Vozidlá jazdiace na LPG nie sú doménou len Slovákov alebo Čechov, ale najmä Talianov. Priekopníkom v továrensky vyrábaných vozidlách na LPG sú najmä značky ako Dacia alebo Fiat, no v týchto dňoch motoristickú verejnosť zaujala prestavba hybridu Kia Niro.
Minulý rok sme sa vo Varšave zúčastnili prezentácie značky Dacia, ktorá prezentovala výsledky predaja svojich vozidiel LPG. Jedna z novinárskych otázok bola, či sa uvažuje nad hybridným LPG. Zástupcovia značky Dacia takéto riešenie úplne nevylúčili, odpovedali však, že ide o otázku nákladov a toho, či by zákazníci akceptovali vyššiu cenu. Doteraz sme tak spojenie full-hybridného pohonu s LPG na sériovom vozidle nemali možnosť vidieť. Na taliansky trh však v týchto dňoch prichádza Kia Niro Tri-Fuel.
Dve nádrže a obrovský dojazd
Toto hybridné Niro, ktoré nie je možné nabíjať z externej nabíjacej siete, má namiesto rezervného kolesa pod podlahou batožinového priestoru zakomponovanú nádrž na LPG. Tá má objem 40 litrov a keďže vozidlo obsahuje aj štandardnú 42-litrovú nádrž na benzín, kombinovaný dojazd na obe nádrže je až 1600 km. O niečo lepšie sú na tom dokonca aj emisie CO2, ktoré v porovnaní so štandardným hybridom klesli o 6 %.
Ušetrí tisíce eur
Voľba pohonu je veľmi jednoduchá. Vedľa tlačidla na vypnutie systému štart-stop sa nachádza tlačidlo, s ktorým vodič zvolí, aby 1,6-litrový motor bežal na LPG. Atmosférický štvorvalcový agregát má výkon 90 koní a spolupracuje s elektromotorom s výkonom 43 koní, ktorý čerpá energiu z akumulátora s kapacitou 1,32 kWh. Dohromady oba poskytujú celkový systémový výkon 126 k a 265 Nm. Prestavbu na LPG vykonáva spoločnosť BRC, ktorá je súčasťou Westport Fuel Systems Italia. Vozidlo je však stále dodávané s plnou zárukou na 7 rokov/150 000 km. Cena prestavby sa pohybuje vo výške 2000 €. Kia však vypočítala, že vodič môže počas tých 150 000 km ušetriť až 5 000 eur na nákladoch za palivo.