Domov SPRÁVY News Tanec s diablom. Poslal som do šmyku auto drahšie než môj úverový...

Tanec s diablom. Poslal som do šmyku auto drahšie než môj úverový limit

Mercedes-AMG E53
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ak ste doteraz nežili niekde v jaskyni, asi ste si všimli, že Mercedes obmedzuje ponuku svojich osemvalcovým motorov vo vrcholných verziách modelov AMG.

Ako prvý prišiel o osemvalcovú korunku model C63 AMG, potom GLC63 AMG a napokon aj E53 AMG. Lenže to neznamená, že by v AMG poľavovali vo výkone. Kým C63 AMG je šťuka plávajúca v energetickom nápoji, E53 AMG chce byť v prvom rade luxusnou limuzínou, resp. kombi, ktorá to náhodou dobre vie roztočiť na zakrútených cestách, než prvoplánovo ultimátny nástroj na okresky. Takže má úžasne kultivovaný trojlitrový šesťvalec a vláči so sebou aj väčšiu batériu s kapacitou 28,6 kWh, z toho 21,2 kWh je využiteľných. Nielenže teda vie prejsť väčšiu porciu kilometrov na elektrinu ako C63 AMG, ale je aj podstatne ťažšie. Konkrétne váži okolo 2,4 tony, čo však dnes v segmente super rýchlych sedanov (resp. kombi) sa stalo akýmsi štandardom.

Mercedes-AMG E53
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Edition 1

Bodykit E53 AMG nie je taký divoký ako v prípade C63 AMG, ale nenechajte sa pomýliť decentným zadným krídlom. Vozidlu údajne poskytuje dostatočný prítlak na to, aby bolo natoľko stabilné, že pri rýchlosti 280 km/h je bezpečné pustiť volant z rúk. No, toto sme neskúšali. Čo sme však skúšali, bola jazda serpentínami. A E53 sme držali poriadne pod krkom, hoci reťaz sme mu uvoľnili. Takéto vedenie, keď prísun krútiaceho momentu na vonkajšie kolesá v zákrute neobmedzoval stabilizačný systém ani trakčná kontrola, robilo z tejto malej obludy mimoriadne príjemne ovládateľné auto. Kvalitný zážitok z jazdy je podporený špičkovými sedadlami ozdobenými žltými bezpečnostnými pásmi (Edition 1) a skvelým volantom.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Zabaví na diaľnici aj na okreske

Moment, kedy zadné kolesá stratia priľnavosť, komunikuje podvozok s adaptívnym odpružením vodičovi cez spojenie s dobrým signálom. Stačí dať kontru a ďalej riadiť plynom. Nuž, je to pravé AMG aj bez osemvalca pod kapotou. Benzínový motor má výkon 449 koní a spolu s elektromotorom je kombinovaný výkon pohonnej sústavy 585 k. V režime Race však možno počítať so 612 k. Určite treba siahnuť po pakete AMG Performance s väčšími brzdami (nutnosť) a diferenciálom na zadnej náprave. Na to, že ide o plug-in hybrid, sa konštruktérom v Mercedese podarilo výborne nastaviť dávkovanie brzdnej sily. Mechanické brzdy s rekuperáciou si tu rozumejú, platí to v prípade pomalej aj rýchlej jazdy.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

V meste a na diaľniciach je E53 AMG mimoriadne komfortným vozidlom. Batériu je možné nabíjať výkonom až do 60 kW a vydrží na vzdialenosť okolo 80 km. Bavila nás flexibilita pohonu, pretože cestou na cestu, ktorá znamenala cieľ, sme šetrili 101-oktán z Tankeru, a tak nás vyvádzanie za volantom ani príliš finančne nebolelo. Čo je však v prípade elektrického boostu podstatnejšie, tak ten dokáže smerovať na obe nápravy. Aj vďaka tejto vyváženosti je E53 priam delikátne a v apexe či pri výjazde zo zákrut na nás nečakali žiadne zákernosti.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Stojí majland, ale prebúdza túžbu

Čo sa týka pozície za volantom, po zvezení sa s novou M5 od BMW môžeme konštatovať, že Éčko snáď po prvý raz BMW tromfne. Sedadlá v civilnom modeli sú posadené trochu vyššie, ale AMG so škrupinami si dovoľuje sadnúť dostatočne nízko, ako by sme od auta s takým veľkým výkonom očakávali. Batožinový priestor má kvôli batérie objem zmenšený na 450 litrov, ale pri cene 168-tisíc € určite bude mať v garáži iné auto na prepravu väčšieho nákladu. Zo zoznamu príplatkovej výbavy je z čoho vyberať – nás zaujal predovšetkým 4D audiosystém, ktorý je obohatený o rozmer vibrácií sedadiel, takže melódiu nielen počujete, ale aj cítite. Do rytmu hudby môže blikať aj ambientné podsvietenie a vďaka palubnej kamere si z ciest môžete vyhotovovať fotografie, videozáznamy alebo absolvovať telekonferenciu.

Na trhu nájdete brutálnejšie autá, aj menej okázalé, ale pokiaľ hľadáte skutočné spojenie výkonného a rýchleho auta s každodennou použiteľnosťou a možnosťou jazdiť s nízkymi prevádzkovými nákladmi, tak Mercedes-AMG E53 Hybrid 4Matic+ vás určite očarí.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R6
Zdvihový objem 2999 cm3 + elektromotor
Max. výkon 430 kW / 585 k
Max. krútiaci moment 750 Nm
Palivo Benzín
Pohon AWD
Prevodovka 9-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 958 mm
Šírka (sklopené spätné zrkadlá) 1 902 mm
Výška 1 483 mm
Rázvor náprav 2 961 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 435 kg
Objem batožinového priestoru 450 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 3,8 s
Max. rýchlosť 280 km/h
SPOTREBA (počas testu)
Hybrid
Mesto 8,2 l/100km
Diaľnica 7,5 l/100km
Okresky 6,8 l/100km
CENA
Základná cena modelu 114 120 eur
Základná cena testovanej verzie 168 708 eur

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

1
2
Predchádzajúci článokRozmarná moderna – budúcnosť Jaguaru má kontroverznú tvár
Nasledujúci článokMôžu parkovať pred mojím vchodom, aj keď nemám vyznačené státie?
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.