Domov SPRÁVY News Vertikálne displeje skončia. Renault “prekope” interiéry svojich áut

Vertikálne displeje skončia. Renault “prekope” interiéry svojich áut

obrazovka na palubnej doske koncepčného vozidla Renault Embléme
Foto: Renault

Všetky súčasné automobily značky Renault používajú na palubnej doske vertikálne orientované obrazovky multimediálnych systémov. Najnovší koncept Embléme predstavený na parížskom autosalóne však niesol tradičnejšiu, horizontálne ukotvenú obrazovku. Teraz sa v Renaulte viac rozrozprávali o interiéroch budúcich modelov. Vodičov čakajú radikálne zmeny.

Renault Embléme zaujal skôr expresívnym vonkajším dizajnom, unikátnym pohonom a výrazným znížením emisií počas celého životného cyklu vozidla, avšak tento koncept ukazuje aj budúcnosť francúzskej značky v oblasti dizajnu interiéru. Pre Autocar to potvrdil šéfdizanér značky Gilles Vidal a pridal aj niekoľko ďalších podrobností.

Renault sa podľa jeho slov chystá priniesť prelomové riešenia takmer vo všetkom, vrátane kokpitu a interakcie používateľa. Stať by sa tak malo s nástupom celkom nových modelov, ktoré sú naplánované na rok 2028. Fotografie interiéru konceptu Embléme odkrývajú spôsob, akým sa v Renaulte pripravujú vydať. Bude to niečo úplne iné, ako to poznáme zo súčasných automobilov značky. Samozrejme, neprekvapí zreteľná orientácia na digitalizáciu a dotykové ovládanie, ale ruka v ruke by s nimi mala ísť aj lepšia ergonómia a bezpečnosť posádky pri ovládaní jednotlivých funkcií vozidla počas jazdy.

interiér koncepčného vozidla Renault Embléme
Foto: Renault

Displeje cez celú šírku kabíny

Nový prístup počíta s integráciou širokého displeja obopínajúceho vrchnú časť palubnej dosky, ktorý bude zložený z troch samostatných obrazoviek. Renault však naďalej počíta s prítomnosťou fyzických tlačidiel a spínačov, ktoré budú vyhradené pre najčastejšie používané funkcie. To, aké funkcie budú ovládané prostredníctvom tlačidiel, zatiaľ nie je úplne jasné, Renault to bude skúmať. “Chceme nájsť rovnováhu medzi fyzickými tlačidlami a interakciami na obrazovkách. V autách je stále viac prvkov a funkcií, takže je našou zodpovednosťou, aby bolo ich ovládanie intuitívne a jednoduché,” povedal Vidal pre Autocar.

Renault sa teda vydá cestou “fygitálneho” dizajnu, teda kompromisnou kombináciou fyzických a digitálnych ovládacích prvkov, vrátane ovládačov hlasitosti a haptických tlačidiel pre infotainment. “Vidíme, že niektoré značky sa rozhodli na obrazovky umiestniť všetko, ale možno to nie je také dobré, pokiaľ ide o jednoduchosť a pochopenie.

širokouhlá obrazovka pod čelným sklom
Foto: Renault

Priznané reproduktory

Renault bude dôsledný aj čo sa týka používania zvukových systémov. Hoci v automobilovom priemysle je v súčasnosti trendom zakrývať a schovávať reproduktory, francúzska značka bude pre nich hľadať príťažlivý dizajn, aby ich nemusela skrývať. Naďalej tiež plánuje pokračovať v spolupráci s legendou elektronickej hudby Jeanom-Michelom Jarrom, ktorý pre Renault vytvára zvukové efekty najmä elektromobilov. Ako môžeme vidieť aj z konceptu Embléme, gombík ovládania hlasitosti audiosystému je vytvorený podľa vzoru luxusných hi-fi sústav. Tento ovládač by mal byť príjemný na dotyk a pôsobiť draho, pretože to významne zvyšuje pocitovú kvalitu celého vozidla.

Rozvoj umelej inteligencie takisto inžinierom a dizajnérom umožní zlepšiť hlasové ovládanie. Pokroky v technológii umelej inteligencie dovolia pri aktivácií funkcií použiť viac prirodzený konverzačný tón. Napríklad vodič bude môcť povedať “zapni hmlové svetlo” alebo ho auto po usadnutí za volant privíta otázkou “Kam dnes ideme”?

Renault Embléme
Foto: Renault

Zjednodušené ovládanie funkcií

Prekvapujúcou správou je tvrdenie Vidala, že menu dotykovej obrazovky bude urobené tak, aby 90 % funkcií bolo nastaviteľných bez toho, aby bolo potrebné sa ponoriť do podmenu. Niektoré autá niektoré funkcie skrývajú v troch alebo štyroch úrovniach menu, čo predlžuje čas, ktorý musí vodič stráviť pozornosťou na obrazovku multimediálneho systému namiesto toho, aby sa venoval riadeniu a sledoval premávku pred sebou. Zmenou by mohlo prejsť aj ambientné osvetlenie. V Renaulte ho chcú využiť tak, aby zrkadlilo prostredie, po ktorom sa vozidlo aktuálne pohybuje. Rastúci počet kamier okolo auta umožňuje vozidlu čítať okolie a v prípade, že vozidlo prechádza okolo stromov alebo jazdí na pekne pobrežnej ceste, toto prostredie by sa zrkadlilo prostredníctvom okolitého osvetlenia v aute. Naopak, ak by auto vošlo do škaredej oblasti, systém by mohol zobrazovať “pekné veci”.

Renault nie je jedinou automobilkou, ktorá plánuje významným spôsobom zasiahnuť do dizajnu a ovládania jednotlivých funkcií automobilov. Napríklad Peugeot pracuje na novom volante Hypersquare a obrazovkami pozdĺž celej šírky interiéru koketujú aj BMW či Hyundai. Viac o koncepte Renault Embléme sme písali TU.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.7 / 5. Počet hodnotení 6

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJAutocar
Predchádzajúci článokMazda 6 so šesťvalcom a pohonom zadných kolies? Šéf značky stanovil podmienku
Nasledujúci článokIkonické auto dostalo špeciálnu edíciu. Z tohto Caterhamu vyrobia len pár kusov