Domov SPRÁVY News Bugatti Tourbillon je 1800-koňový hyperšport s 8,3 l atmosférou

Bugatti Tourbillon je 1800-koňový hyperšport s 8,3 l atmosférou

Foto: Bugatti

Na svete je úplne nové Bugatti Tourbillon. Automobil nie je len ďalším derivátom modelu Chiron, ale celkom novým hypercarom, ktoré bude určovať nové štandardy výkonu, dynamiky a luxusu.

Žiadny z komponentov nie je zhodný s Chironom ani žiadnym iným vozidlom na svete. Hybridná pohonná sústava Bugatti Tourbillon pozostávajúca z atmosférického 16-valca o hmotnosti 252 kg a troch elektromotorov produkuje systémový výkon 1800 koní. Spaľovacia jednotka má objem 8,3 litra a produkuje najvyšší výkon 1000 koní bez akéhokoľvek turbodúchadla. Dokáže točiť až 9500 ot./min., takže o dramatický zvukový doprovod nebude nikto ochudobnený. O prenos hnacej sily sa stará 8-stupňová dvojspojková prevodovka. Tourbillon má niekoľko režimov jazdy, vrátane čisto elektrického i čisto spaľovacieho, kedy elektromotory zostanú nečinné. Vypnúť je možné aj elektronických asistentov jazdy. Napriek hybridnému pohonnému systému je pohotovostná hmotnosť športiaka v porovnaní s Chironom o čosi nižšia.

Pozrite sa, ako dokáže Tourbillon zrýchliť z 0 na 450 km/h a následne zabrzdiť späť na 0 km/h. To všetko s autentickým zvukovým prejavom a len za 35 sekúnd.

Na prednej náprave sú uchytené dva elektromotory a vzadu sa nachádza tretí, ktorý pomáha roztáčať zadné kolesá. Batéria má kapacitu 25 kWh, čo vystačí na približne 60 km jazdy. Bugatti Tourbillon dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 2,0 sekundy a z 0 na 200 km/h za menej než 5 sekúnd. Vozidlo používa pneumatiky značky Michelin Pilot Sport Cup 2.

ssangyong-torres-evx
Bugatti Tourbillon
Foto: Bugatti
Hybrid ľahší ako Chiron

Ako je možné, že Tourbillon používa relatívne komplikovaný a ťažký hybridný systém, no v konečnom dôsledku je ľahší než Chiron? Veď batéria spolu s tromi elektromotormi váži dohromady 300 kg. Odpoveď je komplexná, v Bugatti použili niekoľko odlišných technických riešení a trikov, aby dokázali kompenzovať túto hmotnosť. Tak napríklad väčšina elektrických vozidiel používa chladiace kanály na odvádzanie tepla z jednotlivých batériových článkov. Bugatti namiesto toho využíva priame chladenie článkov, tento systém cirkuluje dielektrickú tekutinu okolo batérie bez kanálov.

Bugatti Tourbillon
Foto: Bugatti

Atmosférický 16-valec je bez štyroch turbodúchadiel, ktorým disponoval Chiron, taktiež ľahší, a to takmer o 50 %. Samotná batéria je konštrukčnou súčasťou monokoku z uhlíkových vlákien. Predný aj zadný pomocný rám sú vyrobené z tenkých hliníkových odliatkov a veľa ďalších komponentov, odpružených aj neodpružených, je vyrobených z hliníka. Brzdy sú, samozrejme, karbón-keramické a prístrojový panel je vyrobený z titánu.

Bugatti Tourbillon
Foto: Bugatti

Bugatti zostáva verné analógovej dobe. Prejavuje sa to najmä v interiéri. Tri veľké číselníky pripevnené na volante zobrazujú všetko od rýchlosti po otáčky motora, množstvo paliva, teplotu motora a ďalšie. Prístroje boli navrhnuté a vyrobené hodinármi Switch. Sú pripevnené k stĺpiku riadenia, takže pri otáčaní volantom zostávajú nehybné. Medzitým v stredovej konzole nájdeme skupiny hliníkových spínačov, otočné voliče a páku z jediného kusu kryštálu, ktorá zobudí pohonnú sústavu. Účelom toho všetkého je dodať Tourbillonu nadčasový vzhľad, no v hornej časti palubnej dosky je predsa len skrytá digitálna obrazovka. Vodičovi okrem iného umožní konektivitu so svojim smartfónom.

