Budúcnosť závodu v Bruseli je nejasná, otázniky vyvoláva aj modelová ofenzíva.
Výroba elektromobilov Audi Q8 e-tron v bruselskej fabrike skončí. V Audi teraz hľadajú riešenie, čo robiť s továrňou ďalej. Automobilka závod ponúkla na predaj, no jednou z možností je aj to, že sa závod prestavia na výrobu komponentov pre koncern Volkswagen. Audi údajne prijalo 26 ponúk, no žiadna z nich sa nezhodovala s víziou predstaviteľov značky. O závod v Bruseli by mohli mať záujem najmä čínske automobilky, ktoré by týmto spôsobom mohli obísť clá. Kúpiť postavenú továreň je určite lepšie ako niekoľko rokov stavať úplne novú fabriku. Problémom však môžu byť vysoké výrobné náklady.
Zatvorí Audi fabriku v Bruseli?
Bruselský závod bol otvorený v roku 1949, no v súčasnosti predstavuje skôr symbol úpadku európskeho automobilového priemyslu. Model, ktorý sa v ňom vyrába, je jednoducho pre Európanov príliš drahý. Priemerná cena za elektrické SUV sa pohybuje okolo 80-tisíc eur. Napriek vyspelým technológiám, pôsobivej dynamike, nekompromisnom luxuse však v súčasných podmienkach európsky trh, ktorý je sužovaný infláciou, energetickou krízou a nedostatočne vybudovanou infraštruktúrou nabíjacích staníc, nie je pripravený na masové adaptovanie drahých elektrických áut. Najdôležitejší európsky trh pre Audi, Nemecko, stráca po skončení dotácií o elektrické vozidlá záujem.
Audi v Bruseli zamestnáva 3 000 ľudí a ďalších 1 000 v príbuzných odvetviach. Odbory požadujú od spoločnosti, aby nevyberala najvyššiu ponuku, ale aj závod predala záujemcovi, ktorý bude garantovať zachovanie čo možno najvyššieho počtu pracovných miest. Riaditeľ komunikácie továrne Peter D’hoore informoval, že z 26 ponúk len jeden potencionálny investor súhlasil s prepracovaním svojej ponuky a na to bude mať nejaký čas. Ani upravenú ponuku však Audi neakceptovalo. “Žiadna z 26 zainteresovaných strán a potenciálnych investorov, vrátane jedného, ktorý v posledných dňoch upravila ponuku, neponúkla životaschopnú a udržateľnú koncepciu budúcnosti továrne”, uviedol prevádzkový riaditeľ Audi Gerd Walker.
Na čínsky trh sa už nedá spoliehať
Odbory sú v štrajkovej pohotovosti a hlasne kritizujú európsky automobilový priemysel, ktorý sa pri prechode na elektrické autá sústredil hlavne na výrobu veľkých a drahých modelov, ktoré si bežní ľudia nemôžu dovoliť. Automobilky obviňujú z toho, že na elektromobiloch chceli hneď zarobiť veľké zisky a neakceptovali, že postupná fáza prechodu na elektrifikovanú dopravu bude generovať menej dividend a ziskov. Na druhú stranu treba poznamenať, že automobilky investovali do vývoja elektrických áut miliardy eur. Mnohé z nich tak robili vďaka ziskom z predaja vozidiel na čínskom trhu.
Kým ešte pred niekoľkými rokmi čínski zákazníci uprednostňovali zahraničnú produkciu pred domácimi značkami, najmä v priebehu pandémie koronavírusu sa karta otočila. Čínske automobilky dokázali spotrebiteľom poskytnúť porovnateľnú kvalitu za podstatne nižšiu cenu a všetkým zahraničným automobilkám začať padať podiel na trhu.
Európske značky sa nemôžu oprieť ani o domáci trh. Za prvých osem mesiacov tohto roka sa v Európskej únii predalo okolo 902 000 elektromobilov. Z celkového počtu predaných vozidiel to predstavuje iba 12,6 %. Ľudia stále viac kupujú vozidlá so spaľovacími motormi, hoci podľa odhadov mnohých manažmentov mali elektrické autá dosahovať v tomto období podstatne lepšie čísla.
Obmena portfólia je potrebná ako soľ
Závod Audi v Bruseli by sa tak mohol stať prvým závodom koncernu Volkswagen, ktorý sa v Európe zatvorí. Audi v súčasnosti reštrukturalizuje niekoľko divízií, aby urýchlilo rozhodovanie a rýchlejšie uvádzalo nové modely na trh. V posledných mesiacoch uviedlo nové generácie modelov A5/S5, A6 e-tron, Q5 a Q6 e-tron. Nič to však nemení na tom, že aktuálne modelové portfólio je v porovnaní s BMW alebo Audi pomerne zastaralé. Ako jediná značka z nemeckej prémiovej trojky nemá aktualizovanú vlajkovú loď, model A8. Okrem modelovej ofenzívy, ktorá bude do značnej miery závisieť od uvedenia nových elektromobilov, sa Audi pripravuje aj na vstup do kolotoča F1.
Rok 2025 bude pre Audi kľúčový. Pripravuje sa na uvedenie až 20 nových alebo modernizovaných modelov. Novinky budú pritom stáť na dvoch nových platformách. Premium Platform Electric (PPE) vyvinutá v spolupráci s Porsche je platforma určená pre čisto elektrické vozidlá, zatiaľ čo platformu Premium Platform Combustion (PPC) budú využívať modely so spaľovacími motormi vrátane plug-in hybridov.
Nové nabíjateľné hybridy budú atraktívnejšie vďaka vyššej kapacite batérií a možnosti rýchleho DC nabíjania s výkonom do 50 kW. Okrem domáceho nabíjania z wallboxu tak vodiči môžu využívať aj rýchle nabíjačky, na ktorých sa im batéria nabije v priebehu 30 minút. Napríklad novinka Audi A3 TFSI e prejde na jedno nabitie až 143 km. Veľa si v Audi sľubujú od vylepšeného modelu Q4 e-tron, ktorý dostane najmodernejšie batérie s rýchlejším nabíjaním a dlhším dojazdom. BMW sa zatiaľ darí, patrí medzi tri najpredávanejšie značky v Európe a nemá problém ani s odbytom elektromobilov. Pri správnom mixe produktov by Audi mohlo uspieť vyššou spoľahlivosťou a menej kontroverzným dizajnom.