Domov SPRÁVY News Jedna z učebníc základnej školy jazdeckej skončí. Kvôli emisiám

Jedna z učebníc základnej školy jazdeckej skončí. Kvôli emisiám

Foto: startstop.sk, Karol Gajdoš

Na Slovensku sa len nedávno začala predávať úplne nová generácia Suzuki Swift. Pre záujemcov, ktorí čakali na informácie o športovo orientovanej verzii Sport máme zlé správy. Z ponuky Suzuki navyše čoskoro vypadnú aj iné modely. 

Suzuki Swift Sport je presne ten typ auta, ktoré ako nováčik dostanete na začiatku každej dobrej pretekárskej hry. Ako neskúsené ucho v nich väčšinou začínate v aute s nízkym výkonom, aby ste spoznali mechanizmus, ovládanie a princípy hry a udomácnili sa na tratiach. Kto perfektne zvládne tento začiatok, má neskôr veľkú šancu uspieť aj v ďalšom dianí hry, keď sa hráč dostane k výkonnejším a rýchlejším autám.

Suzuki Swift Sport
Foto: startstop.sk, Karol Gajdoš
Z nováčika profík

Presne toto je úloha Suzuki Swift Sport aj v skutočnom svete. Vďaka nemu pochopíte význam nízkej hmotnosti, naučí vás základy a princípy športovej jazdy, ideálne pracovať s tromi pedálmi, na okreskách zodpovedne odhadovať brzdné body, prenášať váhu auta v zákrutách, presne triafať apexy a citlivo pracovať s manuálnou prevodovkou. Aj keď manuál v poslednej generácii Swiftu Sport v Suzuki úplne nevyladili, ostatné komponenty auta zostali nastavené tak, ako sme si na ne zvykli už od prvej generácie verzie Sport, takže naďalej bola so Swiftom zábava a slúžil ako učebnica jazdenia.

Foto: startstop.sk, Karol Gajdoš

Veď ak nepomyslíme na vozidlá značky Lotus, Suzuki Swift Sport zostalo jedným z posledných športovo orientovaných áut s hmotnosťou okolo 1 tony. Už aj napríklad rozmerovo podobná Mazda MX-5 je ťažšia o vyše 100 kg. Swift Sport zostal na trhu osamotený, prakticky bez konkurencie. Twingo R.S. už Renault nevyrába, športový Yaris začal hrať úplne inú ligu a Sandero R.S. sa v Európe nikdy ani nepredávalo. Vrásky na čele Suzuki istý čas spôsobil Hyundai s modelom i20 N drahším o necelých 3000 eur, ale aj ten už zabili emisie.

4 jazdené autá do 3.000 eur, s ktorými si na okreskách užijete najviac zábavy

Kompromis

Niekdajší atmosférický benziňák s objemom 1,6 litra bol v poslednej generácii nahradený preplňovanou jednotkou s objemom 1,4 litra bez elektrifikácie, ktorý dosahoval najvyšší výkon 140 koní. No v rámci modernizácie so zameraním na zníženie emisií dostala pohonná jednotka s kódovým označením K14D integrovaný 48V štartér-generátor s funkciou elektromotora, ktorý bol so spaľovacím motorom spojený klinovým remeňom. Rekuperovaná brzdná energia sa uchovávala v 48V batérii uloženej pod sedadlom spolujazdca.

Benzínový motor disponoval najvyšším výkonom 129 koní a maximálnym krútiacim momentom 235 Nm. Zvýšil sa kompresný pomer a upravilo variabilné časovanie sacích aj výfukových ventilov. Systém priameho vstrekovania pracoval s vyšším tlakom 350 bar. Mild-hybridná kombinácia pohonu sa pozitívne prejavovala takmer úplným potlačením turbo diery, takže Swift sa svižne rozbiehal bez akýchkoľvek čakacích lehôt už od 2000 ot./min. To najlepšie ukazoval medzi 3500 až 5500 ot./min. a to všetko za sprievodu príjemnej zvukovej kulisy.

Suzuki Swift Sport
Foto: startstop.sk, Karol Gajdoš
Fajn auto na okresky aj do mesta

Čo sa týka spotreby, dá sa spoľahnúť na údaje, ktoré poskytuje výrobca. Priemernú spotrebu 5,6 litra sa dá dosiahnuť bez výraznejších obmedzení v dynamike, keď sme Swifta rázne chytili pod krk, nevypýtal si oveľa benzínu viac, priemerná spotreba sa vyštverala len na 6,5 l/100 km. Swift Sport bolo možné v pohode používať ako auto na každý deň, v meste bolo obratné, disponovalo kufrom s objemom 265 litrov a mohli ste jazdiť za príjemné prevádzkové náklady. Keď sme toto auto testovali, priemerka sa nám vrátane dynamickým jazdných pasáží ustálila na 6,5 l/100 km.

Hravosťou podvozka a naladením motora bol Swift Sport ideálnym kandidátom na prvé auto pre niekoho, kto to myslí s autami vážne. Vášeň k jazdeniu za jeho volantom rozhodne nevyprchá, krok po kroku sprevádza vodiča lekciami rýchlej jazdy s pohonom predných kolies a pozvanie za volant istotne neodmietnu ani staršie ročníky, ktoré dobre vedia, že polovicou úspechu je nízka hmotnosť.

Temná budúcnosť Ignisu, Swace a Jimny

Suzuki však potvrdilo, že nová generácia variant Sport už nedostane. Japonská automobilka optimalizuje svoje produktové portfólio na európskom trhu. Urobí tak ešte pred uvedením svojho prvého elektromobilu. Už skôr sme vás informovali o konci výrobu modelu Ignis. Začiatkom roka 2025 z ponuky vypadne aj hybridné kombi Swace a vreckový off-road Jimny.

Suzuki eVX. Foto: Suzuki

Suzuki zároveň počíta s tým, že predaj jej automobilov klesne v tomto roku o 19 % (z 236 000 na 191 000). Gro predaja automobilky tak budú tvoriť modely Swift, S-Cross, Vitara a Across. Najpredávanejším modelom značky Suzuki je v tomto roku Vitara, najnižší záujem je o Across a Swace. Suzuki predáva svoje automobily s mild-hybridnými alebo full-hybridnými pohonmi. Tieto technológie však nebudú stačiť na znižovanie emisií tak, ako to budú vyžadovať prísnejšie požiadavky EÚ na budúci rok.

Suzuki Vitara 1,4 po viac ako 100 000 kilometroch - TEST JAZDENKY

Prvý elektromobil s logom Suzuki predávaný v Európe príde na trh v druhej polovici roka 2025. Mal by vychádzať z konceptu eVX, ktorý sa prezentoval s 60 kWh batériou s dojazdom 550 km. Spoločnosť vo svojej májovej prezentácii uviedla, že do roku 2030 plánuje uviesť v Európe päť elektrických modelov.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJAutomotive News Europe
Predchádzajúci článokEpický návrat Pagani Huayra – V12 od AMG a manuál

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here