Bugatti Tourbillon
Foto: Bugatti
Pocta hodinárskemu remeslu

Odkiaľ pochádza samotný názov automobilu? Keď značku Bugatti v roku 1998 získala skupina Volkswagen, vo Francúzsku okamžite otvorili historické knihy, aby vymysleli vhodné mená pre svoje prvé dve hyperautá. V prípade Veyronu sa v Bugatti priklonili k jazdcovi Pierrovi Veyronovi, ktorý pilotoval Bugatti a vyhral 24 hodín Le Mans v roku 1939. Ďalší automobil bol pomenovaný po Louisovi Chironovi, ktorý v roku 1931 vyhral Veľkú cenu Francúzska za volantom Bugatti Type 51. Dnes predstavený model však nie je pomenovaný po pretekárskom jazdcovi. Keďže ide o prvé Bugatti za 20 rokov bez pohonu W16, spoločnosť zrejme uvážila, že novinka si zaslúži úplne nové meno.

Foto: Bugatti

Názov Tourbillon pochádza z hodinárstva z konca 18. storočia. Je to mechanické zariadenie v hodinkách, ktoré kompenzuje vplyv gravitácie na mechanizmus otáčaním krokového kolieska a zotrvačníka, ktoré sú umiestnené v jednej rotujúcej „klietke“ a táto sa pravidelne otáča. Cieľom tourbillonu je vyrovnávať chyby vytvorené pohybom hodiniek a zvyšovať presnosť, vďaka čomu je vyhľadávaným prvkom špičkových hodiniek.

Prvý mechanizmus tourbillon vynašiel francúzsko-švajčiarsky hodinár Abraham-Louis Breguet okolo roku 1795. Breguet bol jedným z najväčších hodinárov svojej doby a jeho vynález tourbillonu bol významným krokom vpred vo vývoji presného merania času. Tourbillon sa rýchlo stal obľúbeným prvkom špičkových vreckových hodiniek a dodnes je vyhľadávaným. Zlepšuje presnosť hodiniek tým, že spriemeruje polohové chyby spôsobené gravitáciou, nedokáže však kompenzovať výkyvy súvisiace s teplotou a iné vonkajšie faktory, ktoré môžu ovplyvniť presnosť merania času. Odborníci považujú tourbillony za symbol prestíže a jemnej hodinárskej zručnosti a oceňujú zložité remeselné spracovanie a mechanickú krásu, ktorú predstavuje.

Foto: Bugatti
Na cestách až v roku 2026

Tourbillon teda v podstate bojuje s účinkami gravitácie, čo je veľmi výstižný opis pre hypercar, ktorý robí veľa z toho istého. Ako už bolo spomínané, analógové prístroje pred vodičom boli navrhnuté s pomocou švajčiarskych hodinárov s maximálnou toleranciou 50 mikrónov, s niektorými detailmi s toleranciou dokonca až 5 mikrónov. Celú zostavu tvorí viac ako 600 titánových kúskov s drahokamami, ako sú zafíry a rubíny, pričom celý komponent váži len 700 gramov.

Bugatti Tourbillon
Foto: Bugatti

Centrálny číselník má v sebe zabudovaný rýchlomer a indikátor otáčok. Malý digitálny displej v spodnej časti ukazuje rýchlosť a zaradený prevodový stupeň. Dva ciferníky po stranách sa pohybujú ako ručičky hodín. Vľavo sú ukazovatele teploty, paliva a batérie. Pravý číselník obsahuje indikátor výkonu hybridného systému.

Hoci Bugatti Tourbillon vidíme už dnes, na cesty sa dostane najskôr v roku 2026. Stále totiž prebieha jeho testovanie. Bugatti uviedlo, že plánuje vyrobiť 250 kusov. Predpokladaná cena vozidla je 3,7 milióna eur.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.6 / 5. Počet hodnotení 11

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS Bugatti
Predchádzajúci článokVzpruha pre celý región okolo Nových Zámkov. Do špičkovej fabriky investujú 1,2 miliardy
Nasledujúci článokSen o lacných batériách pre elektromobily skončil. Práve padol európsky biznis za dve miliardy eur