Po nadobudnutí účinnosti normy budú musieť výrobcovia vykonať technické vylepšenia existujúcich elektromobilov, ktoré sú aktuálne v predaji, aby sa zabezpečil súlad s ňou. Pre čisto elektrické osobné vozidlá s pohotovostnou hmotnosťou okolo dvoch ton nová požiadavka stanovuje maximálnu spotrebu elektriny na 15,1 kilowatthodín na 100 kilometrov. Úrady uviedli, že po technických vylepšeniach sa očakáva, že vozidlá s rovnakou kapacitou batérie zaznamenajú priemerný nárast dojazdu o približne 7 % vďaka zníženej spotrebe energie.

Norma bude naviazaná aj na finančné stimuly

Toto nariadenie sa nevzťahuje na plug-in hybridné automobily ani na elektromobily s predĺženým dojazdom (EREV). Zvýšenie účinnosti uvedené v oficiálnych dokumentoch sa pripisuje skôr vylepšeniam na úrovni systému než zvýšeniu kapacity batérie. Nová norma bude v Číne priamo prepojená s finančnými stimulmi. Čínske orgány vrátane Ministerstva priemyslu a informačných technológií, Ministerstva financií a Štátnej daňovej správy vydali aktualizované technické požiadavky na NEV vozidlá, aby sa v rokoch 2026 a 2027 kvalifikovali na oslobodenie od dane z nákupu. Podľa týchto pravidiel musia čisto elektrické osobné automobily spĺňať nové povinné limity spotreby energie, aby si zachovali nárok na oslobodenie od dane, čím sa fiškálna politika zosúladí s cieľmi regulačnej efektívnosti.

Pre veľkých čínskych výrobcov automobilov, ako sú BYD alebo Geely, nové nariadenie formalizuje prahové hodnoty účinnosti, ktoré mnohé z ich novších čisto elektrických osobných modelov už spĺňajú. Vozidlá, ktoré spĺňajú predpisy, môžu pokračovať vo výrobe s minimálnymi zmenami, zatiaľ čo modely, ktoré predpisy nespĺňajú, môžu vyžadovať technické vylepšenia alebo môžu byť vyradené z výroby. Krajina si od implementácie novej normy sľubuje, že bude hrať pozitívnu úlohu pri podpore pokroku v oblasti technológií úspory energie pre čisto elektrické osobné vozidlá, zlepší ich energetickú účinnosť a postupne vyradí z trhu modely s vysokou spotrebou energie. 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!