Pápež František je bezpochyby pápežom, ktorý tak trochu vybočuje z radu. Ospravedlnil sa za pedofilné škandály v cirkvi, stretáva a s LGBTI komunitou, robí veci, ktoré pred ním žiadny iný pápež nerobil. A teraz bude jazdiť na elektrickom Géčku od Mercedesu.
Mercedes patrí k histórii Vatikánu. Nemecká značka dodáva automobily do Vatikánu už 94 rokov a pápež už 45 rokov používa renomované “papamobily” založené na báze Triedy G. Prvým vozidlom od Mercedesu bol sedan Nürburg 460 Pullman pre pápeža Pia XI. z roku 1930. V 80. rokoch Ján Pavol II. použil prvé vozidlo oficiálne nazvané papamobil (a zároveň prvé géčko) na podujatia na Námestí svätého Petra, upravený model série 460 G.
Čo návšteva, to iné auto
Hlava cirkvi používala aj iné modely, ale to bolo výhradne na návštevách v iných krajinách. Kia Soul bola použitá ako papamobil v auguste 2014, keď navštívil Južnú Kóreu. Talianska automobilka Fiat, tradičný dodávateľ pápežských automobilov, dodala pápežovi Františkovi Fiat 500L, ktorý použil na návštevu Spojených štátov 22. – 27. septembra 2015. Fiat dodal aj Jeep Wrangler, ktorý používal v Ekvádore v júli 2015. Počas jeho návštevy na Filipínach bol modelom papamobilu Isuzu D-Max. V roku 2019 dostal pápež František počas svojej návštevy Rumunska Daciu Duster, ktorú mal používať ako papamobil. Pri jeho návšteve v Indonézii v roku 2024 je použitý papamobil založený na Pindad Maung MV3 Tangguh. Počas svojej návštevy Singapuru použil Hyundai Ioniq 5.
Úprava trvala rok
Na podujatie v podobe odovzdávania vozidla boli pozvaní aj zamestnanci z oddelenia dizajnu, výskumu a vývoja, výroby, predaja a marketingu, ktorí mohli odovzdať “svoje” vozidlo v mene mnohých ďalších zúčastnených. Po odovzdaní nasledovala súkromná audiencia u pápeža. Tím špecialistov z Grazu, Sindelfingenu a Ríma spolupracoval približne rok. Projekt riadil tím v Ríme, zatiaľ čo elektrické hnacie ústrojenstvo upravil tím v Grazi. Odborníci zo Sindelfingenu vyrobili karosériu, vybavenie interiéru a vybavenie na mieru pomocou tradičného remeselného spracovania.
Viac ako veľa úprav
Elektrické hnacie ústrojenstvo nového modelu G580 s technológiou EQ bolo prispôsobená tak, aby plne využilo výhody štyroch motorov blízkych kolies na špeciálne účely pomalej jazdy na verejných vystúpeniach. Vzadu bolo lavicové sedadlo nahradené centrálne umiestneným a výškovo nastaviteľným sedadlom. Toto otočné sedadlo umožňuje flexibilný pohyb a oslovovanie publika z rôznych uhlov. Za hlavným sedadlom sú na ľavej a pravej strane integrované dve samostatné sedadlá pre ďalších cestujúcich. Strecha bola odstránená na B-stĺpiku a samotný B-stĺpik bol harmonicky prevedený do bočnej steny, aby sa vytvoril nezameniteľný bočný profil. V prípade dažďa alebo nepriaznivých poveternostných podmienok poskytuje cestujúcim ochranu samostatná pevná strecha. Ľavé zadné dvere boli odstránené a prestavané špecialistami – v tradičnom štýle karosérie – z jedného kusu a bez problémov privarené do karosérie. Na pravej strane boli pánty zadných dverí premiestnené na opačnú stranu. Rovnako ako predchádzajúce papamobily, aj vozidlo je zvonku lakované v klasickej perleťovo bielej farbe.